Annonce
Gear

Motorcykler: Hyggelige bedstefar møder den frække fætter

Royal Enfield Interceptor 650 er en ny-klassisk motorcykel med stor underholdningsværdi. Og apropos værdi så er prisen ret human. Den står til 85.629 kr. inklusive levering. Foto: Morten Pape
Royal Enfield siger farvel til sin glorværdige fortid, men byder en ny generation velkommen.

Royal Enfield er med 119 år på bagen verdens ældste motorcykelmærke, og selv om den indiske virksomhed stadig holder fast i traditionene, er der også fornyelse.

Mest bemærkelsesværdigt er Royal Enfield begyndt at producere tocylindrede motorcykler. I mange år holdt virksomheden fast i den solide, men gammeldags en-stamper på 499 kubikcentimeter, der stadig er hjertet i modellerne Bullet og Classic. Men den gamle er på vej mod pension, og i 2018 kom revolutionen - de tocylindrede modeller Interceptor 650 og Continental GT 650, der er blevet meget efterspurgte. Med god grund.

Hvis den velkendte en-stamper er Enfield-familiens hyggelige gamle bedstefar, så er de nye modeller de frække fætre. De er betydeligt mere muskelstærke og har en mere pågående attitude. Interceptor og Continental GT samt det nyeste familiemedlem, Baker-Express, deler den helt samme teknik - samme motorer, gearkasser med mere. Blot er GT-modellen mere caféracer-agtig med lavere styr og anderumpesæde.

Avisens motorcykelnørd havde mulighed for at køre Interceptoren i nogle dage. Det blev et underholdende bekendtskab. På papiret lyder maskinen ikke voldsom. En tocylindret paralleltwin-motor på 650 kubikcentimeter og "beskedne" 47 hestekræfter og et maksimalt moment på 52 Nm er ikke de vildeste tal. Alligevel er der et overraskende heftigt træk i maskinen, og vrider man håndtaget, kan man godt få lange arme. Den rykker bare.

Lyden fra de to potter er herlig. Maskulin og markant uden at være pågående larmende. Det er en motorcykel, der på alle måder får smilet frem ... selv her i den sure corona-tid, hvor det heldigvis stadig (i skrivende stund) er tilladt at køre på motorcykel.

Nem at tumle, smidig på de små veje, masser af kræfter. En meget velfungerende sekstrins gearkasse bidrager til fornøjelsen. Men man behøver egentlig ikke at rode så meget rundt i gearene. Maskinen trækker velvilligt fra ret lave omdrejninger, og faktisk er omkring 80 procent af drejningsmomentet til stede allerede fra 2500 omdrejninger. Der kan være behov for en nedgearing, hvis man skal overhale hurtigt på motorvej, men alt i alt er der basis både for afslappet kørsel og den mere sporty fremfærd.

Benzinforbruget er mådeholdent ved almindelig kørsel. 22,6 kilometer på literen ved blandet kørsel. Ved høj fart på motorvej blive den imidlertid noget mere tørstig. Men uden kåbe er det heller ikke sjovt i længden at køre med 130 kilometer i timen. Topfarten er omkring 165 kilometer i timen.

Designet er klassisk. "Det er en rigtig motorcykel," lyder den typiske reaktion, når man fremviser maskinen. 70'er-stil med egerhjul, fri udsigt til motoren (ingen kåbe eller vindskærm) og aflangt sæde, der i øvrigt er ganske komfortabelt også for bagsæde-passagerer.

Annonce

Royal Enfield Interceptor 650

Motor: Tocylindret paralleltwin på 648 cc.

Effekt: 47 hk ved 7250 omdr.

Moment: 52 Nm ved 5250 omdr.

Sekstrins gearkasse.

Vægt: 202 kilo (uden benzin).

Sædehøjde: 80,4 cm.

Benzintank: 13,7 liter.

Skivebremser med ABS.

Elektronisk tænding, elstart.

Pris: 85.629 kroner (inklusive levering).

Den ultraortodokse

Det var nærliggende også at prøvekøre "ur-Enfielden", den nærmest ultraortodokse Classic 500 med den encylindrede motor på 499 kubikcentimeter. Desværre en motor, der nu udgår af produktion, fordi den ikke kan leve op til de moderne miljøkrav.

Det vil med andre ord sige, at vil man have sig en Classic eller den nærtbeslægtede og lidt billigere Bullet, så skal der købes fra lageret. Den danske importør, ProATV, har dog stadig en halv snes maskiner på lager. Og der bliver i øvrigt stadig fremstillet reservedele til modellerne.

Set med nostalgiske briller er det en skam, at denne maskine nu udgår af produktion. Med forholdsvis få ændringer har den trillet rundt lige siden 50'erne. I de senere år er der selvfølgelig kommet moderne skivebremser med ABS til samt elektronisk indsprøjtning og andre finesser, men dybest set er der tale om en motorcykel som dem, vores bedsteforældre (eller oldeforældre) kørte på. Og det er netop charmen. Den hyggelige fiskekutterlyd, vibrationerne, 50'er-stilen og den enkle teknik er som at opleve en rejse tilbage i tiden.

Den gamle enstamper er dog stadig en fuldt ud brugbar hverdags-motorcykel. Teknikken fungerer, og takket være den beskedne størrelse og det lave tyngdepunkt er den nem at bakse med, og med et gennemsnitsforbrug på 25,5 kilometer på literen er den ret nøjsom.

På landevej og i by kan klassikeren sagtens følge med den øvrige trafik, og det går lige an på motorvej. Den kan holde 110 kilometer i timen på længere stræk og med lidt medvind kan den sniges op på 127 kilometer i timen. Motorvej er dog ikke dens livret, og vibrationerne fra den encylindrede motor bliver mærkbare.

Sandsynligvis bliver den gamle Enfield et samlerobjekt og en kult-motorcykel. Den vækker følelser og har udseendet med sig, men de nyere Enfield-modeller såsom Interceptor og GT samt rejsemaskinen Himalayan appellerer trods alt til et bredere publikum.

Royal Enfield Classic

Motor: Encylindret benzinmotor på 499 cc.

Effekt: 27,2 hk ved 5250 omdr.

Moment: 41,3 Nm ved 4000 omdr.

Femtrins gearkasse.

Vægt: 194 Kg (med benzin og olie).

Sædehøjde: 80 cm.

Benzintank: 13,5 liter.

Skivebremser med ABS.

Elektronisk tænding, elstart, men også kick-start.

Priser fra 69.920 kroner (inklusive levering).

47 hestekræfter lyder ikke af meget på papiret. Men Royal Enfield Interceptor bruger kræfterne overraskende godt. Foto: Morten Pape
Meget enkel instrumentering på Interceptor. Speedometer, omstrejningstæller og benzinmåler. Meget mere har man heller ikke brug for. Foto: Morten Pape
Der er kælet lidt for detaljerne på Royal Enfield Interceptor. Her er det emblemet på tanken. Foto: Morten Pape
Royal Enfield Classic har ikke forandret sig meget siden 50'erne. Desværre udgår den nu af produktion. Foto: Søren E. Alwan
Den høje encylindrede motor på 499 kubikcentimeter er gudeskøn at se på. Men den har lidt svært ved at klare de nyeste miljøkrav. Foto: Søren E. Alwan
Så kan instrumenteringen vist ikke blive mere enkel. Man kunne nu godt have brugt en omdrejningstæller... bare for sjov Foto: Søren E. Alwan
Yes, der er stadig kickstart på Royal Enfield Classic. Der er også elstart, men det er sjovere at sparke maskinen i gang, og i koldt vejr starter den også bedst med et spark eller to. Foto: Søren E. Alwan
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers FC For abonnenter

Grus i den randrusianske målmaskine: Her er Randers FC-lejrens forklaring

Randers FC

Før grundspillets sidste opgør: Navne, noter og bud på Thomasbergs 11 udvalgte

Annonce