Annonce
Problemknuserne

Hvordan forbereder man sig som en leder på en mulig recession?

Gå aldrig glip af en god krise. Sådan lyder et af rådene fra Erhverv+ Panelet, som denne gang består af Norlys-direktør Niels Duedahl, ledelsesrådgiver Jette Ditlev og Thomas Juel, partner i Cadpeople. Emnet er frygt for økonomisk nedgang i virksomhederne.
Annonce

SPØRGSMÅL: Der er frygt for recession inden alt for længe.

Hvordan skal man som leder håndtere denne frygt – både rent strategisk og iblandt medarbejdere, der kan frygte at miste deres job?

Niels Duedahl, administrerende direktør, Norlys koncernen

- Når omstændighederne bliver svære, er det kun de forandringsparate, der kan overleve. Derfor skal man ikke frygte udsigten til en mere anstrengt konjunktursituation. Brug en krise som en platform for at flytte virksomheden til næste niveau, lyder rådet fra Niels Duedahl, administrerende direktør i Norlys koncernen. Foto: Hans Chr. Gabelgaard

Frygt er en altødelæggende faktor i enhver virksomhed. Det er uanset om frygten kommer fra konjunkturudsigter, konkurrentpres eller forandringspres inde i virksomheden.

Derfor er det enhver leders fornemmeste opgave at konvertere alle former for usikkerheder til potentiale og muligheder. I tider, hvor forandringer og transformationer er dagligdag, skal vi som ledelse sikre, at forandringer ikke er noget, der skal overstås – men bliver til en organisatorisk kompetence.

Et af elementerne i at skabe tryghed i en usikker tid er, hvordan man iscenesætter virksomhedens samlede profil. Jeg spørger altid min organisation: Er vi en udfordrer eller forsvarer vi en position?

Det er et afgørende spørgsmål at kunne besvare. Hvis man et øjeblik reflekterer over disse to muligheder, så kan man sætte følgende adfærdsparametre på disse:

En forsvarer er kendetegnet af: Frygt, er defensiv, fokus på alt det, der kan tabes, kigger indad.

En udfordrer er kendetegnet af: Mod, er offensiv, fokus på alt det, der kan vindes, kigger udad.

Der er kæmpe forskel på disse to virksomhedstilgange. Vores virksomhed Norlys har i dag 1,5 millioner kunder i energi- og telesektoren. Har vi noget at miste? Ja. Men vi har endnu mere at vinde!

Derfor arbejder vi konsistent med at sætte vores overligger højt og altid have fokus på næste niveau for virksomheden. Vi er midt i en meget stor fusion mellem det tidligere SE og ENIIG og bliver til Danmarks største integrerede energi- og telekoncern.

Alligevel fortæller vi ved alle lejligheder, at Norlys ikke er en endestation, men er et plateau. Altså en billet til det næste niveau af virksomhedens evolution.

Generelt skal vi som ledere neutralisere alle former for frygt, ved konstant at skubbe virksomhederne i en progressiv og offensiv retning. Når vi sikrer, at folk har travlt med forandringer og udfordringer, så har de faktisk ikke tid til at frygte.

Tilbage til forandringsevnen. De virksomheder, som har nået et niveau, hvor forandring er en kompetence og ikke noget, der skal overstås, vil altid kunne overleve og udvikle sig. Ditlev Engel (tidligere Vestas) fortalte mig engang et ret stærkt citat: ”Never miss a good crisis” (gå aldrig glip af en god krise).

Dette statement betyder, at man skal se alle kriser som muligheder. Kriser kan være specifikke for virksomheden – men kan også være bredere og mere samfundsrelaterede (recession).

Når omstændighederne bliver svære, er det kun de forandringsparate, der kan overleve. Derfor skal man ikke frygte udsigten til en mere anstrengt konjunktursituation. Brug en krise som en platform for at flytte virksomheden til næste niveau.

Udfordringer bør kun skabe frygt, hvis din organisatoriske forandringsevner er begrænsede.

Jette Ditlev, ledelsesrådgiver, bestyrelsesmedlem og foredragsholder

- I fremtiden gider vi ikke at eje alt muligt, bare vi har adgang til ressourcen. Så kunne den form for løsning skabe noget nyt din branche? spørger Jette Ditlev, der udfordrer recessionstanken og opfordrer ledere til at tænke om. Pressefoto

Om der er recession i udsigt er et godt spørgsmål.

Det, vi troede var meget lav vækst, viste sig pludselig ikke at være det, da Danmarks Statistik opjusterede væksten med 93 mia. kroner! Og selvom vi måske kan have udsigt til lav vækst på grund af Brexit, handelskrig og politisk usikkerhed i den store verden, så er lav vækst langt fra det samme som recession.

Den ekstremt lave rente er medvirkende til at skabe forbrugsmuligheder (uanset at lav rente skaber en række udfordringer på lang sigt), men lav rente er også med til at udfordre bankernes indtjening voldsomt. Den lave rente har også sin andel i det byggeboom, der har været i de seneste år og har dermed bidraget til at skabe afledt efterspørgsel.

Danmarks konkurrenceevne over for udlandet er også rigtig god, hvilket eksporterhvervene har forstået at udnytte og et solidt overskud på betalingsbalancen vidner om.

Men hvad nu hvis recession alligevel er den fortælling, vi går og formidler? Det i sig selv kan jo skabe frygt. Hvad der siges, bliver ofte den oplevede sandhed.

Derfor skal ledere af enhver art for det første dosere deres dundertale og ikke skabe unødig frygt. For det andet skal de se imod innovation og differentiering – kort sagt: Finde nye veje eller gøre eksisterende veje bedre.

Det kan for eksempel ske via digitalisering, der både kan effektivisere, men ikke mindst skabe nye løsninger. Det kan være brug af nye teknologier som eksempelvis kunstig intelligens, øget brug af robotter eller skabelse af nye produkter/løsninger eller nye forretningsmodeller. Eller måske skal der findes nye markeder internationalt?

Uanset indsatsområde så kunne afsættet være FN's 17 verdensmål (og det handler om langt mere end klima). Find dit (eller dine) mål og skab med afsæt heri en ny og meningsfuld fortælling for kunder, medarbejdere og andre stakeholders, for bæredygtighed boomer. Måske er det noget med at dele noget?

I fremtiden gider vi nemlig ikke at eje alt muligt, bare vi har adgang til ressourcen. Så kunne den form for løsning skabe noget nyt din branche?

Nå, ja for øvrigt: Glem ikke, at lavkonjunktur og måske endda recession er godt for nogle brancher (bare spørg discountsektoren).

Men i sidste ende handler det om "at kunne se" nye muligheder, at kunne skabe en vision for virksomheden, og som stakeholders både kan se, købe ind på og passioneret deltage i. Så til de, der hyler: Tag skéen i den anden hånd og tag ansvar!

Der er masser af udfordringer i verden, men vi er selv herre over, hvordan vi håndterer dem. Og der er god business i at tænke om.

Thomas Juel, CSO, partner, Cadpeople

- Jeg har for kort tid siden været til kåringen af Årets Ejerleder i Østjylland. Der slog det mig, at mange af de virksomhedsejere, der var nominerede til prisen som Årets Ejerleder, og også en del af dem, der stod på podiet, faktisk havde etableret eller overtaget deres virksomhed lige op til eller endda midt i finanskrisen, fortæller Thomas Juel, partner hos Cadpeople i Aarhus i denne runde af Erhverv+ panelet. Pressefoto

Winter is coming...

Da jeg skulle skrive dette indlæg, diskuterede jeg opgaven med en kollega. I min (til tider ret simple) verden en ganske rationel diskussion, hvor jeg udelukkende ønskede hendes kvalificerede input som inspiration for min artikel.

Hos hende satte snakken dog andre tanker i gang: Er vi på vej ind i en reccession, og hvad betyder det for mig og min familie?

Og hvorfor begynder en partner i fimaet at diskutere en mulig recession med mig? Har han en skjult agenda, og vil han forberede mig på det ubehagelige?

Heldigvis har vi en åben og god relation, så hun kom til mig dagen efter, vi fik snakket det igennem, og alt er godt. Men det fik mig til at tænke over, hvor vigtig en rolle man har, som leder, når snakken falder på det ubehagelige. Den vender jeg lige tilbage til...

Tænk strategisk og spred risikoen

En del internationale nøgletal peger på, at en europæisk recession kan være på vej – jeg understreger kan. Som det altid er med den slags, skal det dog tages med et gran salt, for ingen ved som bekendt, hvad fremtiden bringer.

Derfor vil jeg helt generelt opfordre til en vis portion skepsis og til at bruge sin generelle sunde fornuft, hver gang der råbes ”ulven kommer” i form af advarslen om en snarlig recession. Noget, som vi iøvrigt ikke selv behøver hjælpe på vej ved at tale om den. Og det er faktisk heller ikke alle, der kommer svækket ud af en recession.

Jeg har for kort tid siden været til kåringen af Årets Ejerleder i Østjylland. Der slog det mig, at mange af de virksomhedsejere, der var nominerede til prisen som Årets Ejerleder, og også en del af dem, der stod på podiet, faktisk havde etableret eller overtaget deres virksomhed lige op til eller endda midt i finanskrisen.

Alligevel kunne de stå her på scenen godt 10 år efter og repræsentere deres bundsolide virksomheder og være en masse erfaringer rigere. Hvordan kan det være?

For det første er de i sagens natur alle dygtige ledere, og de har proaktivt forholdt sig til den situation de var på vej ind i:

• De har løbende arbejdet med og udviklet deres organisation, så den understøtter virksomhedens strategi, formål, værdier og mål

• De har løbende arbejdet med, forfinet, automatiseret og udviklet deres produkter

• De har bevidst opdyrket forskellige markeder og muligheder, som er uafhængige af hinanden

• De har arbejdet bevidst med deres salgsplatform og har derfor udviklet kundesegmenter og kundetyper, så de ikke kun er afhængige af meget konjunkturfølsomme kunder.

Alt i alt har flere af disse virksomheder på forkant udvist rettidig omhu og spredt deres risiko. Eller som Michael Holm fra Systematic, der i øvrigt blev kåret til Årets Ejerleder såvel i Østjylland som nationalt, så smukt udtrykte det:

- Vi træder også i pedalerne, når det går ned ad bakke...

Frygten, medarbejderne og værdien af dit lederskab

Lad mig vende tilbage til min indledning.

Som skrevet er vi ikke i en recession endnu, men måske er vi på vej ind i en. Hvis det er tilfældet, har vi et kæmpe ansvar over for vores medarbejdere, når altså vi strategisk og operationelt har gjort, hvad vi kunne for at sikre virksomheden og dennes fremtid.

Tilbage har vi nemlig en mindst ligeså stor opgave i form af kommunikationen med vores folk.

Frygten for det uvisse er typisk påvirket af ydre faktorer (nyheder, adfærd, dårlige regnskaber og så videre). Frygt kan dog også opstå uden at have rod i noget faktuelt.

En del af de ydre faktorer kan vi som ledere påvirke direkte gennem vores adfærd, sprog og kropssprog. Og den irrationelle frygt kan vi ligeledes påvirke ved at italesætte det irrationelle og være transparente i vores dialog og adfærd, så vi undgår mytedannelse og misforståelser.

Det er derfor altafgørende, hvordan man som leder kommunikerer og opfører sig, hvilket i øvrigt gælder både i gode og dårlige tider. Mennesker spejler nemlig hinanden, og medarbejdere vil spejle ledelsens adfærd på godt og ondt.

Og så er vi tilbage til noget, jeg vist har skrevet om et par gange i disse spalter: Man når langt som leder, hvis man arbejder ud fra et reelt ønske om en god og åben relation til de medarbejdere og mennesker, man omgiver sig med og agerer udfra dette - for better or worse ...

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport For abonnenter

Billeder og reportage fra premieresejr i Hornbæk: Dobbelte målscorere, cheftrænere i aktion og en kandidat til årets mål

Randers

Overhaling gik helt galt

Annonce