Annonce
Randers

Madsociolog om Street Food: Folk vil have autenticitet og godt håndværk

Street Food har efterhånden vundet frem i mange af landets større byer og nu også i Randers. Arkivfoto: Anne Myrup Pedersen
Street Food har vundet frem mange steder i landet, og efter flere tilløb har Randers nu fået sit eget Street Food-sted. Madsociolog Jon Fuglsang giver sit bud på, hvorfor konceptet er blevet så populært.

Randers: Lørdag klokken 11.30 slår Randers Street Food dørene op, og for mange har det været længe ventet, at landets sjettestørste by fik sit eget street food-sted.

Interessen for street food har været støt stigende, siden Copenhagen Street Food tilbage i 2014 åbnede på Papirøen som det første sted herhjemme.

Diskussionen om, hvad begrebet street food dækker over, opstår fra tid til anden. Ifølge madsociolog Jon Fuglsang fra Professionshøjskolen Metropol udspringer street food af gadekøkkenerne i Asien, men den danske version af street food dækker som oftest over overdækkede madmarkeder, hvor maden bliver lavet i simple stande på stedet. Der er oftest tale om simpel mad, som man kan spise stående. Simpel mad skal dog ikke forveksles med mad af lav kvalitet, pointerer Jon Fuglsang.

- Det er simple stande, men niveauet er ofte højt, fordi man specialiserer sig i at lave netop den type mad, siger madsociologen.

Annonce

Oversigt over landets Street Food-steder

Jylland:

  • Fredericia Urbania Street Food
  • Vejle Street Food
  • Aalborg Street Food The Lighthouse (har sæsonåbent fra påske til efterår)
  • Aarhus Street Food
  • Aahus Central Food Market
  • Esbjerg Street Food (genåbner slut marts med nye ejere, efter stedet lukkede i juni 2018)
  • Viborg Street Food (åbnede november 2017, men lukkede i juli 2019)

Sjælland:

  • Værftets Madmarked - Helsingør
  • Torvehallerne - København
  • Tivoli Food Hall - København
  • Boltens Food Court - København
  • Broens Gadekøkken - København
  • Copenhagen Street Food (rykkede i 2018 fra Papirøen til Refshaleøen)
  • WestMarket (åbnede februar 2017 og lukkede i august 2018)

Fyn:

  • Storms Pakhus - Odense
  • Arkaden Street Food- Odense (åbnede i oktober 2019, efter Arkaden Food Market lukkede samme sted i august 2019)
  • Svendborg Streetfood (har åbent efterårs- og vinterferie plus om sommeren)

Ønsker autenticitet

Men hvad er det, der gør street food-konceptet så populært? Ifølge Jon Fuglsang er det en del af en trend, der handler om convenience (bekvemmelighed/tilgængelighed, red.) og to-go-kultur.

- Folk vil gerne have det nemt, og så er der en "på farten"-kultur, der dominerer i samfundet, siger madsociologen.

Samtidig handler det om det uformelle, der hænger uløseligt sammen med konceptet.

- Det er afslappet, og der er ikke så mange normer forbundet med det, eksempelvis at man skal sidde ned og spise, siger Jon Fuglsang.

Han peger samtidig på, at de lavere priser har betydning for konceptets popularitet.

- Økonomien betyder helt sikkert noget. Det er et andet prisniveau, der også retfærdiggør, at man går ud og spiser på hverdage, hvilket også bryder med normerne for nogle, siger han.

Foruden det bekvemme og økonomiske aspekt spiller det for mange mennesker positivt ind, at madboderne drives af folk, der brænder for det, de laver.

- Folk vil gerne have autenticitet og søger uden om de etablerede kæder. Man vil have godt håndværk og ildsjæle, og så er der en forkærlighed for små iværksættere, siger Jon Fuglsang.

Svingende succes

Kigger man på et Danmarkskort, så er der efterhånden mange steder i landet, der kan fremvise et eller flere street food-steder.

I nogle byer kører det rigtig godt, mens det i andre byer ikke har været den succes, som man havde håbet på, hvilket nogle steder har betydet, at man kører med sæsonåbent. I enkelte byer, som i Viborg, har man måttet lukke helt ned, mens der i Odense og Esbjerg er blevet lukket ned for derefter at blive åbnet igen med andre bag roret.

Spørger man Jon Fuglsang, hvad der skal til, for at et street food bliver en succes, er svaret, at det handler om flere ting.

- Beliggenheden betyder meget. Det skal ligge i forbindelse med noget andet, som også er et udflugtsmål, så det ikke kommer til at stå alene, sige madsociologen.

Derudover skal der også være en vis trafik eller et vist flow af mennesker i området, og så skal stedet med tiden blive "kendt".

- Det skal være et sted, man genkender, og som bliver et navn i byen, siger han.

Derudover skal der selvfølgelig serveres god mad, og der skal være plads til at hygge. For street food handler også om "social dining", hvilket betyder, at det sociale, hyggen og samværet er i fokus.

- I forhold til street food er det sociale lige så vigtig som maden. De to ting er hinandens afhængighed, siger Jon Fuglsang.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers

Ekstraordinær og rørende hjælpsomhed fra vennepar: Kørte 800 kilometer for at hjælpe ægtepar hjem i karantæne

Annonce