Annonce
Randers

Michael er vild med de gamle: Nu viser han sine veteranmotorcykler frem på Fussingø Slot

Michael Møller Pedersen med sine 20 veteranmotorcykler i et lille lokale i Vestbyen. Alle dekorativt præsenteret med en tiddsvarende styrthjelm på sæderne. Foto: Anne Myrup Pedersen
Fussingøgruppens årlige udstilling bliver i år med 15 veteranmotorcykler. Deriblandt en Mundus-motorcykel fra 1907 - produceret i Randers.

RANDERS: - Mit største klenodie er nok min Ellehammer fra 1907. Tæt fulgt af min randrusianke Mundus-motorcykel fra samme år, siger Michael Møller Pedersen.

Omgivet af sine 18-20 veteranmotorcykler i et lille lokale i vestbyen er han ved at gøre klar til at fragte 15 af sine cykler til Fussingø Slot, hvor de vil være en markant del af Fussingøgruppens årlige udstilling i weekenden 7.-8. september.

Begge yndlings-motorcyklerne vil være med på udstillingen. Sammen med et udvalg af de andre cykler af mere gængse mærker som Harley Davidson, Nimbus, NSU og BSA. Mens Micheal Møller Pedersen også har andre specialiteter at vise frem.

- Det kunne være en engelsk New imperial eller en amerikansk Excelsior, som begge er meget sjældne. Eller måske min Reading Standard, som er den eneste af sin type i Danmark, der stadig kører omkring.

Randers-samlerens motorcykler er alle ældre end 1948 - og på udstillingen vil han vise motorcykler fra 1907 til 1932.

- Alle mine motorcykler er med plader og kan køre. For eksempel kom min over 100 år gamle Ellehammer ud at køre på Østervold i Randers, da byen fejrede sit 700-års jubilæum i 2002. Og chaufføren måtte hele tiden råbe til tilskuerne, at de ikke måtte stå i vejen. Ellehammer-cyklen kan ganske enkelt ikke bremse. Den har ingen kobling. Og under kørslen skal man manuelt pumpe benzin frem til motoren.

Annonce
Alle mine motorcykler er med plader og kan køre. For eksempel kom min over 100 år gamle Ellehammer ud at køre på Østervold i Randers, da byen fejrede sit 700-års jubilæum i 2002

Michael Møller Pedersen, samler

De skal være gamle

Michael Møller Pedersens passion for gamle motorcykler stammer helt tilbage fra teenageårene, og da han var 18 år, hjalp hans far ham med at restaurere en engelsk AJS-motorcykel fra 1931. En cykel, som hans far stadig kører på i dag.

- Jeg har også en enkelt mere moderne motorcykel stående, en Honda fra 1973. Men jeg er aldrig rigtig faldet for de nyere cykler. Jeg startede med at samle gamle Harley'er, men nu har jeg alle de varianter, jeg gerne ville have, så jeg er de senere år vendt tilbage til at arbejde med engelske veteran-cykler. Og jeg kan også glæde mig over de tre danske mærker, jeg har i min samling: Randrusianske Mundus, der virkelig er en cykel med motor - den er bygget på et almindeligt cykelstel, og løber du tør for benzin, har den pedaler, så du kan træde hjem. Min Ellehammer. Og en Nimbus.

Når han bliver bedt om at udpege sin favoritter, som han selv helst tager med ud på landevejene, er det dog to Harley Davidson, han henter frem.

- Den grønsorte fra 1922 er den, jeg hvert år bruger, når jeg kører Skagens Løb. Mens den et år ældre, lysere cykel også er helt speciel: Motoren - en boxermotor - ligger helt fladt i stedet for at stå i en vinkel på 45 grader. Derfor har den overhovedet ikke den karakteristiske lyd, som ellers kendetegner Harley'er. Og en sjov detalje: Lyset i forlygten bliver tændt, når du åbner for hanen på en lille gastank og sætter en tændstik ind bag glasset. Cyklen er i øvrigt forsynet med en nummerplade: V996. Hvor V'et viste, at motorcyklen kom fra Randers, fortæller han.

Flere unge mennesker

Et vigtigt argument for Michael Møller Pedersen for at stille op med sine motorcykler på Fussingø Slot er at gøre flere unge mennesker interesserede i veteranmotorcykler.

- Danmarks Veteran Motorcykelklub har på landsplan omkring 1100 medlemmer med en gennemnitsalder over de 70, så vi har hårdt brug for at tiltrække yngre kræfter. Derfor var det også opmuntrende, da vi til årets Skagens Løb kunne byde velkommen til 20 nye og yngre medlemmer. Og traditionelt har Randers faktisk været Danmarks motorcykelby nummer et.

Skagens Løbet, der er et orienteringsløb for veteranmotorcykler, er årets store begivenhed for Michael Møller Pedersen. Langt vigtigere end juleaften, fortæller han.

- Jeg har kørt løbet hvert år siden 2001, og har gennemført hvert eneste år. De første mange år handlede det mest om at komme i mål, men efterhånden som jeg fandt ud af, hvad opgaverne gik ud på, blev det da ambitionen at vinde løbet en dag. Og efter både tredje og andenpladser lykkedes det mig faktisk at slutte øverst på skammelen sidste år. Så de næste løb bliver uden det helt store pres.

Løbet, der sender veteranmaskinerne ud på 5-700 kilometer - forskellige ruter hvert år - fra Skagen til København eller omvendt bliver kørt uden om de store motorveje. En tur, som er hårdt arbejde for de aldrende maskiner: Omkring hver tiende veteran-motorcykel må give op undervejs.

- Det er en lang tur som kan være hård for de gamle motorcykler. En betingelse for at køre med i Skagens Løbet er, at ens maskine ikke er nyere end 1934, fortæller han.

Michael Møller Pedersen betragter i øvrigt kun sine motorcykler som en hobby.

- Jeg er ikke ude på en motorcykel hver dag, og jeg kører kun, når det er godt vejr. Da jeg var 18 år, troede jeg ikke, at jeg nogensinde ville køre bil. Men selvfølgelig gør jeg det i dag.

Og selv om alle de gamle motorcykler naturligvis er behørigt forsikret, vil Michael Møller Pedersen alligevel selv sove sammen med sine klenodier, så længe de er udstillet på i hestestalden på Fussingø Slot. For uanset nogen eventuel forsikringssum, vil de sjældne veterancykler aldrig kunne erstattes.

Michael Møller Pedersens "lille" og sjældne Harley Davidson fra 1921, som i sin tid blev producerert til det europæiske marked. Foto: Anne Myrup Pedersen
Den sortgrønne Harley fra 1922,, som Randers-samleren hvert år bruger til at køre Skagens Løbet..Foto: Anne Myrup Pedersen
Harley Davidson årgang 1921. Motoren ligger helt parallelt med vejbanen, hvilket betyder, at motorcyklen fuldstændig mangler den ikoniske harley-lyd. Foto: Anne Myrup Pedersen
En af Michael Møller Pedersens ældste motorcykler: En Mundus, der er produceret i Randers. Foto: Anne Myrup Pedersen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce