Annonce
Debat

Man må ryste på hovedet

Nu må politikerne komme med en forklaring. Det her lyder som vejen til dødsstødet for IC4-togene, og man må ryste på hovedet. To Atkins-rapporter (begge bestilt af DSB) har begge beskrevet, at IC4-togene ved nogle justeringer nok skal overtage togdriften i Danmark, så de stakkel IC3-tog kan komme på aftægt.

Hvad har det kostet - seks milliarder kroner at forsøge at holde togene i drift? Det er rygtetal, men de kan kun bekræftes af Trafikministeriet og DSB, men med det, som trafikministeren udtaler, lyder det som om, at den milliard, man fik i kompensation fra Ansaldo Breda til køb af reservedele, nu er brugt til dækning af de mange omkostninger ved at holde togene i drift.

Tænk, hvad ville der være sket, hvis togfabrikken i Randers havde overtaget togene og indsat et Bombardier standard-styresystem i togene, da det er et af hovedproblemerne. Så ville togfabrikken måske stadig have været en del af Danmarks industri i dag.

Annonce

Hvad med om de tre største togproducenter, der er i Danmark - Alstom, Siemens og Bombardier - hver især modtager et IC4-togsæt og hver især laver en gennemgribende rapport, som enten giver togene en ny chance eller giver dem dødsstødet?

Det er godt nok beklageligt, at DSB's medarbejdere på dette projekt nu får en sådan politisk besked. Jeg ved, at de har kæmpet en megakamp dag og nat for at holde disse IC4-tog i drift.

Så måske bør politikerne og DSB overlade det til de tre største togfabrikanter i verden at vurdere tilstanden. Det kan måske give toget en ny chance. Vi taler om seks milliarder kroner, og det koster cirka 30.000 kroner i døgnet, når et tog står stille.

Så folkevalgte politikere og DSB, kom nu og husk, at det vil tage mellem fire og seks år at få erstatningstog til IC4. Samtidig slider IC3 og IR4 r.... ud af bukserne for at holde Danmark sammen.

Annonce
Randers

Tag kandidattesten her

Randers FC For abonnenter

AGF var statister i ny randrusiansk triumf: Dét sagde Randers FC-lejren efter sejren over rivalerne

Danmark

Søndagens coronatal: 1349 positive svar ud af 67.000 testede

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Analyse: Derfor får Dansk Folkeparti to mandater i det nye byråd

Randers For abonnenter

Daniel og Mads springer ud i et verdenseventyr - det har kostet blod, sved, tårer og masser af mad

Østjylland

DF-politiker dømt for racistisk opslag på Facebook

Randers FC For abonnenter

Karakterer fra det østjyske derby: Let på hatten, Kronjylland!

Randers FC

Se videoanalysen og højdepunkterne: Randers FC er kongerne af Østjylland

Randers For abonnenter

Renés lystfiskermekka var allerede en succes, men corona-pandemien gav fra dag ét væksten et yderligere boost

Debat

Debat: Der skal styr på spildevandet - ellers får vi aldrig et godt vandmiljø

Erhverv

Handskefabrikkens vilde udvikling: Randers er blevet til Rhanders og vil være Danmarks Gucci

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Randers

Antik og lopper i lange baner for første gang i den nye hal: Arena Randers bugnede af varer og folk

Randers For abonnenter

Fra kaptajn i skyerne til træ-transport i asfalthøjde: Da pilotjobbet røg, var Kresten ikke for fin til at slæbe kloakrør

Randers

Borger-opfordring til at der skal gå sport i det: Handl i Randers midtby, så den ikke går til grunde

Annonce