Tirsdag er sagen endnu engang på dagsordenen hos miljø- og teknikudvalget, efter sagen blev sendt tilbage til udvalget for to måneder siden. Anbefalingen er stadig den samme.
AUNING: Det har efterhånden strakt sig over en meget længere periode, end politikerne i Norddjurs kommune havde regnet med. Hele sagen om, hvordan trafikken på den bedste og mest sikre måde kan afvikles foran Auning Skole, ved institutionen Mælkevejen og Auning Idræts- og Kulturcenter (AIK).
Og tirsdag skal medlemmerne af miljø- og teknikudvalget i kommunen tage stilling til, om den forsøgsperiode, der over to omgange har kørt siden april måned 2016 skal gøres permanent.
Alt var ellers lagt klart til, at sagen blev afsluttet for to måneder siden, da udvalget valgte at gøre ordningen med "kys og kør"-parkering, tidsbegrænsede p-pladser og afspærring foran AIK permanent. Men på kommunalbestyrelsesmødet ville Socialdemokratiet gerne have sagen tilbage til udvalget for at indhente flere høringssvar hos folk, der ikke følte sig hørt.
Og de er kommet fra en flok naboer på sidevejene til Auning Skole, hvor forældre, motionister og meget andet nu skal igennem for at komme ud af området.
- Vi mener ikke, at Sandvej, Stadion Allé og Møllersmindevej er egnet til al den trafik fra hallen og skolen. Vi foreslår derfor, at hele Sdr. Fælledvej åbnes igen, og at den gøres ensrettet. Dette har man fx. gjort ved skolen i Hornslet på Ballesvej. Fordelen ved dette er, at trafikken bliver ført ned på omfartsvejen, som er bedre egnet til den store mængde af bilister, skriver naboerne.
Men vælger politikerne at følge indstillingen fra forvaltningen, så bliver den nuværende ordning gjort permanent, da kommunen har haft det rådgivende ingeniørfirma Rambøll til at analysere trafikafviklingen i krydset Østergade/Sandvej/Østervangs Allé. Her lyder vurderingen, at der ikke er afviklingsproblemer i krydset og det kommende boligområde for enden af Østervangs Allé vil maksimalt give en øget trafikbelastning på 25 procent, hvilket ikke vil betyde afviklingsproblemer. Sammenholdt med kommunens viden om færdselsuheld på Sdr. Fælledvej, hvor man skal tilbage til 2007 for at finde det seneste, så lyder anbefalingen stadig, at løsningsmodel 2 indføres. Eventuelt med en udvidelse af "kys og kør"-pladserne, da Auning Skole oplever et stort tryk på netop disse pladser.
- Her er aflæsning udfordret af et meget smalt spor, som ofte ender med kødannelse helt ud på hovedvej 16. Alternativt oplever vi, at der læsse af i to endog tre rækker ved siden af hinanden. Det vil sige, at man oplever børn, som cirkler ud og ind mellem bilerne. Det ender galt, lyder det fra skolebestyrelsens formand Tom B. Rasmussen til kommunen.
Hvis politikerne vælger at følge indstillingen fra forvaltningen, så vil de nye trafikregler på Sdr. Fælledvej kunne gøres permanent i løbet af sommeren 2017. Samtidig er Norddjurs kommune i dialog med Vejdirektoratet angående en kommende omfartsvej, hvor planen er, at Sdr. Fælledvej ikke længere skal have adgang til Energivej. Her er tidshorisonten ukendt.
Naboerne til Auning Skole og AIKVi mener ikke, at Sandvej, Stadion Allé og Møllersmindevej er egnet til al den trafik fra hallen og skolen. Vi foreslår derfor, at hele Sdr. Fælledvej åbnes igen, og at den gøres ensrettet.