Annonce
Randers

Medlemmer søges til turbåden Lillebjørn: Kom og bliv en del af Bjørnebanden

Lillebjørn, der er hjemmehørende i Randers, har Foreningen til Lillebjørns bevarelse til at passe på sig. Men der må gerne komme flere medlemmer, lyder det. Foto: Annelene Petersen
75 sejladser bliver det til om året med Lillebjørn, men den frivillige stab bag Randers Fjords eneste passagerbåd vil gerne sejle endnu mere, og derfor søges der både medlemmer og sejlkyndige og gerne nogle, der kan et håndværk.
Annonce

Randers: Der er en helt særegen atmosfære på den 90-årige Lillebjørn, af typen motorbarkasse, der sejler gæster rundt på Randers Fjord. Skibet emmer af historie, og besætningen er nærmest vokset sammen med den lille båd, de hygger sig og der er en humoristisk omgangstone. Og der er garanti for en sandfærdig skrøne, lokker de med.

Besætningen er folk, der godt kan lide at vise Randers frem fra vandsiden, og som elsker at formidle fjorden til Randers og til byens borgere.

- Der er rigtig mange af byens beboere, der slet ikke kender Randers fra vandsiden, og det er da synd, lyder det fra Bjørnebanden, som folkene bag Lillebjørn ynder at kalde sig.

Lillebjørns stab har inviteret avisen på en lille tur, og skipper i dag er den kun 40-årige Lasse Elmgren, der af de lidt ældre herrer ombord, kærligt omtales som "konfirmanden". De to andre er Jacob Norholt, 78 år,  der i dagens anledning er matros, han er ellers også skipper ind i mellem, og så formanden for Foreningen til Lillebjørns bevarelse, Carsten Vammen, 66 år, der slet ikke er nogen søulk, men tager sig af at det administrative.

Annonce

Perfekt vejr til tur

Solen har gemt sig bag et forhæng af skyer, men luften er ikke kold, og vejret arter sig uden dryp fra oven. Perfekt til en tur ud på fjorden, hvor man får set både havnens industri, masser af grønt, de små kolonihuse på første vandparket og sejlbådene i Dronningbrog.

Man kan også være heldig at se lidt dyre- og fugleliv, men i dag afholder bådmotorens larm åbenbart fjordens dyreliv fra at titte frem, eller også har de bare travlt med andre gøremål her op til weekenden.


Der er rigtig mange af byens beboere, der slet ikke kender Randers fra vandsiden, og det er da synd.

Bjørnebanden, besætningen på Lillebjørn


- Men vi ser da en gang i mellem fiskehejrer, musvåger og rørhøg, siger Jacob Norholt, der har sejlet med Lillebjørn i 22 år nu.

Carsten Vammen har været med siden 2019 og har intet haft med skibe at gøre før, lige bortset fra at 22 år af hans karriere er foregået  i shippingbranchen. Han er her, fordi har har en kammerat i foreningen, og vupti var han med i bestyrelsen og blev så formand.

Dagens besætning, fra venstre er det formand for foreningen bag Lillebjørn, Carsten Vammen, Jacob Norholt, der i dages anledning er matros, men også kan klare skipperjobbet og skipper Lasse Elmgren. Foto: Annelene Petersen

- Jeg skal have noget at give  mig til, når jeg om et par år eller tre holder på arbejdsmarkedet. Og da jeg har rejst meget, har jeg ikke rigtigt et netværk her i byen, siger formanden, mens han disker op med rundstykker, kaffe og kage.

Annonce

Bjørnebanden

I Bjørnebanden er der mange stillingsbetegnelser: Blandt andet to tandlæger, en læge, en landmåler, en smed, en arkitekt, en anlægsgartner, en værktøjsmager, en maskinsnedker, en malermester og en elektriker. Og så er den første kvinde faktisk på vej ind, hun er ved at blive oplært nu.

- Ja, og dem kunne vi godt bruge nogle flere af, det er med til at give et godt miljø, når der er kvinder med, lyder det.

- Jeg kan sørme godt mærke, at der er kvinder med i dag, for det er så som så med betjeningen til styrmanden, det har I åbentbart ikke tid til, lyder en indskudt sætning fra skipper, der for en kort stund har overladt styringen for at hente sig en kop kaffe og et stykke Dagmartærte.

De andre griner, men ser på intet niveau ud til at skamme sig over det.

Lillebjørn

Randers Kommune erhvervede i 4. august 1948 Lillebjørn af skibsværft og maskinfabrik J. Martensen & Co. i Sønderborg.

Fartøjet menes at være bygget i Tyskland i 1930'erne, men skibets egentlige oprindelse og dermed fulde historie har det ikke været mulig at få endelig bekræftet og dokumenteret.

Tilsvarende skibstype - en såkaldt barkasse eller motorbarkasse - har været anvendt som arbejdsbåde til transport af havnearbejdere, proviant og smågods på nordeuropæiske havne, blandt andet Hamborg Havn.

Lillebjørn  virkede som arbejdsfartøj for Randers Havn i 42 år.

I dag fungerer båden som turbåd til 12 passagerer og sejler 75 sejladser om året.

Da avisens udsendte har drone med, som har det bedst med at sættes i luften fra et sted, hvor der er god plads til at den kan lande igen, lægges der til i Dronningborg. Det er en ret elegant manøvre, og den lille båd svinger ind til broen i første forsøg, hvor en venlig sjæl tager imod trossen.

Annonce

Lillebjørns nye venner

At der ikke rystes på hånden fra skippers side hænger måske sammen med, at Lasse Elmgren til dagligt sejler som fiskeribetjent i Fiskerikontrollen , så langt de fleste vågne timer foregår faktisk på vandet for hans vedkommende. Han har været med  i Lillebjørns inderkreds i fem år.

Turen går hurtigt tilbage til sejlrenden, mens avisens drone følger trop i det højere luftlag.

Imens bliver der fortalt om det nyeste tiltag med samarbejde med Randers Street Food, der har lejet Lillebjørn til at sejle gæster i. Også hos Brænderiet Enghaven i Mellerup er der indgået en aftale om sejlture, tapas og en omgang smagsprøver af brændevin.

- På den måde vil vi rigtig gerne have flere venner og flere ture, så foreningen kan vokse, når flere og flere får kendskab til os, lyder det fra besætningen.

Annonce

Bryllupper og begravelser

Lillebjørn sejler foruden fastlagte ture til Kanaløen, Uggelhuse og Mellerup og havnerundfart med gæster og frokost ombord, også ud til andre ting, båden lejes til polterabend, bryllup og er også ude fem-seks gange årligt til askespredning.

- Faktisk har vi snart en tur med bedemandsforeningen, samt nogle af de lokale bedemænd og en præst, for at få sat fokus på, hvordan vi bedst muligt afvikler askespredning, fortæller Carsten Vammen, der også arbejder på at lave ture med et socialt aspekt for blandt andet børn og unge med autisme, demensramte borgere og socialt udsatte.

Der er i øjeblikket 160 medlemmer i foreningen bag Lillebjørn, og det tal må meget gerne blive større, så foreningens fremtid sikres, håber Bjørnebanden.

I et nyt samarbejde kan gæster fra Randers Street Food komme ppå sejltur med Lillebjørn. Foto: Annelene Petersen
Skipper Lasse Elmgren arbejder som fiskeribetjent hos Fiskerikontrollen, så når han ikke sejler på arbejde, så sejler han Lillebjørn i sin fritid. Foto: Annelene Petersen
Bjørnebanden, kalder de dedikerede frivillige bag Lillebjørn sig. Foto: Annelene Petersen
Det sociale, det håndværksmæssige og så kærligheden til sejladsen binder Bjørnebanden sammen. Foto: Annelene Petersen
- Hvor bliver kaffen af. Og kagen? Skipper Lasse Elmgren var ikke tilfreds med serviceniveauet, fordi besætningen havde alt for travlt med at tale med avisens udsendte. Foto: Annelene Petersen
Omkring ti personer kan styre Lillebjørn, og så mange skal der også til, så de kan dele de 75 årlige ture mellem sig.  Foto: Annelene Petersen
Jacob Norholt har sejlet med Lillebjørn i 22 år. Foto: Annelene Petersen
Det er nødvendigt at stå sammen om Lillebjørn, og det er også helt afgørende, at der er venner af båden, fonde og andre, der vil spæde til, for det koster op mod 90.000 kroner om året i drift at holde motorbarkassen sejlende. Foto: Annelene Petersen
Randers Fjord fra sin blå og grønne side. Foto: Annelene Petersen
Lillebjørn sejler ud på havnerundfart, til Uggelhuse, til Mellerup og til Kanaløen, og derud over kan man leje båden til polterabend, bryllup eller askespredning. Eller noget helt fjerde. Foto: Annelene Petersen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce