Annonce
Randers

Ned med hastigheden: Sænkede fartgrænser i byen skal redde liv

Jens Peter Hansen er byrådsmedlem for Venstre og kendt som ivrig cyklist. Han mener blandt andet, at Randers Kommune kunne overveje at lukke for biltrafik omkring skolerne et kvarter før og efter, børnene skal møde. Foto: Annelene Petersen
Venstres byrådsmedlem Jens Peter Hansen foreslår, at Randers bliver en del af en landsdækkende forsøgsordning, hvor det bliver lettere for 15 af landets kommuner at sænke fartgrænsen for bykørsel.

Randers: Næsten otte ud af ti dræbte og tilskadekomne i trafikken er bløde trafikanter i byerne.

Derfor åbner transportminister Benny Engelbrecht (S) nu for en forsøgsordning, der giver kommunerne større spillerum til at sænke fartgrænserne.

I en foreløbig periode på tre år skal det være lettere for 15 af landets kommuner at sænke fartgrænsen for bykørsel til under de velkendte 50 kilometer i timen.

Annonce

Et ekstra værktøj i kassen

På byrådsmødet mandag har Venstres Jens Peter Hansen stillet forslag om, at Randers kommune ansøger om at blive en af de 15 forsøgskommuner.

- Jeg håber, jeg bare sparker en åben dør ind. Ordningen giver os et ekstra værktøj i kassen. Der er rigtigt mange steder, hvor der skal sættes ind med hastighedsforanstaltninger som bump og chikaner. Det koster penge, hvilket sætter en grænse for, hvor meget vi kan lave. Hvis vi får mulighed for at skilte hastighederne ned i nogle områder, vil det også være en stor hjælp, siger Jens Peter Hansen.

Selv om hastigheden bliver bragt ned, vil der stadig ske uheld, men antallet vil blive kraftigt formindsket, fordi bilerne bevæger sig langsommere. Der er mere tid at reagere på, og skulle der endelig ske et uheld, så vil konsekvenserne ikke være så store.

Jens Peter Hansen, byrådsmedlem, Venstre

- Selvfølgelig kan man indvende, at hvad nytter det at sætte et skilt op med 40 kilometers fartbegrænsning, hvis bilisterne alligevel kører for hurtigt. Men jeg tror, der efterhånden kommer en kultur, hvor bilisterne i større udstrækning end nu kommer til at tage fartgrænserne alvorligt, fordi det bliver mere og mere almindeligt, at man skal helt ned i tempo, når man kører i bymæssig bebyggelse.

Annonce

30 kilometer i timen

Jens Peter Hansen var for nylig til konferencen Velo-city 2021 i Lissabon. Her kom det blandt andet frem, at der i flere europæiske byer er sket sænkninger af hastigheden til 30 kilometer i timen. Blandt andet i 70 procent af byerne i Holland samt i millionbyen Paris.

- Det er den vej, udviklingen går. Selvfølgelig skal bilerne have lov til at køre i tættere befolkede områder. Men det skal ske på en måde, så bløde trafikanter skånes mest muligt. For der er en virkelig markant forbedring af overlevelseschancerne ved at gå fra 50 til 40 til 30 kilometer i timen, siger Jens Peter Hansen.

En anden mulighed inspireret af Holland og Belgien er, at der lukkes for bilkørsel omkring skolerne et kvarter før og efter, at børnene skal møde.

Annonce

En ond spiral

- Det skal vi have kigget på. Det duer ikke, som det foregår nu. Forældrene kører børnene til skole, fordi de ikke tør lade dem bevæge sig selv derhen, fordi alle andre forældre kører deres børn i skole. Det er en ond spiral, siger Jens Peter Hansen.

- Selv om hastigheden bliver bragt ned, vil der stadig ske uheld, men antallet vil blive kraftigt formindsket, fordi bilerne bevæger sig langsommere. Der er mere tid at reagere på, og skulle der endelig ske et uheld, så vil konsekvenserne ikke være så store.

- Set fra bilistens side er det bare et spørgsmål om et minut eller to mere. Det kan de fleste af os godt finde et eller andet sted, når vi først har vænnet os til, at det tager lidt længere tid, hvis vi vil køre på de strækninger på de tidspunkter.

Annonce

Tættere bebyggede områder

Forsøgsordningen har netop til hensigt at gøre det lettere at komme igennem med ønsket om at sænke fartgrænsen lokalt.

De strækninger, der kan blive omfattet af forsøget, vil være strækninger eller nærmere afgrænsede områder i tættere bebyggede områder, hvor vejen ikke har væsentlig betydning for den generelle trafikafvikling.

Forsøget træder i kraft til november. Udvælgelsen af vejene skal ske i samarbejde med politiet. De 15 kommuner, der skal deltage i projektet, vil blive udvalgt af Vejdirektoratet.

Kommunerne skal ligge i én af følgende fem politikredse: Københavns Politikreds, Nordsjællands Politikreds, Fyns Politikreds, Østjyllands Politikreds og Nordjyllands Politikreds.

På baggrund af ansøgningerne vil der blive udvalgt tre kommuner i hver politikreds.

Annonce
Analyse For abonnenter

Troværdigheden på spil: Derfor er Kjærsgaard nødt til gå fra K nu og sige farvel til politisk indflydelse

Danmark

Tirsdagens coronatal: Der er 6324 nye smittetilfælde med coronavirus

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Konservative i stormvejr: Derfor smækker Christina Kjærsgaard med døren - og derfor bliver Bo Ratz hos partiet

Sport For abonnenter

Utallige jobtitler, adrenalinsus og rødglødende telefoner: Mike Nielsen har aldrig et roligt øjeblik i verdens bedste job

Randers

Julepresset mor i Assentoft fik randrusianerne til lommerne: Når mange donerer, føler man sig mindre alene

Randers

Ny café på central plads i Randers åbner snart: Her bliver søndagsåbent og nye varianter af både kaffe og sandwich

Michael Dyrby erkender krænkelser i sin cheftid på TV 2

Randers For abonnenter

Guide til køb af juletræet: Her kan du få gode ideer, hvis du er på jagt efter julens populære grantræ

Sport For abonnenter

Sådan præsterede de danske VM-spillere i den indledende gruppe: Fire spillere skiller sig ud - her er karaktererne

Randers

VIA-elev fremviste falsk coronapas i undervisningen: Så bankede politiet på hendes dør

Regeringen arbejder hen mod pressemøde om corona-tiltag onsdag

Randers

Butikstyve forsøgte at stikke af fra politiet: Stjal varer i flere butikker

Randers For abonnenter

Heidi døde af en blodprop i hjertet i 2009, men blev genoplivet: Hun fik 12 ekstra år at leve i

Randers

Betonblokkene lå spredt ud over E45: Spentrup-chaufførs lastbil mistede al strøm og forårsagede omfattende uheld

Annonce