Annonce
Østjylland

Medlem af Folketingets Transportudvalg gæstede Grenaa Havn

Andreas Steenberg lagde vejen forbi havnen på en travl dag. Fra venstre mod højre ses Henrik Carstensen (CEO Grenaa Havn A/S), Andreas Steenberg (finansordfører for Radikale Venstre og medlem i Folketingets Transportudvalg) og Jan Petersen (borgmester i Norddjurs Kommune).
Andreas Steenberg (R), Finansordfører og medlem af Folketingets Transportudvalg lagde mandag 17. maj vejen forbi Grenaa Havn til dialog om havnens infrastrukturelle udfordringer. Sammen med ham fulgte borgmester i Norddjurs Kommune, Jan Petersen (S), som kæmper for, at Djursland prioriteres i regeringens infrastrukturforhandlinger.

Norddjurs: Andreas Steenberg valgte mandag at vise sin opbakning til Grenaa Havns og Jan Petersens fælles ønske om en bedre infrastruktur til Grenaa ved selv at tage turen til Djursland.

- Regeringen har rigtig mange gode projekter med i deres infrastrukturudspil, når man ser rundt omkring i Danmark, men i Radikale Venstre mener vi, at Djursland er underprioriteret, sagde politikeren, der, foruden at være sit partis finansordfører, også er medlem af Folketingets Transportudvalg.

Superlandevej til Grenaa

Ønsket er at få Djursland mere med i forhandlingerne:

- Jeg er stor fortaler for den vision, vi har i Radikale Venstre om, at alle byer over 10.000 indbyggere skal kobles på nærmeste motorvej med en superlandevej (2+1 landevej). Det er denne vision, vi mener, også skal indbefatte Grenaa, fastslår Andreas Steenberg.

Norddjurs Kommunes borgmester, Jan Petersen, er glad for den gode kontakt til Andreas Steenberg og mener, at den dagsorden, Radikale Venstre præsenterer, passer godt til situationen i Norddjurs Kommune.

- Vi har i mange år arbejdet for en bedre infrastruktur til Djursland blandt andet af hensyn til Grenaa Havn og korridoren til Sverige, som er i rivende udvikling, fastslår Jan Petersen og fremhæver, ligesom Grenaa Havns CEO Henrik Carstensen, også klimaet som et afgørende argument.

Annonce

Søvejen udløser klimagevinster

I infrastrukturplanen for 2035 Danmark Fremad er det et direkte fokusområde, at der skal være bedre adgangsveje til de danske havne - særligt fordi, at havne er knudepunkter for klimavenlig transport af søvejen.

- Og det er jo lige præcis det, vi arbejder helhjertet efter her i Grenaa, fastslår Henrik Carstensen CEO, Grenaa Havn A/S.

Han fortsætter:

- I forhold til dem, vi skal måle os op imod, er vi den eneste havn, der ikke har en moderniseret infrastruktur. Det er nok ikke en hemmelighed længere, at vi føler os meget overset i disponeringen af de kommende optimeringer af landets infrastruktur.

Et stort ønske er at afhjælpe en del af trængslen på vejene og samtidig hjælpe miljøet ved at få flere lastbiler ud at sejle. I Grenaa fremhæves det vigtige hængsel til Sverige med Grenaa-Halmstad forbindelsen.

På nuværende tidspunkt benytter mere end 37.000 lastbiler årligt den blå motorvej mellem Grenaa og Halmstad. Når Stena Line indfører endnu en færge, estimeres det, at yderligere 30.000 lastbiler vil benytte færgeruten.

- Vores beregninger viser, at det vil give en CO2-besparelse på 53 procent. Men succesen på søvejen kræver, at infrastrukturen på land følger med. Derfor er det glædeligt, at Andreas Steenberg bakker op om vores arbejde for dette, lyder det fra Grenaa Havns CEO, Henrik Carstensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport For abonnenter

Husker du 'Lunte' Leif? Sådan endte en lasket seriespiller fra Fjordbakken med at blive et rekordsalg fra Freja til Brøndby

Randers

Skolens legeplads fyldt med glasskår: Skoleleder appellerer til forældre om at tage en snak med de unge

Sport For abonnenter

Kommentar: Der er ingen vej udenom - Uefa eller Hjulmand taler usandt

Randers FC For abonnenter

Thomasbergs ønsker til transfermarkedet: - Det er naturligt, at vi kigger på emner til den del af banen

Annonce