Annoncørbetalt indhold

Nyt koncept er genvejen til billigere bil

Fleksibilitet, lavere omkostninger og større tryghed.

Peter Henningsen skal ikke tale sig varm. Han har levet af at sælge biler de seneste 15 år, og selvom leasingkonceptet først de senere år for alvor har sat sine dækmærker i den erfarne bilsælgers indre asfalt, så er han ikke i tvivl om, at leasing er fremtidens bilfinansieringsmodel. Efterspørgslen efter fleksible løsninger, et voksende pres på de danske registreringsafgifter og ikke mindst udviklingen af nye biltyper er med til at gøre det ekstra interessant at lease biler. Det er derfor, at leasingkoncetet Leasebil.nu er blevet skabt. Her er der tale om et leasingkoncept, der på rekordtid har bredt sig til store dele af landet og kun vokser i omfang.

“Leasing er fremtidens måde at eje bil på. Ingen tvivl om det. Nye generationer vil ikke vide, hvad bilen koster at eje, men hvad den koster at bruge,” siger Peter Henningsen medejer af Leasebil.nu.

1.000 biler på halvandet år

På halvandet år har selskabet været med til at sende mere end 1.000 leasingbiler ud på de danske veje. Fra et pilotprojekt med tre forhandlere i 2018 tæller leasingkonceptet nu 17 bilforhandlere, der alle sælger leasingaftaler med danske bilister via det sønderjyske selskab.

“Vi mener, at leasing er ekstremt attraktivt, og vores mission har været at skabe tryghed omkring det at lease en bil, fordi mange stadig går rundt med nogle fordomme om leasingaftaler,” siger Peter Henningsen.

Ifølge Leasebil.nu’s beregninger kan der være mere end 1.000 kr. at spare om måneden ved at lease en bil over tre år i stedet for at købe og finansiere den samme bil i en mere traditionel handel, hvor pengene lånes, og bilen taber værdi løbende (se faktaboks). Her er den afgørende forskel, at man med leasingkonceptet kun betaler afgift i den periode, som leasingaftalen løber over, mens man i det tilfælde, hvor man køber bilen, betaler den fulde afgift. Og det er store penge. De høje danske registreringsafgifter betyder, at mere end halvdelen af indkøbsprisen i regneeksemplet skyldes afgifter på bilen.

Vil undgå økonomiske øretæver

Udfordringen de senere år har været, at der fra politisk side er blevet skruet ned for de danske bilafgifter over flere omgange. Det rammer bilejerne hårdt, fordi bilerne med et slag bliver mindre værd.

“Det betyder, at bilejerne har fået en økonomisk øretæve med biler, der måske har tabt 25 pct. i værdi på et år. Det er uholdbart, men man kan ikke udelukke, at der også fremadrettet vil blive pillet ved registreringsafgifterne. Derfor siger vi, at det at lease en bil er lig med økonomisk sikkerhed. Som leasingtager ved man, hvad bilen koster hver måned i den periode, som aftalen løber over,” fortæller Peter Henningsen.

Også i forhold til de aftaler, som leasingtagerne indgår, har Leasebil.nu arbejdet med at skabe tryghed. Det er vigtigt, at man som forbruger ved nøjagtig, hvilken aftale man er gået ind til, og at man ikke bliver mødt af urimelige ekstraregninger.

“Vi arbejder rigtig meget med at skabe tryghed for vores kunder. Det er derfor, at vores aftaler er underlagt FDM’s (bilejernes forening, red.) anbefalinger, så man står bedst muligt som leasingtager,” siger Peter Henningsen.

Brugte topmodeller Leasingportalen har selskabet selv udviklet, og den er bygget, så den giver så meget gennemsigtighed og fleksibilitet som muligt. Bilerne, der typisk er 1-3 år gamle, importeres direkte fra tyske og hollandske leasingselskaber for at spare de tyske forhandleres avance væk. Der er tale om modeller i topstand og med langt mere udstyr end tilsvarende danske modeller. Leasingen og tilbuddets sammensætning bliver udregnet af Leasebil.nu, og på webportalen kan man som forbruger sidde og klikke sig frem til den ønskede model, man kan tilvælge standard eller udvidet servicepakke, sommer og vinterdæk, trækkrog og andet.

“Vi ved jo godt, at de generationer, der kommer frem nu, ikke gider at stå og sparke dæk hos forhandleren. De vil klikke sig frem til det, de ønsker. Det skal være nemt for dem at vælge og gennemskue. Det har vi sikret med Leasebil.nu,” fortæller Peter Henningsen.

Noget skulle ske

Peter og Lone Henningsen overtog OJA Biler i Vojens i et generationsskifte i 2010. Bilhuset blev startet i 1976 af Lones far Jørn Therkildsen, som stadig kommer ugentlig og følger den positive udvikling. Selskabet havde omkring 150 biler på lager, da regeringen begyndte at omlægge afgifterne, og det gjorde ondt at se, hvordan værdien med et pennestrøg blev barberet.

“Vi var nødt til at gøre noget, og derfor besluttede vi, at vi ville være uafhængige af danske politikeres beslutninger. Derfor skabte vi Leasebil.nu,” fortæller Peter Henningsen.

Tanken var, at man kunne skabe et leasing-kædekoncept for alle frie danske bilforhandlere og værksteder for på den måde at tage kampen op med mærkedelen af autobranchen. I løbet af 2018 udviklede de konceptet og byggede det bagvedliggende it-system, og efter at have kørt et pilotprojekt med tre bilforhandlere begyndte man i 2019 at tage andre bilforhandlere ind, så man nu har rundet 17 samarbejdspartnere. Alle biler bliver importeret og kalkuleret på hovedkontoret i Vojens, og på den måde kan en forhandler i Randers eller andre steder i landet let videreformidle et tilbud til en interesseret kunde i sin butik.

“Der er stor efterspørgsel efter vores koncept, så hvis vi ønsker det, kan vi have rundet 50 forhandlere om et år. Der er mange i støbeskeen og stort potentiale, men vi lukker ikke bare døren op på vid gab, for det er vigtigt, at forhandlerne får succes. Det betyder nemlig også, at vi får succes,” siger Peter Henningsen.

Denne artikel er sponsoreret af Leasebil.nu, der ønsker at sætte fokus på et nyt leasingkoncept.

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.