Assentoft: Siden 1. april er det Bjarke Guldbjerg Christensen, der har haft rollen som butikschef i Netto i Assentoft.
- Jeg har prøvet at lade være med at lave for meget om fra dag ét. Det er ikke smart at komme ind og mene, at alt er noget møg. Man skal hellere lige se, hvordan tingene kører i hverdagen, siger den nyslåede butikschef, som indrømmer, at det ikke er den letteste øvelse, når man er meget handlingsparat menneske.
Han kom til Assentoft fra en souschef-stilling i Spentrup, da den tidligere butikschef ikke ønskede at fortsætte i jobbet.
Nu er vi godt i gang med maj, og Bjarke Guldbjerg Christensen er klar til at prøve forskellige ting af i butikken.
- Corona kvalte min biks
Bjarke Guldbjerg Christensen har i sine unge dage været i gang med en lederuddannelse gennem Bilka. Men derefter har han en hel del år som selvstændig indenfor bilplejebranchen bag sig.
- Det har gjort mig frisk på at tune forretningen og gøre tingene på en ny måde, forklarer butikschefen, som efter coronapandemien ikke havde noget firma mere. Han var afhængig af bilindustrien, som mere eller mindre lukkede ned undervejs.
- Corona kvalte min biks, konstater Bjarke Guldbjerg Christensen.
Det førte til souschefjobbet i Spentrup. Men pludselig gik det stærkt. Kun et år efter fik han muligheden for at blive herre i eget hus, og selvom han bor i Hobro, var han klar til at tage køreturen.
Selvom afstanden er noget større end til Spentrup, betyder motorvejsstrækningen, at der ikke er stor forskel i tidspunktet, som han kan nå hjem til kæresten og sine to børn på 13 og 9 år.
Få medarbejdere til at trives
Til gengæld kan han mærke stor forskel til tiden som selvstændig, hvor han særlig i sommerperioden måtte arbejde fra morgen til aften.
- Som selvstændig har du i princippet aldrig fri. Jeg lægger også en del timer i Netto, men det er mere fast, og nu er jeg hjemme til aftensmad næsten hver dag, forklarer Bjarke Guldbjerg Christensen, som er 38 år.
Bjarke Gyldenbjerg ChristensenDet er nok mit største drive, når jeg kan få mine medarbejdere til at trives i det, de laver, så de bliver glade for at gå på arbejde.
Derudover sætter han også stor pris på at have fået kolleger, hvor han før ofte arbejdede alene. I øjeblikket er han i gang med Nettos egen lederuddannelse. Og han sætter da også pris på ledelsesansvaret.
- Det er nok mit største drive, når jeg kan få mine medarbejdere til at trives i det, de laver, så de bliver glade for at gå på arbejde, forklarer han og fortæller, at han også som selvstændig havde personer ude i ressourceforløb for kommunen og nød at være med til at styrke deres selvtillid, så de kom tættere på at få et job.
- Jeg har altid synes, at det er interessant at finde ind til det, som motiverer mennesker, siger han.
Nye åbningstider
Bjarke Guldbjerg Christensen arbejder også på at optimere de ydre rammer. Blandt andet eksperimenterede han i sidste uge med at have en foodtruck stående ved Netto i Assentoft, og nu er tiden kommet til åbningstiderne.
Han vil nemlig gerne, hvis det giver mening i forhold til borgernes behov, have åbent fra klokken syv i stedet for klokken otte om morgenen.
- Det har de fleste andre Netto-butikker, og så er vi der jo alligevel. Desuden har vi måttet sende en del mennesker væk, når vi havde åbne døre før klokken otte, forklarer han.
Det kræver dog, at regionchefen også synes, at de udvidede åbningstider, er en god idé, derfor kører Bjarke Guldbjerg Christensen nu en prøveperiode, hvor det skal undersøges, om der er nok kunder til det.
- Jeg håber på, at borgerne i Assentoft tager godt imod forsøget, siger han.
Vinder på service og spotvarer
Det nye tiltag er ikke specielt rettet mod konkurrenten Rema1000s åbning af en ny discountbutik i Drastrup i løbet af sommeren.
- Folk synes jo helt sikkert, at Rema1000 er en rart sted at handle. Jeg tænker, at der, hvor Netto vinder lidt, er på spotten, altså de friske varemuligheder hver uge, og så på kundeservice, siger den nyslåede butikschef, som også har sat særlig fokus på netop service.
- Jeg tror, at det især betyder noget, når man kan mærke, at folk er glade for at arbejde der og har smil på, og man kan få en god snak med dem. For der vil altid ske fejl med forkert pris, eller vi vil løbe tør for varer. Vi er jo bare mennesker, men hvis vi er glade og smilende, skal vi nok løse det, mener Bjarke Guldbjerg Christensen.