Annonce
Østjylland

Norddjurs-politiker skuffet over letbane-forsinkelse: - Indsæt shuttle-busser til Grenaa

Det bliver tidligst om 15 måneder, at letbanen kan indføre halvtimesdrift mellem Ryomgård og Grenaa. Det får Mads Nikolajsen, medlem af kommunalbestyrelsen i Norddjurs Kommune til at foreslå shuttle-busser indsat mellem de to byer. Foto: Henning Bagger
Norddjurs Kommune må vente yderligere 15 måneder på halvtimesdrift på letbanen. Nu vil kommunalpolitiker have shuttlebusser indsat mellem Ryomgård og Grenaa.
Annonce

GRENAA: Det er - sagt på jysk - træls at komme for sent til letbanen.

Men ikke mere træls end, at der kommer et tog om en halv time.

Hvis man vel at mærke kommer for sent på alle andre stationer end dem på strækningen mellem Grenaa og Ryomgaard. For her kører letbanen kun én gang i timen.

Derfor er det noget af en streg i regningen for pendlerne yderst på Djursland, at det krydsningsspor i Trustrup, der gør halvtimes-drift til en mulighed, blandt andet på grund af corona, er forsinket 15 måneder.

Kommunerne på Djursland har allerede ventet tre år på halvtimesdrift, og udsigten til at vente 15  måneder mere har fået Mads Nikolajsen, medlem af kommunalbestyrelsen i Norddjurs Kommune for SF og bestyrelsesmedlem i Midttrafik til at miste tålmodigheden.


Letbanen har givet Odder og Aarhus nogle tydelige fordele. Fordele, som vi igen-igen ikke kommer til at nyde godt af

Mads Nikolajsen, medlem af Norddjurs kommunes kommunalbestyrelse


Han vil have indsat shuttlebusser på strækningen mellem Ryomgård og Grenaa formiddag og eftermiddag - tidspunkterne da letbanen skulle køre to gange i timen.

Annonce

- Vi går glip af fordelene

- Letbanen har givet Odder og Aarhus nogle tydelige fordele. Fordele, som vi igen-igen ikke kommer til at nyde godt af, selv om vi allerede har ventet tre år, siger Mads Nikolajsen, der nu vil bringe sit forslag om shuttle-busser op i kommunalbestyrelsen  i Norddjurs Kommune.

Han mener, at letbanens ejere, Aarhus Kommune og Region Midtjylland, må til lommerne og betale, hvad det må koste at indsætte shuttle-busser, indtil krydsningssporet i Trustrup er  i drift.

Annonce

Irriterende ligegyldighed

Det skylder de nemlig de to kommuner på Djursland, mener Mads Nikolajsen.

- Da der skulle træffes beslutning om at etablere letbanen, var vi med til at lægge det politiske pres, mens de vaklede i Aarhus, bortset fra Peter Thyssen. Vi har hjulpet godt til med at få letbanen etableret. Derfor er det irriterende med den ligegyldighed, ejerne lægger for dagen, når det gælder Djurslands interesser, siger Mads Nikolajsen.

Krydsningsspor

Det var meningen, at krydsningssporet i Trustrup skulle stå klar,  når Grenaabanen åbnede. Som bekendt blev åbningen udskudt adskillige gange. Og på grund af manglende bevilling blev det ikke bygget i førtste omgang.

Da letbanen ville lave en ny aftale med ASAL-konsortiet, løb forsøget ud i sandet. Prisen var steget meget, og der var fokus på at få letbanen sat i drift uden yderligere forsinkelser.

Derfor blev de endelige aftaler om et krydsningsspor i Trustrup først underskrevet i begyndelsen af 2020, da corona fyldte verden med rejserestriktioner og deraf følgende forsinkelser.

Hvis ejerne har lyst til at belønne Djursland for hjælpen med at presse på, da beslutningen om at anlægge letbanen blev truffet, har Mads Nikolajsen et forslag.

- Anlæg endnu et krydsningsspor på Grenaabanen, lyder det.

Så kan hastigheden komme i vejret, og så kan man indsætte hurtig-tog, der kun stopper i Aarhus og Grenaa.

- Det vil være attraktivt for mange, og de skal naturligvis køre lige foran de øvrige tog, så passagerer på de andre stationer ikke bliver snydt for tog,  siger Mads Nikolajsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce