Annonce
Randers

Nu prøver de igen: Forsøg med klimavenlig asfalt spærrer pendlerstrækning i to uger

Sådan så den nye motortrafikvej mellem Sdr. Borup og Assentoft ud, da den blev åbnet for trafik. Foto: Annelene Petersen
Efter sidste efterårs mislykkede forsøg, der gjorde et stykke af rute 16 til en noget rystende affære at køre på, har Vejdirektoratet nu startet arbejdet med at reparere vejen og lægge ny, klimavenlig asfalt på strækningen.

Randers: Er du blevet mødt af omkørsel på Ringvej Syd fra Sdr. Borup mod Assentoft? Så er der en god forklaring. Vejdirektoratet påbegyndte nemlig mandag 7. juni arbejdet med at reparere vejen og lægge klimavenlig asfalt på en cirka 2,5 kilometer lang strækning fra motorvejsrundkørslen og østpå.

Vejarbejdet påvirker kun kørslen mod øst, og sker mellem 7. juni og 20. juni klokken 18:00.

Hvis hele historien lyder bekendt, er det fordi, det ikke er første gang, det sker.

Annonce

Sidste efterår resulterede et lignende forsøg nemlig i en ujævn vej med huller og revner, der frustrerede mange af de flittige brugere af ruten. Og det er altså den strækning, der skal rettes op på nu, forklarer områdechef i Vejdirektoratet, Søren Andersen.

- Inden man lægger ny asfalt, laver man en prøve på 1x1 meter, som man tester på, og det havde vi også gjort, inden vi påbegyndte arbejdet ved Sdr. Borup sidste år, forklarer han.

Det viste sig bare, at vejen reagerede noget anderledes i den virkelige verden, og en af maskinerne, der skulle udføre arbejdet, gik i stykker. Derfor måtte man opgive og lægge et midlertidigt lag asfalt, der kunne gøre sig gældende, indtil det igen blev vejr til at lægge asfalt.

Og det er det altså nu.

Grøn omstilling

Forsøget ved Sdr. Borup skal udvikle en mere bæredygtig metode til at reparere eller udskifte de bærelag, der ligger lige under asfalten på vejene. Transportminister Benny Engelbrecht er begejstret over udsigten til grønnere løsninger på vejområdet.

- Jeg ser derfor meget positivt på forsøg med for eksempel genbrugsasfalt. De er små skridt på den store vej mod en grønnere fremtid, og de tjener som inspiration for vores videre arbejde, siger ministeren.

Søren Andersen, der er områdechef ved Vejdirektoratet, er enig.

- Vi har i flere år i vejbranchen søgt efter nye og grønnere måder at reparere og vedligeholde vores veje på. Ikke mindst i erkendelse af, at vi bruger mange råstoffer til at reparere vejene – ligesom selve transporten af råstofferne også er yderst ressourcekrævende, siger han.

Annonce

Klimavenlig asfalt

Helt konkret handler den nye metode om, at man fræser vejens gamle bærelag op og blander det med få procent ny bitumen, der er det bindemiddel, man normalt bruger i asfalt. Det giver et nyt bærelagsmateriale der kan udlægges, på samme sted som det gamle lå.

Det er en metode med flere fordele, forklarer Søren Andersen.

- Vi slipper for at udvinde nye råstoffer og kan producere det nye bærelag på stedet, siger han.

Tidligere estimater anslår, at metoden kan spare mellem 70 og 90 procent af CO2-forbruget ved vejreparationer, men det vil vejdirektoratets områdechef ikke garantere. Et af forsøgets formål er nemlig også at vurdere effekten hen ad vejen.

Ovenpå genbrugs-bærelaget lægges så den klimavenlige asfalt.

Vejdirektoratet regner med at færdiggøre arbejdet, så vejen er farbar igen 20. juni klokken 18, med mindre vejret forsinker processen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Navne For abonnenter

Mange drømme blev knust, da Dorthe Bjørn fik sklerose - men sygdommen har ikke forhindret hende i at tage aktivt del i livet

Randers FC

To år mere i lyseblåt: Rutineret forsvarsspiller underskriver ny aftale med Randers FC

Annonce