Annonce
Østjylland

Radikale vil arbejde for bedre vej mod Grenaa: - Djursland er underprioriteret

Andreas Steenberg, radikales finansordfører og medlem af Folketingets transportudvalg (midten) besøgte mandag Grenaa Havn, hvor han mødtes med havnens adm. direktør, Henrik Carstensen, og Norddjurs Kommunes borgmester, Jan Petersen (S). Andreas Steenberg mener, at Djursland er underprioritetet i regeringens infrastrukturudspil. Privatfoto
Radikale Venstre mener, at Djursland er underprioriteret i regeringens infrastruktur-udspil.

GRENAA: - Djursland er underprioriteret i regeringens infrastruktur-udspil. Det vil vi arbejde på at ændre.

Sådan lyder udmeldingen fra Andreas Steenberg, der er radikal finansordfører og medlem af Folketingets transportudvalg, efter et besøg på Grenaa Havn mandag.

Han bakker om om Grenaa Havns og kommunens borgmester, Jan Petersens, ønske om en bedre infrastruktur til Grenaa.

Annonce

- Jeg er varm fortaler for den vision, vi har i Radikale Venstre om, at alle byer med mere end 10.000 indbyggere skal kobles på nærmeste motorvej med en superlandevej. Det er denne vision, vi mener også skal indbefatte Grenaa. Derfor håber vi, at vi kan få Djursland mere med i forhandlingerne, siger Andreas Steenberg i en pressemeddelelse.

Den type superlandevej, Andreas Steenberg taler om, er en såkaldt 2+1 vej, der har et spor i den ene retning og to spor i den anden retning i skiftevis den ene og den anden side af vejen.

Sådan en vej anlagde Vejdirektoratet i 2015 mellem Løgten og Bale. Regeringen foreslår i det infrastruktur-udspil, der blev præsenteret 8. april, at 2+1 vejen forlænges ud til Tirstrup Lufthavn.

Klimavenlig transport

Regeringen foreslår også, at der skal være bedre adgangsveje til de danske havne, blandt andet fordi havne er knudepunkter for klimavenlig transport ad søvejen.


Det er nok ikke en hemmelighed længere, at vi føler os meget overset i disponeringen af de kommende optimeringer af landets infrastruktur

Henrik Carstensen, adm. direktør Grenaa Havn A/S


- Og det er lige præcis det, vi arbejder helhjertet efter. Men i forhold til dem, vi skal måle os imod, er vi den eneste havn, der ikke har en moderniseret infrastruktur. Det er nok ikke en hemmelighed længere, at vi føler os meget overset i disponeringen af de kommende optimeringer af landets infrastruktur, siger Henrik Carstensen, administrerende direktør for Grenaa Havn A/S.

Lige nu benytter mere end 37.000 lastbiler årligt Grenaa-Halmstad forbindelsen. Når Stena Line sætter endnu en færge ind på ruten, forventer Grenaa Havn, at yderligere 30.000 lastbiler vil benytte ruten.

- Vores beregninger viser, at det vil give en CO2-besparelse på 53 procent. Men succesen på søvejen kræver, at infrastrukturen på land følger med, siger Henrik Carstensen.

Også Venstre er indstillet på at udbygge vej-forbindelsen til Grenaa.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Smidt ud fra eksamen af rasende censor: Nu er nederlag vendt til succes for ordblinde Steffie

Annonce