Annonce
Danmark

Provinsmedier vil udvikle journalistikken sammen

Fire regionale mediehuse går sammen om blandt andet at styrke graverjournalistikken.

Publicisme: Journalistik er på mange måder en konkurrencesport, men nu har fire markante provinsmedier fundet ud af, at man godt kan arbejde sammen om at styrke journalistikken. Det har Jysk Fynske Medier, TV2 Fyn, TV2 Nord og Det Nordjyske Mediehus netop indgået en aftale om.

- Der er behov for nytænkning og opbrud i de vante mediemønstre for at styrke lokal- og regionaljournalistikken i Danmark, lyder det fra de fire direktører i samarbejdet, Mikael Justesen fra TV2 Nord, Morten Vinther Jensen, Det Nordjyske Mediehus, Esben Seerup fra TV2 Fyn og Jysk Fynske Mediers Jesper Rosener i en pressemeddelelse.

De fire mediehuse vil udnytte hinandens styrker og indhold for at skabe bedst muligt indhold og journalistik for det lokale og regionale Danmark, og i praksis bliver samarbejdet især synligt på de digitale platforme.

Annonce

Konkret vil samarbejdet foregå inden for regional journalistik, undersøgende journalistik, en tættere dækning af større begivenheder, samt en bedre udnyttelse af allerede produceret indhold.

Samarbejdets fire søjler

Samarbejdet mellem TV2 Fyn, TV2 Nord,  Jysk Fynske Medier og Det Nordjyske Mediehus drejer sig i første omgang om disse fire områder:

  1. Et øget fokus på regional journalistik
  2. Undersøgende journalistik.
  3.  Tættere dækning af større begivenheder.
  4. Bedre udnyttelse af allerede produceret indhold.

De fire medier er også i gang med at planlægge en konference for den danske mediebranche, hvor målet er at diskutere, hvordan branchen kan mødes om nogle fælles, grundlæggende visioner for dansk journalistik i fremtiden.

Det ligger i forlængelse af det nødråb, der er kommet fra blandt andre Jysk Fynske Mediers direktør, Jesper Rosener, fordi halvdelen af den danske annonceomsætning i dag ligger på digitale platforme som Google og Facebook, der ikke selv laver journalstik.

De fire regionale mediers planer er ikke konkrete endnu, men allerede i løbet af efteråret vil de nordjyske og fynske medieforbrugere få de første resultater af det nye samarbejde at se, lyder det i pressemeddelelsen:

- I praksis vil det af geografiske årsager være sådan, at mediehusene både kommer til at arbejde sammen to og to - og alle fire i forening, alt efter hvad der i den konkrete sag giver bedst mening, siger de fire direktører.

Annonce
Annonce
Randers

Afgående borgmesterkandidat vil ikke uddybe sit overraskende farvel til politik: - Jeg er sgu lidt kedelig

Randers For abonnenter

Fra ruiner til nyt boligkvarter: Snart begynder udlejningen af de første boliger på Møllestensvej ved Gudenådalen

Randers

Kommunens nye maskine fræsede cykelsti op

Navne

Dødsfald: Farvel til en ærlig og driftig forretningsmand, der har tørret hænder på folk over hele verdenen

Randers FC For abonnenter

Randers FC jubler over talentsalg: - En god handel og et kæmpe skulderklap

Danmark

Onsdagens coronatal: 1284 nye smittede - flest siden slutningen af maj

Kultur For abonnenter

To stjerner til actionfilm på tynd is

Randers

Mulig afløser er klar: Tidligere godsdirektør melder sig som ny spidskandidat for Venstre

Danmark

Få overblikket: Her er uddannelserne med det højeste snit

Randers FC

Familien har dobbelttjekket destinationen: Randers FC sælger talent til tysk topklub

Randers For abonnenter

Dyrt facebookopslag: Sur smiley og bøde på 7500 kroner til lokal helsekost-webshop

Navne For abonnenter

Sammenlægning har lettet arbejdet

Annonce