Annonce
Randers

Nyt forbud rundt om Randers: Slut med lastbiler i motorvejens overhalingsbane

Nu udvides myldretidsforbuddet på motorvejen, så det bliver forbudt for lastbiler at overhale helt fra Aarhus i syd til Aars i nord. Arkivfoto: Claus Fisker/Scanpix
Forbud mod lastbiler i venstre spor på motorvejen har været en succes i flere år. Nu udvides myldretidsforbuddet på motorvejen, så det bliver forbudt for lastbiler at overhale helt fra Aarhus i syd til Aars i nord.

Randers: Det hjælper på en mere glidende trafik, når man i myldretiden trækker overhalende lastbiler ud af ligningen på de danske motorveje.

Derfor har vejdirektoratet nu besluttet, at overhalingsforbuddet, der i flere år har været gældende på strækningen mellem Randers Syd og Randers Nord, skal udvides markant.

Ja, faktisk vil det inden for de næste to-tre uger blive helt forbudt for lastbiler at køre i venstre spor på de tosporede motorvejsstrækninger i hele Kronjylland. Overhalingsforbuddet bliver nemlig gældende i myldretiden i begge retninger – helt fra Aarhus i syd til Aars i nord, oplyser Vejdirektoratet.

- Vi begynder inden for de næste par uger med at sætte skiltene med overhalingsforbud op i marken. Vi starter på strækningerne i det jyske, og forbuddet vil være gældende fra det øjeblik, skiltene står langs vejkanten, siger afdelingsleder Ivar Sande fra Vejdirektoratet.

Annonce
Her kan du se, hvor Vejdirektoratets nye forbud for lastbiloverhalinger i myldretiden kommer til at være gældende. Kort: Vejdirektoratet

Koster lastbilerne 1 km/t

På landsplan er der tale om, at Vejdirektoratet udvider det eksisterende overhalingsforbud til yderligere 270 kilometer.

I den beregning indgår den 26 kilometer lange motorvejsstrækning, der er mellem Aarhus N og Randers Syd, og de godt 45 kilometer, der er fra Randers N til afkørsel 32 Sønderup ved Aars i nord.

- Hvis bilernes hastighed har et større spænd end 20 kilometer i timen, så giver det mening med en overhaling. Men det gør sig ikke gældende, når lastbiler, der kører med nogenlunde samme hastighed, overhaler hinanden. Det, vi kan se, er, at når vi indfører det her forbud, så vil lastbilerne måske i gennemsnit nå frem til deres destination én kilometer i timen langsommere, end hvis de havde haft lov til at overhale. Til gengæld vil det komme til at give meget mere ro i trafikflowet, siger Ivar Sande.

Vejdirektoratets målinger har vist, at overhalingsforbuddet stort set respekteres, idet andelen af lastbiler i venstre spor er faldet fra cirka 2-3 procent til cirka 0,5 - 1 procent på de strækninger, hvor der er forbud.

Annonce
Forsiden netop nu
Fodbold For abonnenter

Reportage fra overlevelsesdrama: Håbet lever stadig i Helsted

Annonce