Annoncørbetalt indhold

Problemer med bilens bremser? Se 6 hyppige fejl

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Har du på det seneste lagt mærke til, at du skal træde lidt hårdere på bremsepedalen, end du plejer? Eller at bilen trækker lidt til siden, når du bremser? Begge er klassiske tegn på, at der er noget galt med bremserne.


Annonce

Et velfungerende bremsesystem er et livsvigtig element i din bil. Bremserne hjælper dig nemlig med at fastholde en god sikkerhed på landevejen – især når vejene er glatte.

Derfor er det også vigtigt, at du hurtigt opdager eventuelle fejl. På den måde kan du selv rette problemet eller bedre fortælle værkstedet, hvad der nøjagtigt er galt.


Du kan herunder læse om nogle af de mange symptomer på, at din bils bremser ikke virker optimalt.


Hos værkstedskæden Skorstensgård servicerer og reparerer de mange biler hvert eneste år. Nogle af de mest typiske tegn på bremseproblemer, de opdager, er blandt andet:


  1. Hård pedal: En nedsat bremsekraft betyder, at du skal træde hårdere på pedalen, og at bremselængden bliver længere. Årsagen er ofte nedslidte bremseklodser, men det kan også være fejl på bremsepumpe eller rør.


  1. Blød pedal: En for blød pedal kan også give vanskeligheder. Den skal kun kunne trædes halvt ned. Hvis den næsten rammer gulvet, før bremserne virker, mangler dit bremsesystem højst sandsynligt bremsevæske. I så fald må du ikke køre videre.


  1. Skurrende lyde: Oplever du denne lyd, hver gang du standser bilen, så skyldes det ofte nedslidte bremseklodser og slidte eller rustne bremseskiver. Og så er det afsted til værkstedet. Er du heldig, er det bare en smule rust, du kan slide af ved opbremsning.


  1. Rystelser og vibrationer: Hvis pedalen nærmest bliver levende under bremsning, er en ABS-ring måske rustet eller knækket. Du er derfor nødt til at få ringen skiftet. Hvis det er dit rat, der ryster, når du bremser på eksempelvis motorvejen, er det tegn på skæve bremseskiver.


  1. Bilen trækker til side: Trækker din bil til venstre eller højre, når du bremser? Tjek, at dækkene har det rigtige tryk, og at dækmønsteret ikke er slidt ujævnt. Hvis de ikke fejler noget, så er slid på bremseskiver, bremseklodser eller bremsekaliber de hyppigste fejl.


  1. Larmende bremser: Når du drejer, kan bilen også sige klonklyde. Årsagen er ofte, at bremsekaliberen ikke sidder korrekt i forhold bremseskiven. En anden mulighed er problemer med din trækaksel, drivaksel eller tårnlejet. Alle kræver hjælp af en mekaniker.


Hvis du får mistanke om, at der er problemer med bremserne, så er det klogt at tage fat i værkstedet med det samme, så det kan blive lavet. På den måde er både din og de andre trafikanters sikkerhed langt bedre stillet end med et par defekte bremser.


Du kan også gøre regningen billigere ved at få rengjort, smurt og repareret bremserne, når den er til service. På den måde vokser problemerne sig ikke større. Få flere gode tips: Følg Skorstensgård på Twitter eller abonner på Skorstensgård på YouTube.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.