Annonce
Østjylland

Onlinehandel stiller nye krav til bilforhandlere: Da kunderne gik på nettet, flyttede Sand Jensen sit bilsalg med

Sand Jensen Automobiler kunne sidste år fejre 50-års jubilæum i Silkeborg. Samme år flyttede Lasse Sand-Jensen tilbage til Danmark, efter 20 år med bopæl i Tyskland, for sammen med sin bror René Sand-Jensen at overtage familiefirmaet. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
Engang indebar et bilkøb som minimum en tur forbi den lokale bilforhandler til en snak og måske en prøvetur i bilen. I dag kan kunderne klare købet med et klik.
Annonce

Silkeborg: Der er ikke mange kunder at spore i Sand Jensens biludstilling på Viborgvej denne onsdag formiddag. Og det er der i og for sig ikke noget usædvanligt i.

I hverdagene bestiller kunderne typisk tid til en snak med en sælger, og der kommer ofte ikke flere end 10 mennesker forbi i salgsafdelingen i løbet af en dag.

Men det er ikke kun i hverdagen, at kunderne er forholdsvis få. Også i weekenderne har butikken ofte flere biler end kunder at se til i salgsafdelingen. En udvikling, der dog ikke betyder, at firmaet klarer sig skidt.

Langt fra, faktisk. For hvor firmaets kunder for 51 år siden, da Lasse Sand Jensens far grundlagde firmaet, gerne kørte langt for at besøge Sand Jensen Automobiler i ”Bilernes By” Silkeborg og finde sig den rigtige bil, er det i dag Sand Jensens hjemmeside, instagramprofil og facebookprofil, som kunderne strømmer til.

Af samme grund har firmaet også valgt at leje en del af deres grund ud til et naboprojekt, der blandt andet skal huse landets største Kvickly. For selvom Sand Jensens værksted er lige så besøgt som altid og derfor får lov at beholde sine kvadratmeter, har salgsafdelingens behov ændret sig.

- Vi har ikke så mange besøgende i butikken længere. Så vi har ikke behov for så stor en grund til vores salgsafdeling, siger direktør Lasse Sand-Jensen, der ser det som en naturlig udvikling for firmaet, der i de senere år har rykket handlen mere og mere online.

En udvikling, der i øvrigt har taget voldsomt til i de sidste fem år – og som med den nuværende corona-pandemi har vist sig at være en kæmpefordel for firmaet, der tidligt omstillede sig til en ny digital virkelighed.

Annonce

Ny indsigt i kunderne

- Vi havde faktisk vores videofunktion til online bilfremvisninger klar tre måneder, før corona lukkede landet ned. Så vi nåede lige at øve os lidt, før funktionen for alvor skulle stå sin prøve. Og det gjorde, at vi lige var et mulehår foran vores konkurrenter, da krisen satte ind, hvilket jo var utroligt belejligt situationen taget i betragtning, fortæller Olav Bertelsen, der er marketingschef i Sand Jensen Automobiler.

At Sand Jensen allerede inden krisen valgte at satse på digitalisering, skyldes blandt andet, at en stor del af firmaets kunder i forvejen er bosiddende på Fyn og Sjælland. Derfor har muligheden for at mødes fysisk allerede inden corona været forholdsvis begrænset, hvilket har sat ekstra turbo på den digitale udvikling.

- Det har været en naturlig opgave for os, fordi mange af vores kunder i forvejen kommer langvejs fra. Så vi har længe haft et fokus på at gøre det nemmere for dem at handle hos os, siger Lasse Sand-Jensen.

Han oplever, at interessen efter bilerne langvejs fra blandt andet skyldes, at bilhuset dels er mærkeuafhængige, dels sælger spændende biler af luksusmærker som Audi, BMW, Mercedes og Porsche, som kunderne kan få lov til at prøvekøre fra butikken i Silkeborg, og dels har et stort netværk i Tyskland, hvilket gør, at de ofte kan tage imod specialbestillinger, hvis kunderne har et særligt ønske til farve eller udstyr.

- Det er jo gerne sådan, at jo dyrere bilerne er, jo mere individuelle er kundernes behov, forklarer Lasse Sand-Jensen.


Jo mere professionelt vi kan få vores hjemmeside til at fremstå, jo mere trygt gør vi det at handle online hos os, og jo bedre står vi.

Olav Bertelsen, marketingschef, Sand Jensen Automobiler


Allerede inden corona kom til Danmark, arbejdede Sand Jensen derfor på at styrke deres tilstedeværelse online. Blandt andet ved at flytte 95 procent af deres markedsføringsbudget fra printannoncering og til online annoncering ved at gøre brug af online videofremvisninger af deres biler.

Og ved at implementere et såkaldt automatiseret CRM-system, der hjælper firmaet med at gå i dybden med kundernes rejse fra første klik på en annonce og videre ind til Sand Jensens hjemmeside.

Et tiltag, der blandt andet betyder, at virksomheden i dag har en langt større viden om deres kunders adfærd, hvilket de bruger til at målrette alt fra indkøb til annoncer og opbygning af deres hjemmeside, så kunderne får den bedst mulige oplevelse.

Annonce

En nødvendig tillid

- Selvom Sand Jensen har eksisteret i 50 år, er det jo ikke til at sige, hvor mange af dem, der er på udkig efter en bil på nettet, der kender til os. Så jo mere professionelt vi kan få vores hjemmeside til at fremstå, jo mere trygt gør vi det at handle online hos os, og jo bedre står vi, siger Olav Bertelsen.

I dag kan Sand Jensens kunder derfor bestille og betale en bil via hjemmesiden helt uden at sætte fod i forretningen, hvilket enkelte kunder også benytter sig af.

Men selvom alle dele af et køb - fra fremvisning til slutseddel - nu kan foregå digitalt, er det fortsat de fleste kunder, der foretrækker at kigge forbi butikken for at prøvekøre bilen før et køb.

- De biler, vi sælger, er jo ofte det næstdyreste køb, man kan gøre sig, efter et huskøb. Så før man tager beslutningen, vil de fleste gerne ud at rulle en tur først. Men næsten alle vores køb starter online, understreger Lasse Sand-Jensen, der tilskriver sin fars mange år i forretningen som en af de væsentligste faktorer for, at det overhovedet er lykkedes firmaet at konvertere kunder fra det fysiske til det digitale univers.

Annonce

Mere selvbetjening

- Det kræver tillid fra kunderne at købe en bil online. Og den tillid har vi opbygget gennem 50 år. Så det er den primære årsag til, at kunderne kender til vores kvalitet og koncept, understreger Lasse Sand-Jensen.

Til gengæld oplever firmaet, at de besøgende, der kigger forbi butikken, i dag er helt anderledes forberedte, end de var for 50 år siden.

- Engang var det sådan, at man tog hele familien med på en inspirationstur til Bilernes By Silkeborg for at finde den rigtige bil ved at prøvekøre flere forskellige. Men i dag er folk utroligt afklarede allerede, inden de træder ind ad døren, og de ved stort set alt om den bil, de gerne vil have. Så vi har ikke så mange ”osere” længere, fortæller Olav Bertelsen.

- Og det er nok internettets skyld, fordi folk researcher grundigt på den bil, de vil have, hjemmefra. Faktisk så meget at de tit ved næsten lige så meget som vores sælgere om den bil, de kommer herud for at købe, fortæller Lasse Sand-Jensen.

Af samme grund er et af de næste skridt for firmaet at udbygge hjemmesiden sådan, at selvbetjeningsløsningerne bliver flere, så kunderne får endnu lettere ved at finde frem til lige præcis den bil, der passer til dem.

Om Sand Jensen

  • Sand Jensen Automobiler blev grundlagt i Silkeborg 1969 af Per Sand-Jensen.
  • I dag er det Per Sand-Jensens to sønner, Lasse Sand-Jensen og Rene Sand-Jensen, der varetager den daglige drift i firmaet.
  • Firmaet udvidede i 2000 firmaet med en afdeling i Flensburg i Tyskland, hvor firmaet fortsat driver forretning i dag. Foruden salg af biler, leaser de også biler ud, ligesom at de har eget værksted på begge lokationer.
  • Sand Jensen er mærkeuafhængig forhandler, hvilket betyder, at firmaet ikke har forpligtet sig til kun at forhandle et bilmærke, men derimod forhandler de fire forskellige mærker Audi, BMW, Mercedes og Porsche.
  • Virksomheden beskæftiger alt i alt omkring 75 ansatte og har samlet set en årlig omsætning på omkring 600 millioner kroner.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers For abonnenter

Kunstig sø er blevet kampplads for lystfiskere og lokale beboere - minister på vej med afgørelse

Annonce