Annonce
Randers

Ny bydel på vej: Borgmesteren svang spaden i Sporbyen

Borgmester Torben Hansen (S) tog første spadestik til Parkkvarteret i Sporbyen Scandia. Adressen på de første boliger er helt i områdets ånd døbt Sidesporet. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Der blev snakket meget historie, da der torsdag officielt blev taget hul på byggeriet af de første boliger i Parkkvarteret i Sporbyen Scandia.

Randers: Den gamle togfabrik i Dronningborg emmer af historie, og det var også det historiske, der løb som en rød tråd gennem arrangementet, da borgmester Torben Hansen (S) torsdag greb spaden og jog den i jorden til ære for de fremmødte.

Hermed var første spadestik taget til det, der i løbet af det kommende årti skal vokse sig til en hel bydel med myldrende liv mellem bevaringsværdige, gamle bygninger og moderne boliger.

Første etape i Sporbyen Scandia hedder Parkkvarteret. Det er det område i den nye bydel, som ligger tættest på Randers by. Kvarteret kommer til at bestå af 78 eksklusive boliger. 73 lejligheder med sydvestvendte altaner eller terrasse samt fem byhuse.

- Med kun ti minutters gang til Jens Otto Krags Plads gennem Tøjhushavekvarteret, som arkitekt Brian Andersen formulerede det.

Han er indehaver af firmaet Randers Arkitekterne, som har tegnet boligerne i Parkkvarteret. Samtidig har han været med til at udvikle Sporbyen fra spæd idé til udfærdigelse af lokalplaner.

Lige nu er byggeriet nået så langt, at der er banket pæle i jorden, men totalentreprenøren Jorton forsikrede om, at snart ville 25-30 mand være i sving med at opføre de første, nye bygninger i kvarteret.

Annonce
Brian Andersens firma Randers Arkitekterne har tegnet det boligkvarter i Sporbyen, der bliver først færdigt. De første beboere kan flytte ind næste år. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Historisk dag

Borgmester Torben Hansen slog i sin tale på, at Randers er i gang med en transformationsproces.

- Det er en historisk dag. Her har vi en bydel, hvor vi transformerer fra industri til boliger, men vi bevarer områdets dna. Man kan høre det på navnene på vejene. Det er rigtigt at bevare historien, som voldsomt mange randrusianere kender. Alle over 40-50 år har haft et familiemedlem, der har været ansat eller udlært på togfabrikken, sagde Torben Hansen og roste alle, der har medvirket i processen hidtil.

- Identiteten og det oprindelige er bevaret, samtidig med at der er lavet nye spændende løsninger. Randers Arkitekterne har været gode til at få byens dna, det historiske og den gode fortælling med ind i den nye bydel, sagde Torben Hansen

- I politik er det ikke godt at bo på et sidespor, men her giver det god mening, noterede borgmesteren og hentydede til navnet på den nye adresse.

Anders Hansen havde sidste arbejdsdag på Bombardier 1. oktober i år efter 40 år og fem måneder i firmaet. Han har været med til at sælge sin gamle arbejdsplads, samtidig med at han har givet historiske input til Brian Andersen og Randers Arkitekterne. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Olsen Banden-rummet

Efterfølgende var kaffe, kage og champagne i showroom, som ligger i hjertet af Kulturkvarteret, hvor de historiske bygninger får lov til at leve videre i ny æra. Arkitekterne kalder området mellem rødstens-bygningerne for Olsen Banden-rummet. Og det føltes lidt som om, at der stod tre mand på lur bag en mur, den ene iført cigar, en anden gule sokker.

Over en kop kaffe beundrede borgmester Torben Hansen miljøet med minder fra svundne tider. Han glædede sig til, at små værksteder og cafeer skyder op i området.

- Jeg er glad for, at boligerne både bliver til eje og leje. Det er vigtigt for området. Vi har set eksempler på byudvikling, eksempelvis i København, hvor der er bygget i tusindvis af boliger af en slags. Det er der ikke kommet noget godt ud af, mente Torben Hansen.

Historiske input

Til stede var også 69-årige Anders Hansen, der havde sin sidste arbejdsdag hos togfabrikanten Bombardier 1. oktober i år. En af hans sidste gerninger var at være med til at formidle salget af sin gamle arbejdsplads til de nuværende ejere.

Anders Hansen har også været med til at håndfodre arkitekt Brian Andersen med historiske input til de nye tider i Sporbyen Scandia.

Han blev ansat på togfabrikken 1. april 1978 som produktionsteknisk chef og nåede at være ansat i 40 år og fem måneder. Anders Hansen har kun godt at sige om tiden i Scandia, Adtranz og Bombardier.

- Det var en fantastisk arbejdsplads. Der var et godt kollegialt sammenhold og altid opbakning fra kollegerne. Var det nedgangsperioder blev folk fyret, men mange kom tilbage igen, når det gik godt, fortalte Anders Hansen, der glæder sig over forvandlingen og til at følge transformationen fra fabrik til ny bydel.

Annonce
Forsiden netop nu
Fodbold For abonnenter

Reportage fra overlevelsesdrama: Håbet lever stadig i Helsted

Annonce