Annonce
Østjylland

Slut med klichéer i ny turistfilm om Aarhus: Dagligdagen skal trække turister til

Den Uendelige Bro tages snart ned for vinteren, men den er en af hovedpersonerne om det dagligdags Aarhus, som skal sælge byen til turisterne. Foto: Jens Thaysen
Aarhus sælger sig på en ny måde - uden glansbilleder - med billeder fra dagligdaen i ny turistvideo fra Visit Aarhus, Aarhus Lufthavn, SAS og Visit Denmark.

AARHUS: De gamle turistplakater med Smilets By er skrottet. Aarhus bliver i en turistvideo solgt på en helt ny måde med hurtige, lækre billeder fra dagligdagen.

Netop byens gader, arkitektur og rum som Møllestien, Latinerkvarteret og Isbjerget skal trække turister fra især Europa til. Meningen er, at det i høj grad er århusianernes dagligdag, der skal få turisterne til at strømme til, mere end det er postkortkønne turistklicheer med glade børn, der spiser is under en knaldblå himmel, hedder filosofien fra blandt andre Aarhus turistdirektør, Pia Lange Christensen fra Visit Aarhus.

- Stadig flere internationale turister får øje på Aarhus-området, og det er en klar trend at besøge second cities. Når vi samler kræfterne i en ny stor markedsføringskampagne, kan vi inspirere endnu flere gæster til at besøge Aarhus og opleve vores unikke kombination af topattraktioner, gastronomi, natur, kultur, events og storbystemning, siger Pia Lange Christensen.

Her kan du se videoen - og dømme selv. Bag den knap et minut lange "turistattraktion" står det engelske bureau Fold7, der blandt andet har produceret Carlsbergs film med Mads Mikkelsen. Kampagnen kører nu og frem til 9. september.

Annonce
Pia Lange Christensen afløste Peer H. Kristensen som turistdirektør i Aarhus. Nu kører de to parløb i fælles reklamefilm for Aarhus. Kristensen er i dag direktør for Aarhus Lufthavn. Foto: Axel Schütt

Det ekstraordinære Aarhus fremhæves

I den nye internationale markedsføring af Aarhus er turistklichéerne erstattet med historien om en by, hvor man kan opleve det ekstraordinære i det små, og hvor der er steder og stemninger, der nok er dagligdag for danskerne, men som er unikke for turisterne. Målet er flere turister fra UK, Tyskland, Sverige og Norge.

Det er blandt andet Den Uendelige Bro, AroS, Moesgaard, Den Gamle By, Tivoli Friheden og Salling Rooftop, der skal friste de udenlandske turister. Men også byens gader, arkitektur og rum som for eksempel Møllestien, Latinerkvarteret og Isbjerget. For det er i høj grad århusianernes dagligdag, der skal trække turister til, mere end det er postkortkønne turistklicheer med glade børn, der spiser is under en knaldblå himmel.

Aarhus filmen er således den første som lanceres fuldt ud i det nye Danmarksbrand, som vil præge den internationale markedsføring af Danmark fremover. Her er der fokus på Everyday Wonders, det vil sige de ting, som er hverdag for danskerne og så alligevel er ret specielle, forklarer marketingdirektør Janne Grønkjær Henriksen fra Visit Denmark.

- Vi vil gerne væk fra de klassiske ferieklicher og i stedet kommunikere i ny tone, stil og retorik på en forhåbentlig overraskende måde, som kan fange de udenlandske turisters interesse. Vi har jo ikke Eiffeltårnet og andre verdensberømte ikoner, men vi lever en dagligdag og har en livsstil, som mange udlændinge synes er fantastisk og som kan give ny inspiration til andre måder at leve på. Det vil vi gerne vise frem. At vi for eksempel cykler og kan hoppe i havnen er dagligdag for os - men det er specielt og særligt for folk i andre lande, siger Janni Grønkjær Henriksen.

Ny topshinet lufthavn skal også sælges

Visit Aarhus, Aarhus Airport, SAS og Visit Denmark vil med videoen tiltrække flere englændere, tyskere, nordmænd og svenskere til Aarhus. Video er dedikeret Youtube og Facebook og er hovedelementet i den nye kampagne, der spiller på temaerne kultur, god mad og så de steder, hvor århusianerne lever deres dagligdag, og som er særlige for netop Aarhus.

VisitAarhus, SAS og VisitDenmark har tidligere kørt kampagner i udlandet sammen. Det er første gang, at Aarhus Ludtfart går med i et større strategisk samarbejde om at trække flere turister til byen. Lufthavnsdirektør Peer H. Kristensen mener, lufthavnen kan give turisterne et perfekt førstehåndsindtryk af Østjylland og byen.

- Aarhus Airport er en naturlig spiller i arbejdet med at tiltrække gæster til Aarhus. Lufthavnen er porten ind til Aarhus og med den totalrenoverede lufthavn understøtter vi på alle måder fortællingen om det ekstraordinære i det små. Gæsterne skal opleve den særlige Aarhusstemning allerede, når de sætter fod på dansk jord, og det skal være en unik oplevelse. Vi er nok den eneste lufthavn i verden uden VIP-lounge, for alle gæster skal have glæde af de nyindrettede eksklusive loungeområder og det nordiske madkoncept baseret på lokale råvarer, siger Peer H. Kristensen.

SAS åbnede i foråret en ny rute mellem Aarhus og Manchester, og det er blandt andet den rute, der nu skal få glæde af kampagnen i form af flere turister til Aarhus. Syv procent af de udenlandske ferieovernatninger i Aarhus var britiske i 2018, hvorimod Tyskland tegnede sig for 24 procent, Norge for 18 procent og Sverige for 17 procent. Samlet set udgjorde de udenlandske ferieovernatninger i Aarhus cirka en tredjedel af alle ferieovernatninger.

- Siden vi begyndte at flyve direkte fra Oslo og Stockholm til Aarhus, har vi set en stærk interesse for både ferierejser og erhvervsrejser til Aarhus. Vi er glade for at markedsføre byen i denne kampagne sammen med vores kampagnepartnere, så vi kan inspirere flere til at flyve til og opleve Aarhus og alt det, som man kan se og gøre der, siger William Reed, International Marketing Manager, SAS.

Just another Aarhus - se video

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers

Kirkegårdsleder: Det koster 100.000 kroner at rense skændede gravsten

Randers

Israels ambassadør kommer til Randers: - Det er meget bekymrende og trist

Annonce