Annonce
Østjylland

Nye miljøregler: Det kan koste varevogne dyrt at køre i midtbyen

Varevogne, indregistreret før 2007, skal have et partikelfilter monteret, hvis de vil køre på Havnegade eller på en anden gade i den århusianske miljøzone. Ellers vanker der en bøde. Kim Haugaard
Efter 1. oktober falder der bøder til varevogne, indregisteret før 2007, hvis de kører rundt i miljøzonen uden partikelfilter.
Annonce

AARHUS: Er varevognen indregisteret før 2007 og er den - som den slags er flest - på gule plader og udstyret med en dieselmotor, vil det være en god ide at undersøge, om den også er udstyret med et partikelfilter.

I hvert fald hvis man har planer om efter 1. oktober at køre i varevognen i den del af Aarhus, hvor der er indført miljøzone.

Siden de nye regler trådte i kraft 1. juli er der givet advarsler til varevogne, der overtrådte reglerne.

Ifølge dr.dk er der i hele Danmark registeret 17.865 overtrædelser i miljøzonerne. I Aarhus er der tale om 891 overtrædelser.

Snart strammer Miljøstyrelsen skruen. Fra 1. oktober uddeles der bøder på 1.500 kr. til varevogne.

Miljøzonen udgøres af området, der afgrænses af Nordre Ringgade, Vestre Ringgade, Søndre Ringgade, Marselis Boulevard og Sydhavnsgade.

Eneste undtagelse er adgangsvejen til Molslinjen på Nørrebrogade og Bernhardt Jensens Boulevard.

Annonce

Enkelte forespørgsler

I varevognsafdelingen hos Ford på Grenåvej i Risskov er værkfører Peter Pedersen nu ikke væltet over ende af håndværkere og andre, der skal have eftermonteret partikelfilter i en varevogn af ældre model.

- Vi har haft enkelte forespørgsler. Men da det jo er ældre biler, har vi spurgt, om ikke de skulle overveje at skifte til en nyere model. De har jo tre valg: De kan montere et partikelfilter, skifte bilen ud eller bytte rundt med firmabilerne, så det ikke er de gamle biler, der kører ind i miljøzonen, siger Peter Pedersen, der godt kan undre sig over, hvorfor lige præcist varevogne skal udstyres med partikelfiltre, når de er 13 år gamle.

Undtagelser fra reglen

Reglerne i miljøzoner gælder ikke for:

Køretøjer, registreret til veterankørsel.

Mere end 30 år gamle køretøjer, registreret i udlandet.

Køretøjer, der benyttes af beredskabsmyndigheder, når der er opstået ekstraordinært behov for at køre ind i miljøzonen. Men under forudsætning af, at køretøjet ikke sædvanligvis kører i miljøzone.

Forsvarets, politiets og andre beredskabsmyndigheders køretøjer, når de anvendes i forbindelse med beredskabsøvelser i en miljøzone.

- Hvad er forskellen på en ældre varevogn og en ældre personbil? Hvorfor må IC3-tog køre ind på Aarhus H og hvorfor må der sejle gamle både ind i havnen, undrer Peter Pedersen sig.

Det er heller ikke kun varevogne fra før 2007,  miljømyndighederne har kig på.

Fra 1. juli 2022 skal varebiler være registreret 1. januar 2012 eller senere for at have adgang til til miljøzoner. Og fra 1. juli 2025 skal de være registreret 1. september 2016 eller senere for at kunne køre i miljøzoner.

Opfylder de ikke kravene, skal de have eftermonteret et partikelfilter.

Annonce

Nummerplade-aflæsning

Ud over Aarhus er der miljøzoner for dieselbiler i København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense.

Og det er Sund & Bælt, der ellers driver vores store broer, som står for at kontrollere, om varevogne, lastbiler og busser er udstyret med partikelfiltre, når de kører ind i miljøzonerne.

Kontrollen er baseret på den samme teknologi som den, der bruges til automatisk aflæsning af nummerplader, når køretøjer kører over Storebæltsbroen.

Den hedder ANPR (automatic number plate regognition).

Fanger teknologien et køretøj, der ikke har lov til  at køre i miljøzonen, udsteder Miljøstyrelsen en bøde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers HK For abonnenter

Skade og karantæner blev dyrebare for Randers HK-talenter i premieren

Annonce