Annonce
Østjylland

Nøglen til specialøllets verden findes i Vestergade: Ny butik har 400 varianter til salg

Den ene væg er helliget IPA, India Pale Ale, som står på køl. Foto: Kasper Kudsk Baymler
Væskebalancen blev åbnet tilbage i maj måned og har i den seneste tid oplevet stor interesse for sine mange tilbud i øllets verden.

AARHUS: Der venter nærmest en skov af flasker og dåser, når du træder ind ad døren til Væskebalancen i Vestergade. Øl i flere forskellige størrelser og i et farvespekter, der får øjnene til at bevæge sig begejstret rundt i rummet for at finde lige den flaske eller dåse, der virker mest tillokkende.

Helt naturligt bliver man draget af væggen af IPA, der tårner frem på højre side af det lille butikslokale. Tre store sorte køleskabe fyldt fra top til tå med den del af butikkens udbud, der skal være på køl.

750 dåser, hvis man skal være helt præcis.

Annonce

- Vi har 400 ølvarianter spredt ud over forskellige stilarter. Nogle af dem skal bare være kølet ned. Det har lige fra begyndelsen været vigtigt for os, at du kan komme ind og hente kolde øl, siger Nick Theilgaard Olesen, der har butikken sammen med Lars Nielsen.

De to ejere havde gennem et stykke tid talt om, at de skulle finde et butikslokale i Vestergade, hvor de kunne lave en butik for godt øl. Så da de en dag opdagede, at der var et lokale til leje på solsiden af den lille handelsgade, slog de til med det samme.

Inspireret til butikken under lockdown

Tre uger efter de så lokalerne, blev dørene åbnet til den lille butik.

21. maj åbnede butikken op for salg, og lige siden er antallet af kunder steget.

- Under lockdown lavede jeg min bar, mig og ølsnedkeren, om til en flaskebutik, hvor vi solgte øl i døren. Her arbejdede jeg sammen med Lars, der har importeret øl i rigtigt mange år. Vi kunne mærke, at efterspørgslen efter godt øl var stor, og derfor ventede vi bare på, at det rigtige lokale dukkede op, fortæller Nick Theilgaard.

- Vi vil gerne have det bedste øl i butikken. Der skal være det mest omtalte og det mest hypede i øl-verdenen, så der er noget for nørderne og specialisterne, men det er lige så vigtigt, at det også er tilgængeligt for alle andre. Derfor gør vi også meget for at være lettilgængelige. Det skal være en god oplevelse for alle, der kommer herind, siger ejeren og finder et par forskellige øltyper frem.


Vi vil gerne have det bedste øl i butikken. Der skal gerne være det mest omtalte og det mest hypede i øl-verden, så der er noget for nørderne og specialisterne, men det er lige så vigtigt, at det også er tilgængeligt for alle andre.

Nick Theilgaard


Her er både øl, hvor du kan få tre for en halvtredser, men du kan også få øl, der er meget dyrere, hvis du skal op på den helt store klinge.

- Vi forsøger at møde alle i samme øjenhøjde og give dem en god oplevelse, lige meget om de er nybegyndere eller rutinerede i gamet. De skal gerne have lyst til at komme tilbage, siger han.

Annonce

Populære flasker

IPA, India Pale Ale, har gennem en længere periode været meget populært og er stadig noget af det, der sælger allermest. I den seneste tid er de syrlige og frugtagtige øl også blevet populære og udgør derfor en stor del af sortimentet i butikken, ligesom der er øl, som nærmest er som kage på dåse, som butiksejeren kalder det, mens han entusiastisk tager én på rundtur i øllets verden.

Hver dåse og flaske har nærmest sin egen historie, sin egen fortælling og ikke mindst helt egen smag.

Ejer Nick Theilgaard viser en af de mest populære syrlige øl, Yuzu raspberry Berliner fra danske Flying Couch. Foto: Kasper Kudsk Baymler

Der er "Yuzu Raspberry Berliner", som er brygget af Flying Couch fra Nordvest i København. En øl, der er skabt til de varme sommeraftener, fordi den er så let og dejlig. Omvendt er der i samme genre en øl fra det lille bryghus ved Ry, Observatoriet, der er langt mere kompleks og udfordrende i sin smag og kræver tid, hvis man skal have hele oplevelsen af øllet.

Historierne hitter også blandt kunderne. Antallet er handlende er steget ligeså stille gennem månederne og de seneste restriktioner fra regeringens side har gjort, at flere af dem, der måske ville gå på bar i stedet kommer forbi butikken og handler gode øl til weekenden.

Det kender Nick alt til. For mens restriktionerne rammer restaurationsbranchen og hans bar i Mejlgade, så kan han omvendt se, hvilken effekt det har hos Væskebalancen i Vestergade.

Mens han er ramt, så smiler han også. Hans håb er, at salget af flasker fra butikken kan være med til at gavne barerne senere.

Annonce

Uddanner kunderne

- Vi har et håb om, at vi kan få uddannet vores kunder, så de kan forstå, hvorfor en øl ikke bare koster en femmer. En ting er kvaliteten, men det handler også om den mængde af råvarer, der bliver brugt i produktionen af disse øl. Omkostningerne er jo langt større pr. flaske for de mindre bryggerier, end det er for de kæmpestore, som også kan købe ind i langt større mængder til nogle helt andre priser, siger Nick Theilgaard.

Danmark er dog placeret strategisk godt i forhold til salg af godt øl. Nogle af de fremmeste lande indenfor specialøl er placeret i nærheden af landet, hvilket gør det muligt at sælge øllet til en fornuftigere pris end andre steder i verden.

- Det er England, Danmark, Sverige, Norge og Tyskland, som er nogle af de mest fremtrædende lande lige nu, forklarer butiksejeren og tilføjer, at han lige nu er i gang med at sammensætte en julekalender og adventskalender, som kan bestilles i butikken.

Der er mange farverige dåser i Væskebalancens butik. Her er det en øl fra det norske bryggeri Amundsen Brewery. Foto: Kasper Kudsk Baymler
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce