Annonce
Østjylland

Midttrafik har sagt farvel til 70 procent af sine passagerer

Klokken er 08.01 og der er ikke meget morgen-myldretid over Hjortshøj Station. De tre mænd, der stod på letbanen, kunne vælge og vrage mellem siddepladserne. Foto: Henrik Havbæk Madsen
Rejsende har i den grad taget advarsler om smittefare i kollektiv trafik til sig. Det kan koste Midttrafik dyrt i manglende billetindtægter.
Annonce

AARHUS: Når letbanen i morgenmyldretiden har forladt Lystrup med kurs mod Aarhus, skal man normalt være heldig, hvis man gerne vil sidde ned på turen.

Men denne tirsdag morgen er alt andet end normal. Coronavirusset og advarslerne om, at det kan være forbundet med smittefare at benytte kollektiv trafik, har skræmt de fleste passagerer væk.

I Hjortshøj står tre mænd på letbanens afgang 08.01, og helt mod al sædvane kan de vælge og vrage blandt siddepladserne.

På en almindelig tirsdag morgen ville det 39 meter lange tog have været tæt på fyldt op. Denne morgen sidder her blot 10-12 passagerer.

Set fra Ikeas parkeringsplads er der ikke ligefrem tung trafik på vejnettet ud mod E45. Foto: Henrik Havbæk Madsen
Annonce

10-12 passagerer på Aarhus H

Om det er tilfældigt eller med vilje, er ikke godt at sige, men de sidder akkurat lige så spredt, som Sundhedsstyrelsen anbefaler at gøre, hvis man vil undgå at blive smittet med coronavirusset.

På standsningsstederne Torsøvej, Vestre Strandalle og Østbanetorvet stiger der passagerer på. Men lige så mange stiger ud, og klokken 08.25, da letbanetoget ruller ind på Aarhus H, er der stadig ikke mere end 10-12 passagerer om bord.

Og det på en afgang, der normalt er stuvende fuld af passagerer ved endestationen.

Annonce

Absurd situation

Men som sagt: Lige nu er intet normalt. Og for et trafikselskab, hvis formål er at få så mange som muligt til at rejse med kollektiv trafik, må situationen være absurd:

Lige nu gælder det om at få rejsende til at lade være med at benytte bybusser og letbane.

Og det er i den grad lykkedes, skulle vi hilse og sige fra Midttrafiks planchef, Ole Sørensen.

Torsdag, fredag, lørdag og søndag talte Midttrafik passagerer på nogle af de største buslinjer.

Resultatet: Antallet af passagerer i bybusserne var blot 30 procent af det normale passagertal.

Annonce

Taber penge

Når 70 procent af passagererne bliver væk, siger det sig selv, at Midttrafik mister store summer i billetindtægter.

- Hvor meget, tør jeg slet ikke udtale mig om. Det må vi se på bagefter. Men vi mister mange penge. Det er helt sikkert, siger Ole Sørensen, der tror, at passagertallet med tiden bliver endnu lavere.

- Det går nok i den retning, siger han.

Annonce

Mange arbejder hjemme

Man kunne tro, at det lave passagertal skyldes, at mange af dem, der normalt benytter kollektiv trafik, i anledning af coronakrisen har kørt bilen ud af garagen for at køre til arbejde i den.

Avisen har lavet en helt uvidenskabelig undersøgelse, der ikke bekræfter den antagelse.

Vi tog bilen og kørte ud til E45 ad Djursland-motorvejen og vist var der da trafik. Men ikke noget, der mindede om den sædvanlige tunge trafik.

Så måske handler de lave passagertal ikke kun om, at mange vælger kollektiv trafik fra. Måske handler de også om, at rigtigt mange mennesker for tiden arbejder hjemme og midlertidigt ikke har brug for kollektiv trafik.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers FC

Johnny Thomsen tvivler på flere kampe efter skade: Kan ikke undgå at blive rørt over hyldest

Annonce