Annonce
Debat

Mest mulig bus for skattekronerne

blå bus 107 busser ejer bjerge nex

Læserbrev: Midttrafiks kommende køreplan, hvor målrettede lynafgange afløser nuværende x-busser, som i dag kører parallelt med almindeligt standsende ruter, har udløst utilfredshed og underskriftsindsamling. Det tager vi alvorligt i regionsrådet, men vi må samtidig stå fast på, at skattekronerne til kollektiv trafik skal bruges effektivt.

I Region Midtjylland ønsker vi en bæredygtig og effektiv kollektiv trafik, som bedst muligt passer til borgernes behov. Det kræver løbende ændringer i køreplanerne på baggrund af, hvordan ruterne bliver brugt – og hvordan dækningen af de enkelte strækninger er. Det er de overvejelser, der ligger til grund for Midttrafiks nye køreplan, der de seneste dage har affødt en række artikler og en lokal underskriftsindsamling.

Køreplanen var i offentlig høring i januar, blev godkendt i regionsrådet i marts og har effekt fra 8. august 2021. Den betyder, at rute 918X indarbejdes i rute 118 Aarhus-Randers. Til gengæld får rute 118 lyn-busser på udvalgte pendlerafgange. Dermed kan for eksempel studerende stadig komme hurtigt med bus til og fra Aarhus Universitet morgen og eftermiddag.

Annonce

Som udgangspunkt vil de fleste passagerer mellem Aarhus og Randers faktisk med den nye køreplan opleve flere afgange fra deres stoppested. Rute 118 vil på hverdage fremover køre otte ekstra afgange mellem Aarhus og Randers og på nogle ture betjene enten Hadsten eller Hadbjerg og Ølst. Nogle passagerer vil dog opleve, at ture bliver længere. I gennemsnit tre-fem minutter – og på nogle tidspunkter op til cirka 12 minutter. Til gengæld undgår vi situationer, hvor to halvtomme busser kører lige efter hinanden med stort set samme ruteforløb.


Som politikere er det vores ansvar, at Midttrafik leverer tilfredsstillende dækning inden for den økonomiske ramme.


Er det så en spareøvelse? Det mener vi ikke. Den nye køreplan er i hvert fald ikke udtryk for, at der prioriteres færre midler til den regionale kollektive trafik. Regionen bruger i 2021 342,7 millioner kroner på kollektiv trafik. Som politikere er det vores ansvar, at Midttrafik leverer tilfredsstillende dækning inden for den økonomiske ramme. Det kræver løbende justeringer, og det kræver prioritering.

I regionsrådet skal vi sikre mest mulig mobilitet for pengene. Det har været udgangspunktet for den nye køreplan. Vi tror på, at den vil sikre en bedre kollektiv trafik for de fleste med mindst mulige gener for så få som muligt. Det er den opgave, vi i regionsrådet har stillet Midttrafik. Om det lykkes, kommer vi selvfølgelig til at følge tæt i både regionsrådet og i regionsrådets udvalg for regional udvikling.

Samtidig kommer vi til at lytte til de cirka 55.000 midtjyder, som hver dag bruger de blå busser. Blandt andet via det passagerråd, som Forbrugerådet Tænks Passagerpulsen tidligere i år nedsatte i Region Midtjylland. Dem glæder vi os til at samarbejde med, høre fra og inddrage som et vigtigt supplement til offentlige høringer ved fremtidige køreplansændringer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Randers FC For abonnenter

Randers FC sender Høgh videre med blandede følelser: Sportsdirektør har flere typer i spil som potentiel erstatning

Sport For abonnenter

Aktivitetscenter Tirsdalen skaber glæde i Kristrup: Nu skal der pustes nyt liv i det oprindelige millionprojekt

Randers

Lørdagens coronatal lokalt: Smittetallet er steget i Favrskov og Mariagerfjord

Annonce