Annonce
Østjylland

Overkørsler sikret efter dødsulykke: Grenaabanen er sikrere end nogensinde, siger direktør

På Grenaabanen er overkørsler, der - som denne - kun er sikret med lyd og lys, fortid. Usikrede overkørsler er enten nedlagt eller forsynet med bomanlæg. Foto: Aarhus Letbane
Letbanen: Grenaabanen er sikrere end den nogensinde har været.

GRENAA: Lørdag 6. juli var en sort dag på Djursland.

Da et letbanetog passerede Albøgevej-overkørslen ved Trustrup, kolliderede toget og en personbil.

En 34-årig far og hans syvårige søn blev dræbt.

Den tragiske ulykke skete i en overkørsel, der blot var sikret med lys og lydanlæg, og de nærmere omstændigheder arbejder Havarikommissionen stadig på at opklare.

- Efter den tragiske dødsulykke har mange borgere udtrykt bekymring for, om overkørslerne på Grenaabanen er sikre. Det er de, forsikrer Aarhus Letbanes direktør, Michael Borre.

Faktisk er det direktørens påstand, at Grenaabanen er sikrere end nogensinde.

Årsagen er, at Banedanmark nu har afsluttet sit arbejde med at hastighedsopgradere en lang række overkørsler på Grenaabanen.

Annonce

- Efter den tragiske dødsulykke har mange borgere udtrykt bekymring for, om overkørslerne på Grenaabanen er sikre. Det er de.

Aarhus Letbanes direktør, Michael Borre.

Bomanlæg på 35 overkørsler

Alle usikrede overkørsler er enten afspærret, nedlagt eller på vej til at blive nedlagt.

Tilbage er 35 overkørsler, der alle er blevet sikret med bomanlæg.

Det er nu ikke kun dødsulykken ved Trustrup, der har skabt bekymring. I en del overkørsler er der sket fejl, så bomanlæg ikke er gået ned, som de skal, når toget nærmer sig.

Det er en fejl, der ikke bør være farlig, for sikringsanlægget betyder, at letbaneføreren ikke får grønt lys i form af et signal, der tillader ham at køre videre.

Sker det, må han standse toget, stige ud og forsøge at tænde overkørslen med en nøgle.

Går bommen op, må han køre over, mens han lader hornet tude.

Bliver bommen nede, må han passere overkørslen meget langsomt med tudende horn.

Biler har altid vigepligt i overskæringer, så de skal holde tilbage, når de ser toget køre langsomt forbi.

For mange fejl

Selv om der ikke er problemer med sikkerheden, så er fejlene utilfredsstillende for Aarhus Letbane.

For hver gang en bom ikke går ned, og toget skal køre langsomt over overskæringen, skabes der forsinkelser.

Og på en enkeltsporet jernbane som Grenaabanen kan en lille forsinkelse indvirke på de andre tog, der skal vente på det forsinkede tog. Og så kan rigtig mange tog pludselig være rigtig meget forsinkede.

- Vi synes, der har været for mange fejl. Det er ikke tilfredsstillende for hverken letbanen eller dens passagerer. Derfor arbejder vi hårdt med vores leverandører af materiel og systemer for at rette på dette forhold, siger Michael Borre.

Fra Aarhus Nærbane lukkede i 2016, til den genåbnede som letbane, gik der to et halvt år, hvor overkørslerne lå stille.

- Det er lang tid at være ude af funktion, og derfor er det sandsynligt, at der vil opstå fejl, når anlægget tages i fuld brug igen. Det var blandt andet derfor, at der blev kørt testkørsel i mere end en måned inden den officielle åbning. Alligevel kunne der forekomme fejl, siger Michael Borre.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce