Annonce
Randers

Ny viden: Både styrke- og konditionstræning mindsker fedtvæv i hjertet

Overvægtige behøver ikke bruge timevis på kondicyklen eller løbe i skoven for at komme af med noget af fedtet i hjertet. Styrketræning virker nemlig også. Modelfoto: Scanpix/Iris
Nye undersøgelser viser, at styrke- og konditionstræning kan reducere mængden af fedt i og omkring hjertet. Den viden giver langt bedre mulighed for at tilrettelægge træningen, skriver fysioterapeut Lotte Krebs i sin sundhedsklumme.

Randers: Var man på noget tidspunkt overhovedet i tvivl om styrke- og konditionstrænings effekt på hjerte-kar-sygdomme, så burde man på ingen måde være det længere, efter forskere fra København har offentliggjort en ny undersøgelse, der påviser, at ikke alene mindsker træning det usunde mavefedt men også fedtvævet i selve hjertet hos overvægtige. Derved får træning yderligere et tungtvejende argument for at kunne reducere risikoen for hjertesygdomme. Det giver os, der arbejder med forebyggelse, helt andre handlemuligheder i vores arbejde med patienterne.

Der har igennem årene været lavet et hav af undersøgelser, der påviser, at træning har effekt på reduceringen af fedt på kroppen, men den seneste undersøgelse fra Rigshospitalet er den eneste af sin art, der rent faktisk påviser, at fedtet inde i selve hjertet også reduceres ved træning. Forskerne har nemlig undersøgt, om inaktive overvægtige med for meget fedtvæv på maven kunne reducere fedtvævet i selve hjertevæggen og rundt om hjertet i den bindevævspose, hjertet ligger i, ved at træne enten styrke eller kondition i 45 minutter tre gange om ugen i 12 uger.

Annonce
Lotte Krebs Foto: Annelene Petersen

Tre grupper

De i øvrigt raske men overvægtige deltagere blev opdelt i tre grupper. Den ene gruppe konditionstrænede, den anden styrketrænede, og den sidste gruppe fungerede som kontrolgruppe og trænede overhovedet ikke. Forsøget hos deltagerne, som udførte konditionstræning, viste, at det inderste fedtlag i hjertet blev reduceret med 32 procent, sammenlignet med dem, som ikke trænede. Hos dem, som styrketrænede, var reduktionen på 24 procent, sammenlignet med kontrolgruppen. I forhold til at reducere hjertets ydre fedtlag fandt forskerne kun en reduktion hos dem, som styrketrænede, på 31 procent, i sammenligning med dem, som ikke trænede. Her havde konditionstræning ingen effekt.

Det er godt nyt til de patienter, som af den ene eller den anden fysiske årsag kun kan udføre bestemte former for træning. Disse patienter kan trods deres eksempelvis dårlige knæ eller nyopereret hofte alligevel styrketræne mere af fedtet væk inde omkring hjertet og dermed reducere risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme. Hvor ville det så ikke ende, hvis man oven i hatten også byggede kostændringer på, hvilket der slet ikke blev lagt fokus på i undersøgelsen. Så kunne man for alvor forebygge.

Det lyder måske som gammel vin på nye flasker, men man har ikke tidligere koncentreret sig så meget om, hvor fedtet forsvandt fra kroppen, når man trænede. Der er heller ikke megen viden om, hvorfor det er farligt at have for meget hjertefedt, og hvordan man kan reducere det, men det ligger helt fast, at forhøjede niveauer af fedtvæv inde i hjertet udgør en risikofaktor for udvikling af hjerte-kar-sygdomme. Rent faktisk er det også en del af den nye undersøgelse at få klarlagt meget mere om, hvor farligt fedt omkring hjertet er. Ikke alt fedt i kroppen er nemlig skadeligt. Noget fedtvæv har evnen til at modvirke sygdomme ved at omsætte fedtstof i blodet til varme. Andet fedtvæv udskiller skadelige stoffer og øger risikoen for livsstilssygdomme. Indtil videre peger langt det meste af forskningen dog på, at hjertefedt er usundt for os, da det udover risikoen for hjerte-kar-sygdomme også kan udvikle hjertesvigt, muligvis fordi hjertefedtet kan gå fra at være beskyttende til at være sygdomsfremkaldende.

Flere handlemuligheder

Det vigtigste for os, der arbejder med forebyggelse, er dog, at de nye resultater giver os nogle andre handlemuligheder. Vi skal ikke nødvendigvis have fru Hansen op på en cykel i 45 minutter flere gange om ugen for at forebygge hjertesygdomme. Vi kan i stedet lige så godt arbejde videre med at øge hendes muskelmasse generelt i kroppen, da det kan være med til at give hende styrken til fortsat selv at kunne klare flere hverdagsaktiviteter, samtidig med at vi fortsat forebygger hjertesygdomme, også når vi træner muskelstyrke.

Vi ved alle sammen, at motion er en god ting, og at det udover velvære også gør os sunde ved at forebygge ikke bare risikoen for hjerte-kar-sygdomme, forhøjet blodtryk, kolesterol og vægt men også flere andre livsstilssygdomme. Nu har den nye undersøgelse givet os belæg for at tilvælge styrketræning som en anderledes træningsform, så man nødvendigvis ikke behøver knokle afsted på en cykel, hvis man meget hellere vil løfte tunge vægte. Det betyder meget at kunne lave variation i træningen, så motivationen kan fortsætte med at være i top. Så afsted, ud og træn tungt. Det behøver nødvendigvis ikke være i styrketræningscenter, det kan også sagtens foregå ude i naturen. Så det handler bare om at komme i gang.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers

Møde med politiet var ikke bare et møde: Kommunaldirektør afhørt med sigtets rettigheder

Annonce