Annonce
Randers

'Nå, men jeg køber det bare på nettet'

Butikschef Briit Friis Nielsen, Ecco, oplever lige som mange andre detailhandlende, at kunder orienterer sig i butikken for derefter at gå hjem for at handle på nettet. Arkivfoto: Morten Lund

Har du nogensinde prøvet tøj og sko eller set på andre varer i en lokal butik og så efterfølgende købt tingene på nettet? Så er du ikke alene.

Randers: Hos skobutikken Ecco i Torvegade i Randers oplever man jævnligt det problem, som mange butiksdrivende slås med.

Nemlig at kunderne kommer ind i butikken, får råd og vejledning om fodtøj og så slutter af med at sige - Nå, men jeg tror, jeg køber dem på nettet senere.

- Jeg har været i butiksbranchen i 12 år, og det bliver bare værre og værre, konstaterer butikschef Britt Friis Nielsen.

Samme oplevelse har salgsassistent Line Marie Storgaard.

- Vi bruger tid på vejledning, men mister salget, siger hun.

Det går ud over de handlende i midtbyen, hvis kunderne ikke bruger pengene i de lokale butikker, selv om de orienterer sig om varerne her, inden de så handler et andet sted.

- De fleste tænker ikke over, at det skader butikken, siger Britt Friis Nielsen.

Annonce

- Det vigtigste er, at vi får samme vilkår som udenlandske netbutikker.

Karen Smed, butiksindehaver

Ikke et bevidst valg

Det kan ske, at en kunde helt bevidst går efter at prøve fodtøj i butikken for derefter at handle på nettet. Men for det meste er det ikke dét, der ligger bag, når en kunde ikke bestemmer sig og handler med det samme.

- Mange tænker nok ikke over, at vi jo ikke tjener på, at de køber et produkt på nettet magen til det, vi har i butikken, mener Line Marie Storgaard.

Det oplever de to handlende, når de går i dialog med kunderne om emnet.

Det, man kan gøre som butiksdrivende, er at give en rigtig god service og gøre det til en oplevelse at handle lokalt, understreger Britt Friis Nielsen. Butikken har også værdikort, hvor kunden får rabat på køb, hvis man handler der jævnligt.

Det handler om at skabe merværdi for kunderne, så de knyttes til den lokale butik.

Lige vilkår, tak

Karen Smed, der er indehaver af modebutikken Girl, oplever, at det nok kan ske, at kunder ser på varerne i butikken og så handler på nettet i stedet.

- Men jeg føler ikke, at det er et misbrug. Jeg tror ikke, at folk altid tænker over, at de bruger de butiksansattes tid. Det skal ikke lyde forkert, vi er der jo for at rådgive og vejlede kunderne, og at man ikke lige kan bestemme sig, er jo helt i orden, understreger Karen Smed.

Girl er også på nettet med en webshop i sammenslutningen Miinto. Og det er med til at skabe et bedre flow også i den fysiske butik i Houmeden, fordi der hurtigere kommer nye varer på hylderne, når der handles begge steder.

Nethandlen er et godt supplement til den "rigtige" butik, men der er udfordringer ved denne type handel, hvor man konkurrerer med butikker i hele verden om kundernes gunst.

- Det vigtigste er, at vi får samme vilkår som udenlandske netbutikker, understreger Karen Smed.

- Når det er billigere at sende varer fra Kina til Danmark end her fra Randers og til Ringkøbing, så er det ikke let.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
DEBAT

Opdateret: Kommentarfeltet under artikler virker igen

INFO: Vi har haft nogle tekniske problemer på vores hjemmeside, som har betydet, at det ikke har været muligt at debattere og skrive kommentarer under artiklerne. Problemet er nu løst. Vi beklager bøvlet og takker for tålmodigheden.

Sport

Målrettet BMX-talent blev festens midtpunkt: - Surrealistisk at vinde Årets Sportsnavn

Annonce