Annonce
Østjylland

Opgør med fordomme: Sådan er det afrikanske kontinent

Maria Kappel Blegvad har skabt udstillingen på Aros sammen med to afrikanske kuratorer fra Ghana. Her er hun foran værket "Ironing the differences". Foto: Flemming Krogh
Udstilling på Aros viser moderne afrikansk kunst og skal ændre vores syn på verdensdelen.

AARHUS: Det dufter fremmed af eucalyptus, når du er kommet indenfor i Aros' nye udstilling. Den handler allermest om, at du skal gøre op med, hvad du tror om Afrika, fordi verdensdelen er så meget andet end det, vi har lært om den.

- Vi ser oftest Afrika som en boks, som et helt kontinent, en scene, en kultur. Men det er en grov overdrivelse. Vi gentager etablerede fortællinger og misforståelser. Vi må komme til den erkendelse, at vi ikke kan tale om et helt billede. Vi mødes af fordomme om Afrika som et område med hungersnød, borgerkrig og korruption, men hvor får vi de informationer fra? Vi er ikke særlig kritiske, og vi må gå ind og se tingene med andre briller, for Afrika er helt anderledes end det billede, vi har, siger Erlend G. Høyersten, direktør på kunstmuseet Aros i Aarhus.

Med udstillingen "This is not Africa - Unlearn What You Have Learned" vil han vise afrikansk kunst og et Afrika, som er helt anderledes end det, vi tror.

Annonce

En søster i Ghana

I to år har udstillingen været undervejs, og som et sjovt apropos åbner i Ghana 30. april en udstilling, som Aros har stået for - med dansk og anden europæisk kunst. Så afrikanerne kan lære noget om os og vores kunst.

Duften af eucalyptus giver os netop fornemmelsen af, at vi er et fremmed sted. En kæmpe port skabt af eucalyptusplanter udgør et af de cirka 40 kunstværker, som udstillingen består af. Den og de øvrige værker har deres helt egen historie, og som gæst skal man tage sig tid til at sætte sig ind i de mange fortællinger for at forstå udstillingen til bunds.

Til formålet er skabt et omfattende katalog, der i øvrigt har haft afrikansk grafiker.

Udstillingen er også skabt med hjælpende hænder fra Afrika. Maria Kappel Blegvad, kunsthistoriker og inspektør på Aros, er kurator. Men med er også to afrikanske kuratorer, Ibrahim Mahama og Selom Kudjie. De må desværre blive hjemme i Ghana i forbindelse med åbningen. Coronaen har hindret rejsen hertil.

Udstillingen på Aros åbner onsdag 21. april samtidig med genåbningen af museer, restauranter cafeer og så videre herhjemme.

Annonce

Eucalyptus-porten

Og tilbage til eucalyptusporten. Kunstneren hedder Kapwani Kiwanga, og værkets titel er "Flowers for Africa: Rwanda 2019".

Den store port af eucalyptusplanter giver en stærk duft fra sig. Foto: Flemming Krogh

Med "Flowers for Africa" retter kunstneren blikket mod en række historiske øjeblikke inden for dekolonialiseringen af Afrika ved at genskabe de blomsterbuketter og dekorationer, der var til stede under forskellige uafhængighedsceremonier, der er blevet holdt af Afrikas 54 lande.

Annonce

Helt nye værker

Flere af værkerne er helt nye og nogle få af dem lavet til udstillingen på Aros. Det gælder for eksempel en kæmpe gobelin, som er så nyt, at det i kataloget ikke er lavet helt færdig. Kunstneren hedder Athi-Patra Ruga.

Et værk, der minder om en opstillet række af strygebrætter, hedder "Ironing out differences", altså tanken om at fjerne alle forskelligheder. Kunstneren hedder Kelvin Haizel, men det siger næppe mange i Danmark noget.


Vi har ønsket at styrke kunstens globale økosystem og lære nyt ved at stille spørgsmål, pege på alternativer og teste elastikkerne i vores systemer.

Maria Kappel Blegvad


Aros byder os på den måde på en udstilling med kunstnere, som vi ikke kender, fra en nation, hvis kunst vi mest kender som det, turister slæber med hjem. Men vi finder ud af, at det er noget ganske andet, end vi tror, akkurat som dengang Aros-direktør Erlend Høyerstyen og kurator Pernille Taagaard Dinesen i 2017 viste museets gæster kinesisk kunst af en helt anden kaliber og udtryk end det, de fleste forestillede sig om kunsten derfra. Det giver os en velkommen flytning af nogle begreber og forestillinger.

Annonce

Vægtæppe af plastictaster

Moffat Takawadi har skabt et værk, som ved første øjekast minder om et stort vægtæppe i sorte, grå, grønne og hvide nuancer. Men ved nærmere eftersyn, finder gæsten ud af, at værket er skabt af plastic. Det er taster med bogstaver, tegn og tal fra computere. De er pillet af og sat i en helt ny sammenhæng med blandt andet hoveder fra tandbørster og kapsler fra flasker. Alt sammen af plastic.

Det ligner et vægtæppe af stof. Men det er af plastic og lavet af taster fra computere, kapsler fra flasker og hoveder fra tandbørster. Foto: Flemming Krogh


Nærbilledet afslører værket, der er lavet af taster fra computere, kapsler fra flasker og hoveder fra tandbørster. Foto: Flemming Krogh

Lignende materialer har vi oplevet en australsk kunstner bruge i en skulptur ved Sculpture by the Sea langs Aarhus-bugten.

Annonce

Reference til Star Wars

Udstillingens undertitel vil Star Wars-entusiaster måske have stødt på.

"Unlearn what you have learned" refererer til en udsigelse af Star Wars-figuren Yoda, der i en scene med Luke Skywalker fremhæver ideen om, at vores forestillinger om verden - herunder det, som synes anderledes og fremmed - er konstruktioner skabt af os selv, og de kan aflæres og udvikles.

- Med udstillingen og satellit-projektet i Ghana har vi ønsket at styrke kunstens globale økosystem og lære nyt ved at stille spørgsmål, pege på alternativer og teste elastikkerne i vores systemer, blandt andet ved at arbejde kollektivt og på tværs af landegrænser, siger Maria Kappel Blegvad, der i øvrigt håber at kunne være med ved åbningen af udstillingen i Ghana.

Smukt ansigt fra Afrika. Foto: Flemming Krogh

Udstillingen

  • Aros Aarhus Kunstmuseum. Udstillingen "This is not Africa - unlearn what you have learned". Åbner onsdag 21. april. Kan ses til 24. oktober 2021. Åbent tirsdag-fredag 10-21. Lørdag-søndag 10-17.
  • Gæster skal vise gyldigt coronapas og ID for at få adgang og bære ansigtsmaske overalt.
    Bortset fra Café & Orangeri på niveau 4 er hele museet åbent. Forfriskninger og lette retter ved udgangen til tagterrassen på niveau 9. Alle drikkevarer og mad skal nydes på tagterrassen under åben himmel frem til 6. maj, hvor Aros Cafe og Orangeri åbner igen.
    Museet tilstræber at sprede gæsterne over hele åbningstiden og anbefaler besøg i aftentimerne.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Smidt ud fra eksamen af rasende censor: Nu er nederlag vendt til succes for ordblinde Steffie

Annonce