Annonce
Erhverv

Prisvindende e-handelshus har ingen mellemledere: Uddannelse, løn og ansættelser varetages af de ansatte selv

- Det vi rådgav om for tre år siden, er noget andet, end det vi fortalte for fem år siden. Ligesom det vi siger i dag, vil være anderledes end det, vi siger om tre år. For e-handel ændrer sig konstant, fortæller Jeppe Møller Hansen, der er administrerende direktør i det prisvindende e-handelshus Vertica. Foto: Vertica
E-handelsfirmaet Vertica hiver priser hjem på stribe årligt. Det giver god omtale blandt kunder og god mening på bundlinjen. Men uden dedikerede medarbejdere ville firmaet ikke være nået helt så langt, mener ledelsen i firmaet, der af samme grund lader medarbejderne selv træffe valg om alt fra løn til efteruddannelse.

Aarhus: Det første syn, der møder én, når man træder ind ad døren hos Vertica, er et lille hvidt bord bugnende med diplomer og priser. Titlerne er mange. E-handelsprisen 2021 fra Dansk Erhverv. Umbraco Award 2017 Winners. Og Dansk Industris Initiativpris 2018, for at nævne nogle få.

År efter år hiver firmaet priser hjem for deres tekniske løsninger indenfor e-handel.

For hvor andre bureauer rådgiver bredt om både internetløsninger, markedsføring og branding, har Vertica i stedet valgt at fokusere på e-handelsløsninger. Og det giver prisværdige løsninger, lader administrerende direktør Jeppe Møller Hansen mig forstå.

Annonce

Faktisk går det så godt, at firmaet ikke engang har en salgsafdeling. Tværtimod størstedelen af de ansatte i Vertica, eller verticanerne, som de står omtalt et sted på firmaets hjemmeside, arbejder med at udvikle, teste og vedligeholde de e-handelsplatforme, som firmaets kunder benytter.

Alligevel kender flere store virksomheder til firmaet, og det er der god grund til.

- Vi vinder jo e-handelspriser stort set hvert år. Så det er noget, som vores kunder lægger mærke til. Derudover er mange af dem i netværk med andre store virksomheder, og når de taler positivt om os, så giver det en selvforstærkende effekt, forklarer direktøren, der de sidste 11 år har stået i spidsen for firmaet.

- Vi vinder jo e-handelspriser stort set hvert år. Så det er noget, som vores kunder lægger mærke til. Derudover er mange af dem i netværk med andre store virksomheder, og når de taler positivt om os, så giver det en selvforstærkende effekt.

Jeppe Møller Hansen, adm. direktør i Vertica

Når kunder ringer ind, får de derfor forretningskonsulenter i røret, der ved, hvad de taler om. Og det er en fordel, mener Jeppe Møller Hansen. For som han siger:

- Salgsfolk brænder for at sælge. Vi brænder for det, vi sælger.

En eksklusiv skare

Ser man på økonomien i firmaet, ser det da også umiddelbart ud som om, at Vertica har fundet en fornuftig opskrift på, hvordan man driver forretning.

I regnskabsåret 2019/2020 lød firmaets bruttofortjeneste på 85,28 millioner kroner, mens årsresultatet ramte knap 14 millioner kroner efter skat. En fremgang fra året før, hvor bruttofortjenesten lød på 66,58 millioner kroner, og årsresultatet landede på på 5,5 millioner kroner efter skat.

De firmaer, som Vertica hjælper med e-handelsløsninger, er da heller ikke købmandsbutikken rundt om hjørnet. Det er derimod mastodonter som Bolia.com, Coop, BaneDanmark, Molslinjen, Hørkram, Søstrene Grene og Brødrene Dahl. Virksomheder for hvem e-handel er en væsentlig del af forretningen.

Tre hurtige facts om Vertica

  1. E-handelshus Vertica, der er stiftet i 2001, udvikler, drifter og rådgiver virksomheder om e-handelsløsninger.
  2. Firmaet, der beskæftiger 120 medarbejdere, har kontorer i København og Aarhus, hvor de huser alt fra strategiske rådgivere til projektledere, digitale designere, udviklere og integrationskonsulenter.
  3. I 2018/2019 havde Vertica en bruttofortjeneste på 66,58 millioner kroner og et årsresultat på 5,5 millioner kroner efter skat. Året efter lød bruttofortjenesten på 85,28 millioner kroner og årsresultatet efter skat på knap 14 millioner kroner.

- Hvis en kunde som Molslinjen for eksempel ikke kunne sælge billetter online, så ville de blive udfordrede på forretningen, forklarer Jeppe Møller Hansen.

I øjeblikket har firmaet omkring 20 kunder, hvoraf flere har været i firmaet siden begyndelsen  i 2001. Og at der ikke er flere, skyldes ikke mangel på efterspørgsel. Det skyldes derimod, at Vertica ikke tager flere kunder ind, end de oplever, at de kan levere til.

- Der er en grænse for, hvor hurtigt vi kan og vil vokse som firma. Vi vil gerne kunne følge med, så vi er sikker på, at de løsninger vi leverer, er ordentlige, forklarer direktøren.

Annonce

Marked i forandring

Vertica har ligesom resten af landets digitale bureauer mærket til den store bølge af virksomheder, der i kølvandet på corona blev tvunget til en større digital omstilling.

Den store interesse har fået tankerne i gang hos firmaet om, hvordan de bedst muligt kan hjælpe mange af de virksomheder, der i mindre grad efterspørger de store tekniske løsninger til e-handel, som Vertica normalt leverer, men i højere grad har brug for sparring og rådgivning.

- Flere virksomheder har jo i dag egne digitale afdelinger eller samarbejder med bureauer. Men de kan stadig kan få gavn af den indgående viden, vi har på området. Vi følger jo med i de seneste teknologier og er meget opmærksomme på de nye generationers digitale adfærd, siger Jeppe Møller Hansen.

For e-handlen udvikler sig ifølge direktøren med en rivende fart, der gør det nødvendigt at have fingeren på pulsen hele tiden.

- Et medie som TikTok fandtes for eksempel ikke for fire år siden. Men i dag taler vi om, at det kan gå hen og blive en af de største e-handelsplatforme, siger han.

For at kunne følge med i den udvikling tager Vertica løbende praktikanter ind, der bidrager med at holde indsigten i seneste nye tendenser ved lige. Men de har også afsat en uddannelsespulje, som firmaets 120 medarbejdere frit kan tage af, hvis de trænger til en opfriskning af deres kompetencer.

For medarbejderne er unægtelig en væsentlig del af succesen for virksomheden.

Annonce

Fælles om det meste

Af samme grund har medarbejderne i Vertica i høj grad medbestemmelse og medindflydelse på den retning, som firmaet bevæger sig i.

Foruden uddannelsespuljen, som medarbejderne selv kan råde over, er det blandt andet medarbejderne, der er med til at ansætte nye kolleger. Det er medarbejderne, der i fællesskab fastsætter lønnen for de nærmeste kollegaer ud fra en fælles lønpulje. Og det er medarbejderne, der er med til at nikke ja eller nej til nyindkøb i de forskellige fastsatte teams, som Verticas ansatte arbejder i.

Foruden at medbestemmelse og medindflydelse i Vertica får de ansatte også del i firmaets årlige overskud gennem en overskudsdeling på 10 procent. Foto: Vertica

- Jeg kan sige, om vi har råd eller ej. Men hvis en medarbejder har argumenterne i orden for, hvorfor vi bør anskaffe et eller andet, så giver det bedre mening, at det er to af dem, personen arbejder tættest sammen med, der tager stilling til om det er en god idé eller ej, fremfor at jeg, som ikke nødvendigvis er inde i sagen, skal tage beslutningen, siger Jeppe Møller Hansen.

Han vedkender, at tilgangen kræver stor tillid til medarbejderne. Men omvendt oplever han, at det er et ansvar, som medarbejderne langt hen ad vejen er i stand til at tage på sig.

- En gang imellem er der selvfølgelig en, der kommer til at træde ved siden af. Men det skal jo ikke gå ud over de 98 andre, siger Jeppe Møller Hansen, der godt er klar over, at nogen nok ville ryste på hovedet ad en sådan ordning.

- Det lyder måske lidt hippieagtigt. Men det fungerer for os, understreger han.

Noget tyder da også på, at medarbejderne bliver. De bliver i hvert fald flere og flere. Derfor flyttede Vertica i sidste uge fra 2000 kvadratmeter i Aarhus Latinerkvarter til den dobbelte plads på Åboulevarden.

EY Entrepreneur Of The Year

E-handelsfirmaet Vertica er blandt de kvalificerede kandidater i vækstskaber-konkurrencen EY Entrepreneur Of The Year 2021, som hvert år hylder de dygtigste entrepreneurer i Danmark.

Kriterierne for at slippe gennem nåleøjet til hovedkonkurrencen er:

  • Entrepreneuren er ejer/medejer af et dansk aktie- eller anpartsselskab og har haft det overordnede ansvar i mindst to år. Selskabet må gerne være børsnoteret
  • Virksomheden har eksisteret i mindst tre år
  • Virksomheden har ved udgangen af det seneste regnskabsår minimum 20 ansatte
  • Virksomheden skal have haft minimum 15 procent vækst i bruttoavance eller i omsætning i det seneste regnskabsår
  • Det seneste regnskab skal udvise en positiv egenkapital og et positivt resultat
Annonce
Randers For abonnenter

Guide til køb af juletræet: Her kan du få gode ideer, hvis du er på jagt efter julens populære grantræ

Danmark

Mandagens coronatal: 7146 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Opdateret: Broslagsmål endte med at skille Kjærsgaard fra de konservative - dermed er det også et farvel til vigtige poster

Leder For abonnenter

Jammerlig snerydning i Randers: Hvorfor skal vi stadig skøjte rundt og sætte liv og lemmer på spil?

Randers

VIA-elev fremviste falsk coronapas i undervisningen: Så bankede politiet på hendes dør

Randers

Betonblokkene lå spredt ud over E45: Spentrup-chaufførs lastbil mistede al strøm og forårsagede omfattende uheld

Regeringen beder ikke andre om at forsøge at genskabe sms'er

Randers For abonnenter

Heidi døde af en blodprop i hjertet i 2009, men blev genoplivet: Hun fik 12 ekstra år at leve i

Erhverv

Jeanne glæder sig til at hente sit nyeste køb hjem fra grænsen: En lyserød truckerdrøm er gået i opfyldelse

Randers

Flytning af lyntestcenter i Randers skaber jubel blandt podere: Rykker ind i varmen på Falckstationen

Boligsalget slår sidste år flere uger inden årsskiftet

Randers

Politisk julebombe: Christina Kjærsgaard forlader Konservative og bliver byrådsmedlem for Østbroen

Randers For abonnenter

Rutineret vognmand om for dårlig snerydning: - Det er Randers Kommune, der vil spare penge

Randers

Julemænd på motorcykler mødt af smil og vink: Se videoen af de festlige fyre, som spredte glæde og larm på regionshospitalet

Annonce