Annonce
Randers

Maden fejler ikke noget, når man selv fejler noget

Rasmus Mauritzen kan smage, at maden fra patientkøkkenet er hjemmelavet. Og det er dejligt, synes han. Foto: Helle Brandstrup Larsen
Patientkøkkenet på Regionshospitalet Randers får topkarakterer af patienterne i den første interne tilfredshedsundersøgelse. Og tomlerne vender opad, hvad enten der spørges til morgenmaden, frokosten eller aftensmaden - eller til variationen.

Randers: At blive så syg, at man må indlægges på et sygehus, er i sig selv ikke særlig sjovt. Men hvis maden på sygehuset så oveni er dårlig grænsende til uspiselig, kan man nemt gå hen og blive bekymret for, om helbredet lider ekstra overlast.

Men denne sidstnævnte form for bekymringer kan man roligt pakke væk, hvis man bliver indlagt på Regionshospitalet Randers. Her er langt den overvejende del af patienterne nemlig rigtig godt tilfredse med, hvad de får serveret. Det viser den første interne tilfredshedsundersøgelse, som det randrusianske patientkøkken har fået foretaget.

Undersøgelsen, som er foretaget i foråret 2019, bygger på udmeldinger fra i alt 237 patienter fordelt på hospitalets afdelinger. Patienterne er blevet spurgt om, hvordan de vurderer smagen, variationen og anretningen af dagens tre hovedmåltider – morgenmaden, middagsmaden og aftensmaden. Og set med såvel køkkenpersonalets som fremtidige patienters øjne er svarene særdeles opløftende. Patienterne er nemlig samlet set meget tilfredse med maden.

Når det gælder smagen, er 97 procent af de adspurgte tilfredse med morgenmaden, mens 95 procent og 98 procent siger "uhmmm!" til henholdsvis frokosten og aftensmaden. Og der gives udtryk for tilsvarende stor tilfredshed, når der spørges til variationen i de enkelte måltider samt til måden, de anrettes på.

Om undersøgelsen

Patientkøkkenets tilfredshedsundersøgelse er foretaget i perioden fra marts til og med juni 2019 og dækker over to forskellige menukort.

Det er køkkenets første interne tilfredshedsundersøgelse blandt patienterne.

Undersøgelsen vil blive foretaget hvert andet år fremover, så Patientkøkkenet kan følge udviklingen i patienttilfredsheden med maden.

Stolt økonoma

I køkkenet er cheføkonoma Mona Carøe ikke overraskende tilfreds med tilfredsheden.

- Vi er meget stolte af undersøgelsens resultat og de positive tilbagemeldinger, vi har fået på maden fra de indlagte patienter. Personalet i køkkenet skal have et stort skulderklap – det er deres fortjeneste. Vi ser en flot tendens i undersøgelsen, som vi håber at kunne fortsætte fremover ved at blive ved med at udvikle retterne, så de imødekommer patienternes behov, siger hun.

64-årige Rasmus Mauritzen fra Grenaa er en af de patienter, der er tilfredse med hospitalsmaden. Han har over flere dage oplevet alle tre typer af måltider og siger: - Jeg oplever maden på hospitalet som dejlig og velsmagende. Det er over hele linjen fra morgenmad til aftensmad. Jeg kan smage, at maden er hjemmelavet, hvilket er skønt. Herudover er det en fornøjelse, at jeg kan bestille ekstra grøntsager til min mad, da jeg er særlig opmærksom på at spise antiinflammatorisk på grund af min muskelgigt.

Menukort

Patienterne på Regionshospitalet Randers kan hver dag vælge mellem forskellige retter på et menukort, som ikke blot varierer fra dag til dag, men som også er årstidsbestemt. Når plejepersonalet hver dag går rundt og indhenter bestillinger fra patienterne, noterer det samtidig for hver enkelt patient, om der er særlige behov eller ønsker, der skal tages hensyn til.

- Maden er en del af behandlingen. Derfor gør vi også en indsats for at afstemme forventninger med patienten og personalet, så vi sikrer, at vores patienters mad har den rette ernæring, og at den dermed bidrager til at gøre den enkelte patient rask, siger Mona Carøe.

Cheføkonoma Mona Carøe glæder sig over, at patienterne i den grad vender tomlerne opad til maden. Foto: Helle Brandstrup Larsen
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce