Annonce
Randers

Ny busterminal: Her er tre mulige placeringer

Busterminalen i Randers ligger i vejen for at skabe sammenhæng mellem byen og vandet. Hvis terminalen skal blive, skal der ske store ændringer. Arkivfoto: Lars Rasborg

Efter sommerferien skal politikerne tage stilling til, hvordan fremtidens bustrafik skal afvikles i midtbyen. Et forslag peger på Gasværksgrunden.

I bunden af artiklen kan du stemme på den placering, du synes, politikerne skal vælge, hvis det bliver besluttet at flytte busterminalen.

Randers: Skal busterminalen blive liggende ved Dytmærsken, eller skal der laves en helt ny busterminal på Gasværksgrunden?

I øjeblikket arbejder den kommunale forvaltning med tre forslag, som udviklingsudvalget drøfter tirsdag eftermiddag. Først efter sommerferien kommer et konkret udspil, som politikerne skal tage stilling til.

Busterminalen skal enten laves om eller helt flyttes fra Dytmærsken for at give plads til projektet "Byen til Vandet".

I øjeblikket fylder busserne meget i det område mellem havnen og midtbyen, som på længere sigt skal være bindeled mellem de to bydele.

For at komme videre med at udforme "Byen til Vandet" er det nødvendigt, at politikerne beslutter sig for, hvor busserne i fremtiden skal samles.

Først derefter kan der laves et skitseprojekt for, hvordan området mellem midtbyen og havnefronten skal udnyttes.

Annonce

Mange buspassagerer

Der er i dag 43 holdepladser til busser på busterminalen, men kun 30 er i brug samtidig.

22 procent af buspassagerne på busterminalen stiger om til en anden bus.

Kun ti procent af de rejsende med tog kombinerer deres rejse med bus til og/eller fra stationen.

Gasværksgrunden kan blive det nye hjemsted for by- og regionalbusser i Randers. Efter ferien skal politikerne tage stilling. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Tæt på midtbyen

To forslag går ud på, at busserne bliver hvor de er, helt tæt på midtbyen.

Det ene forslag går ud på at lave en busgade-løsning ved Dytmærsken på strækningen fra Østergrave til Carøesgade. Det vil frigive meget plads på den nuværende busterminal, og kun få parkeringspladser vil blive inddraget. Men løsningen vil samtidig betyde, at der blive lang afstand mellem busserne, der kommer til at holde op til 350 meter fra hinanden.

Det andet forslag indebærer en en kompakt busterminalløsning med busgade til by- og lokalbusser samt perroner til regionalbusser ved Dytmærsken syd og vest for Burchesgade samt på parkeringspladserne ved Trangstræde.

Det vil betyde at busserne kommer tæt på boliger i Trangstræde. Til gengæld bliver der kort gå-afstand mellem busserne.

Farvel til p-pladser

Det mest radikale forslag går ud på at flytte busserne til Gasværksgrunden. Her kan der laves en helt ny busterminal på arealet fra Hvidemøllebro til den vestlige indkørsel fra Jernbanegade. Det vil betyde farvel til 200 parkeringspladser, og samtidig vil busterminalen komme længere væk fra midtbyen - men til gengæld tættere på togstationen.

Det kan på længere sigt betyde en stigning i den kollektive trafik.

Det overordnede mål med at ændre på busterminalen er at få skabt bedre sammenhæng mellem byen og vandet. Det skal blandt andet ske ved, at der kommer et område ved den nuværende busstation med butikker.

Afstemning: Hvis busterminalen skal flyttes, hvor skal den så ligge henne?

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce