Annonce
Østjylland

Omfartsvej vil give mindre støj og uheld

<p>Der skal etableres seperate svingningsbaner ind mod Auning centrum, så man ikke skader handelslivet. Illustration: Vejdirektoratet</p>

Vejdirektoratet er færdig med en forundersøgelse af en omfartsvej ved Auning.

Det første arbejde med at etablere en omfartsvej ved Auning er afsluttet, da Vejdirektoratet har afleveret en forundersøgelse af to scenarier for en mulig løsning, der involverer at bruge de eksisterende veje Energivej og Industrivej.

Annonce

De to løsninger indeholder mange af de samme fællesstræk, og adskiller sig i bund og grund kun på, om hastigheden skal være 70 km/t eller 80 km/t samt hvorvidt Energivej og Industrivej skal udvides fra syv meter til otte meter, som et eventuelt nyanlæg af 1,3 kilometer vej i både østlig og vestlig ende vil få.

Hos udvalgsformand i miljø-og teknik, Jens Meilvang (LA), er der glæde over, at undersøgelsen er færdig.

»Der har været snakket gennem flere år omkring det her, så det er godt, at vi nu har noget konkret at drøfte,« siger udvalgsformanden, der dog maner til besindighed.

For gravemaskinerne kommer ikke i gang foreløbig.

»Det er nogle brugbare forslag, der er kommet fra Vejdirektoratet, men vi skal stadig diskutere, om det er godt nok. Måske i en høring eller ved et borgermøde i byen. Så langt er vi slet ikke kommet endnu,« siger Jens Meilvang.

Prisen for en eventuel omfartsvej ved brug af Energivej og Industrivej vil havne på 94,2 millioner kroner (forslag A) eller 103,6 millioner kroner (forslag B).

Vejdirektoratet hælder selv mest til forslag B, hvor hastigheden er 80 km/t, og vejen udvides til otte meter hele vejen, da det er den eneste løsning, der samfundsøkonomisk vil være rentabel.

Men en eventuel omfartsvej vil også få konsekvenser for nogle af borgerne i Auning. Tre-fire enfamilieshuse på hjørnet af Industrivej og Randersvej (rute 16) skal fjernes sammen med den mindre sø, som ligger på området for at gøre plads til en bedre adgangsvej fra Randersvej ind på den nye omfartsvej. Samtidig vil etableringen betyde en lukning af Grevelsbakkevej ud til Industrivej, det samme for Møllevænget, der i stedet skal have adgangvej til Randersvej samt et forventet stridpunkt omkring, hvorvidt Sdr. Fællesvej skal lukkes for adgang fra omfartsvejen.

Herudover vil flere små indkørsler blive lukket, og der skal etableres flere nye lokalveje.

Samtidig vil omfartsvejen give mere støj til de omkringliggende, når trafikmængden øges fra små 1.400 køretøjer til cirka 5.300 køretøjer i 2025.

Men langs Randersvej og Grenaavej vil trafikmængden dale fra knap 7.000 til 3.000, hvilket vil give mindre støj og færre uheld på strækningen.

Politikerne i Norddjurs Kommune skal nu diskutere, hvordan man bedst arbejder videre med forundersøgelsen.

.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce