Annonce
Erhverv

Nordens største distributør af legetøj solgte i 2020 for en halv milliard:- Børn er monsterhårde forbrugere

Michaels Jensen er uddannet på Handelshøjskolen i Aarhus. Han har siden arbejdet for Salling Group, hvor han har stået for indkøb og markedsføring af legetøj til kæderne Bilka og Føtex, samt en anden distributør af legetøj, som han var hos frem til, at han i 2015 blev ansat i Maki. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
På seks år har legetøjsdistributøren Maki femdoblet sin omsætning, så den sidste år landede på godt 500 millioner kroner. En udvikling, som ifølge administrerende direktør Michael Jensen foruden firmaets indtog i Norden skyldes en dedikeret medarbejderstab med fingeren på pulsen i forhold til målgruppens flygtige behov.

Hårby: En lejetøjssoldat garderer meget passende indgangen til legetøjsdistributøren Makis hovedsæde. Her har størstedelen af firmaets omkring 70 ansatte normalt deres arbejdsgang, men på grund af Covid-19 arbejder flere af dem i øjeblikket hjemmefra. Det er ellers ikke, fordi firmaet i øvrigt har været synderligt påvirket af krisen, til trods for at flere af deres kunder har haft lange perioder med tvangslukninger.

- Da nedlukningerne ramte i marts, havde det er en middelstor effekt på vores ordretilgang. Så vi havde fire-fem uger med nedgang i ordrer. Men vi var heldige, at de mange børn, der pludselig skulle være derhjemme, jo også skulle have noget at lave. Samtidig var der ingen mulighed for rejser, og ingen dyreparker eller tivoli at besøge. Så børnene har i stedet fået flere og større gaver, fortæller Michael Jensen, der er administrerende direktør i Maki.

Selvom også julehandlen blev ramt af nedlukningen, der særligt gik ud over de fysiske butikkers salg, har det derfor alt i alt ikke haft den store påvirkning af firmaets årsresultat.

Annonce

- Det ramte de fysiske butikker benhårdt. Men for os blev salget kompenseret lidt af vores salg til hypermarkederne og onlinebutikkerne, siger Michael Jensen, der er godt tilfreds med årets omsætning på lidt over 500 millioner kroner, som Maki hev hjem sidste år.

Finger på pulsen

Firmaet Maki, der blev stiftet i 1995, har alle dage haft som formål at opkøbe og videredistribuere legetøj. I dag forhandler firmaet omkring 70 forskellige varemærker, der blandt andet tæller klassiske mærker som Fisher-Price, Hama, Mattel, der står bag Barbie, og Schleich, der er kendt for sine dyrefigurer. Men også nyere produktserier som for eksempel Paw Patrol og Gurli Gris er at finde på hylderne i firmaets showroom. For når det kommer til legetøj, er det død og pine nødvendigt at følge med de seneste tendenser, hvis man skal klare sig i branchen, fortæller Michael Jensen.


Børnene skal jo i sidste ende gerne ende med at sætte lige præcis vores produkter på deres ønskeliste til jul.

Michael Jensen, administrerende direktør i Maki A/S


- Børn er monsterhårde forbrugere, og det mener jeg på den gode måde. Dels kan de fra en tidlig alder selv påvirke, hvad de leger med, da de ofte er en del af beslutningsprocessen omkring købet. Og dels er de hurtige til at beslutte sig for, hvad de vil have og ikke vil have for den sags skyld. Så derfor er det vigtigt, at man hele tiden følger med i, hvad de interesserer sig for, og har fingeren på pulsen i forhold til målgruppen, forklarer direktøren.

Af samme grund bruger de ansatte i Maki en stor del af deres tid på ikke bare at sikre sig rettighederne til de brands og produkter, som børn og forældre efterspørger, men også på at skabe efterspørgslen selv ved at markedsføre og opbygge de brands, de sælger, i tæt sammenspil med kunderne, som tæller alt fra små strøgbutikker til hypermarkeder og onlineforretninger.

Som oftest har Maki sikret sig eksklusiv ret på at sælge produktet i Norden. Noget, der kan vise sig at være en fordel, hvis mærket bliver efterspurgt af forbrugerne. Her er det de klassiske dyrefigurer fra Schleich, der vises frem. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

- Børnene skal jo i sidste ende gerne ende med at sætte lige præcis vores produkter på deres ønskeliste til jul, siger Michael Jensen.

- Så det at markedsføre og opbygge brands er en vigtig del af det, vi kan. Hvis ikke, vi gjorde det, så ville det gå ud over vores salg. Men vi er også dygtige til at distribuere effektivt, så vi kan leve op til kundernes logistiske krav. Vi skal jo både kunne levere til strøgbutikken i Svendborg og til nogle af Sveriges største hypermarkeder, som kræver en helt anden logistik, tilføjer direktøren, der er overbevist om, at Makis indgående kendskab til målgruppens behov og ønsker, deres velfungerende logistik og deres tætte samarbejde med leverandørerne, alt sammen er medvirkende årsager til, at firmaet har klaret det så godt, som tilfældet er.

For det er ikke kun sidste år, at Maki har leveret et godt resultat. Ser man på særligt de sidste seks år af firmaets levetid, er det tydeligt at se, at firmaets vækst har haft fart på.

Annonce

Et godt team

Således lå firmaets årsresultatet i 2015, hvor Michael Jensen blev ansat som kommerciel direktør, på 6,7 millioner kroner efter skat. Et resultat, der blev slået med flere længder, da firmaet i 2019 landede et nettoresultat på 35 millioner kroner efter skat.

Væksten skyldes blandt andet, at Maki siden 2015 målrettet har arbejdet på at udvide forretningen til Norge, Sverige og Finland. Et tiltag, der er lykkedes så godt, at firmaet i dag befinder sig blandt Nordens største distributører af legetøj, og en succes, der ifølge Michael Jensen blandt andet kan forklares med, at firmaet har haft stort fokus på at finde og hyre medarbejdere med et indgående lokalkendskab i de pågældende lande.

I Makis showroom i Silkeborg kan man se et stort udvalg af det legetøj, som firmaet distribuerer i Norden. Det er ikke alle varer, der må fotograferes. Flere produkter er nemlig ikke kommet på butikshylderne endnu. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

- For os har det handlet om meget på salgssiden at sammensætte det rette team i Norden. Det sidste marked vi gik ind i var det finske, og der har det, ligesom i de andre lande, været vigtigt for os at ansætte folk, der kender markedet og kunderne, og så lade dem gøre det, de bedst til, forklarer Michael Jensen.

- For Norden er jo ikke ét marked. Der er forskellige kulturer og forskellige tilgange i alle landene. Derfor har det været vigtigt for os i for eksempel Sverige at ansætte svenskere, der kan tale med andre svenskere, hvor simpelt det end lyder, uddyber han.

Netop medarbejderne, både i Norden, men også i Danmark, er ifølge den administrerende direktør da også den mest tungtvejende årsag til, at firmaet klarer sig så godt, som det gør.

- Vi haft et fantastisk team af medarbejdere, der løfter opgaven for os hver eneste dag, siger Michael Jensen, der fortsat er på jagt efter flere dedikerede medarbejdere til firmaet.

For med nye kræfter i ejerkredsen bag Maki, der om få uger bliver udvidet med Fætter BR-arving og tidligere TOP-TOY direktør Lars Gjørup samt medstifter af IT-distributøren koncernen EET John Thomas, mens kapitalfonden Capidea skifter plads med kapitalfonden Industri Udvikling, er tiltroen til fremtiden stor.

Om Maki

  • Maki A/S er en af de største distributører af legetøj, spil og licenserede produkter i de nordiske lande; Danmark, Sverige, Norge og Finland.
  • Firmaet håndterer på nuværende tidspunkt 70 internationale mærker, der bliver solgt til over 1500 kunder og 5000 nordiske butikker og webshops.
  • Firmaets hovedkontor er i Silkeborg, hvor størstedelen af firmaets omkring 70 ansatte arbejder.
  • Firmaet landede i 2019 en bruttofortjeneste på 70,5 millioner kroner samt et nettoresultat på 35,2 millioner kroner. De forventer et lignende nettoresultat for 2020.
  • Maki blev grundlagt i 1995 af Kirsten Stilling. Firmaet blev siden opkøbt af Niels Dahl-Nielsen, der i 2017 solgte 40 pct. af legetøjssuccesen fra til kapitalfonden Industri Udvikling og 20 procent til Michael Jensen, som han samme år overdrog direktørposten.
  • Virksomheden ejes i dag af Niels Dahl-Nielsen, Michael Jensen og kapitalfonden Industri Udvikling. Et ejerskifte er undervejs, således at de fremtidige ejere vil være kapitalfonden Capidea, Lars Gjørup, John Thomas, Niels Dahl-Nielsen og Michael Jensen.


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport For abonnenter

Husker du 'Lunte' Leif? Sådan endte en lasket seriespiller fra Fjordbakken med at blive et rekordsalg fra Freja til Brøndby

Randers

Skolens legeplads fyldt med glasskår: Skoleleder appellerer til forældre om at tage en snak med de unge

Sport For abonnenter

Kommentar: Der er ingen vej udenom - Uefa eller Hjulmand taler usandt

Randers FC For abonnenter

Thomasbergs ønsker til transfermarkedet: - Det er naturligt, at vi kigger på emner til den del af banen

Annonce