Annonce
Erhverv

Randers-firma vil give gamle dieseltoge nyt liv som grøn transport: Deres største problem er, at det lyder for godt til at være sandt

Morten Hartvig Jakobsen skiftede i 2014 jobbet som kommerciel direktør i DSB Vedligehold ud med en stilling som administrerende direktør og medejer af togvirksomheden Projector. - Det var en kæmpe mulighed at få i en sen alder, fortæller han. Foto: Annelene Petersen
En af de få tilbageværende togvirksomheder i Randers har opfundet en ny metode til at gøre dieseldrevne regionaltog eldrevne på en enkelt dag. Nu mangler de bare kunder med økonomi og vilje til at sætte liv til idéen indenfor en overskuelig fremtid.

Randers: Når Morten Hartvig Jakobsen tager turen fra Djursland til Randers, hvor hans virksomhed Projector har hjemme, foregår det sjældent med tog. Men alligevel har netop togtrafikken stort set fyldt mere end halvdelen af livet for den i dag 60-årige direktør, der efter mere end 25 år i DSB i 2014 valgte at skifte spor og blive medejer og frontfigur for en af de sidste togvirksomheder i Randers.

Her arbejder han på mange måder med det samme som altid; at holde liv i de mange regionaltoge, der år efter år transporterer passagerer fra A til B, gennem vedligehold og udskiftning af alt fra hjulsæt til vinduer, døre og elektronik i de aldrende toge. En indsats der på mange måder ligger godt i tråd med det nuværende samfundsfokus på at levetidsforlænge og genbruge, hvad der genbruges kan.

Hvad der ligger mindre i tidens ånd er, at størstedelen af de tog, som Projector hjælper med at holde på skinner, i dag kører på diesel. Og netop derfor har Projector med støtte fra Innovationsfonden i lidt over et år arbejdet på et projekt, der skal hjælpe deres kunder med at skifte de forurenede dieselmotorer ud med batteridrevne elmotorer, som giver en mere co2-nautral togdrift.

Annonce

Et hurtigt skifte

- Der er ingen tvivl om, at ser man på co2-aftrykket på klimaet, så giver det god mening, siger Morten Hartvig Jakobsen, der fortæller, at teknologien langt fra er ny.

Tværtimod har idéen tidligere været forsøgt bragt i spil på området indenfor elbusser, men her løb tiden fra projektet.

Selv hvis kunderne køber et tog fra ny, vil vores ombyggede toge nå at være tilbagebetalt, inden kunderne modtager deres nye toge

Morten Hartvig Jakobsen, administrerende direktør i Projector

- Batteribusser er blevet så billige fra ny, at det ikke længere kan betale sig, forklarer Morten Hartvig Jakobsen.

Det gør dog ikke, at direktøren tror mindre på projektet indenfor togindustrien. For i modsætning til busser er afskrivningstiden på nye toge ofte så lang, at det hurtigt tager flere årtier, før togene har tjent sig selv hjem. Og det giver Projector en fordel. For ved at udskifte de eksisterende togs dieselmotorer med batteridrevne elmotorer falder udgifterne til vedligehold brat, og det gør, at prisen på de ombyggede tog hurtigt er hentet hjem, forklarer direktøren.

Langt de fleste af Projectors opgaver handler om at holde de nuværende regionaltoge kørende. En af de nuværende opgaver lyder derfor på at udskifte døre til et togsæt fra 1994. Foto: Annelene Petersen

- Når det kommer til selve driftsomkostningerne, er en tommelfingerregel, at man med en elmotor sparer cirka fire til fem kroner per kørt kilometer i vedligehold i forhold til en dieselmotor. Så hvis du ombygger en flåde på 20 togsæt, betyder det, at du får en tilbagebetalingstid på fire år, siger Morten Hartvig Jakobsen.

- Og med så kort en tilbagebetalingstid så selv hvis kunderne køber et tog fra ny, vil vores ombyggede tog nå at være tilbagebetalt, inden kunderne modtager deres nye tog, tilføjer direktøren, der forventer, at det ikke vil tage mere end et døgns tid at udskifte motoren.

- I princippet vil folk kunne stige af et dieseltog om fredagen og så køre med det samme tog, som nu er batteridrevet, om mandagen, fortæller han.

Annonce

Stor gevinst i vente

Selvom flere jernbaneselskaber har fået øjnene op for indkøb af nye batteritog, heriblandt Midtjyske Jernbaner der i øjeblikket afventer leveringen af syv nye batteridrevne eltog i 2024, er det derfor ikke noget, der vækker bekymring hos Projector.

- Som en politiker engang udtrykte det, er vores største problem er, at det lyder for godt til at være sandt, siger direktøren med et grin.

For lykkes det at forlænge levetiden på de omkring 120 dieseldrevne regionale togsæt, der i øjeblikket kører i rutefart landet over, vil det ikke bare give god mening, når det kommer til co2-aftrykket på vognsættene. En samlet årlig co2-reduktion, som Projector har udregnet til at være på omtrentligt 42.000 tons.

Ifølge firmaets administrerende direktør vil den omkring 600 millioner kroner store investering, som det kræver, også kunne munde ud store samfundsmæssige besparelser.

- Hvis det her sparer elektrificeringen i Midt- og Vestjylland alene, så er det allerede 12 milliarder kroner, man har sparet. Og det er selvfølgelig noget, der gør, at der burde være en vis politisk bevågenhed på det her, siger Morten Hartvig Jakobsen, der også fremhæver en årlig driftsbesparelse på 90 millioner kroner, hvis man udskifter samtlige af landets regionale rutetog.

Han er derfor ikke er i tvivl om, at potentialet er stort.

- Det her er en ufattelig billig lodseddel med mulighed for en meget stor gevinst. Det kan selvfølgelig ske, at noget spænder ben for projektet. Men at man for relativt få penge kan få så stor en co2-reduktion, det er da en gevinst, siger Morten Hartvig Jakobsen.

I dag er det efterhånden over et år siden, at firmaet første gang gik i gang med projektet. Prototypen på den eldrevne batterimotor, som firmaet vil erstatte de nuværende dieselmotorer om bord på regionaltogene med, står derfor også klar på lageret, hvor den løbende bliver justeret til efter den seneste udvikling på feltet.

- Jeg skal faktisk til at lave noget nyt i flamingo, fordi vi har fundet en anden type batteri, vi gerne vil prøve af, fortæller Morten Hartvig Jakobsen.

For selvom planen er, at konstruktionen skal kunne bære 18 batterier til en værdi af cirka 500.000 kroner stykket samt en elmotor til en værdi af godt en million kroner, er den nuværende model lavet i flamingo. Og det er der én forklaring på.

- Vi køber ikke batterier og elmotorer ind, før vi er helt sikre på, at der er en kunde i den anden ende, understreger Morten Hartvig Jakobsen.

Mens et dieseltog i dag kan køre 1000 kilometer på en tank, vil Projectors batteridrevne elmotor skulle lades op efter 100 kilometer. - Men batteriudviklingen er noget, der går stærkt. Så vi befinder os et sted, hvor teknologien arbejder for os, siger Morten Hartvig Jakobsen. Foto: Annelene Petersen

Selvom Nordjyske Jernbaner har tilkendegivet en stor interesse for projektet, som de meget gerne vil være med til at testkøre på strækningen mellem Hjørring og Hirtshals, er det derfor ikke nok i sig selv. Jernbaneselskabet skal også have finansieringen på plads. Og i øjeblikket står projektet stille af samme grund, forklarer direktøren, der håber på at få støtte til projektet gennem de afsatte midler til grøn omstilling i den senest vedtagne infrastrukturplan.

Lykkedes det først, er han dog ikke i tvivl om, at også andre konkurrenter vil øjne muligheden for at gøre sig en god forretning.

- Hvis det lykkes os at få et driftssikkert tog, så tror jeg, at lynhurtigt det vil kunne brede sig. For der er ingen tvivl om, at mange vil være interesserede i det her. Men den største vinder bliver miljøet, siger Morten Hartvig Jakobsen.

Seks ting du måske ikke vidste om Projector

  1. Projector er en af Randers’ få tilbageværende virksomheder, der beskæftiger sig indenfor togindustrien.
  2. Virksomheden, der blev grundlagt i 1998, er en produktions- og udviklingsvirksomhed.
  3. Projector har siden 2014 været ejet hovedsageligt af administrerende direktør Morten Hartvig Jakobsen, der ejer 60 procent af firmaet, mens hans datter Marika Kirstine Poulsen, som er økonomichef i firmaet, ejer 20 procent af firmaet og tre nøglemedarbejdere i firmaet; Per Møller, Claus Gustafsson og Brian Thorsdal, til sammen de sidste 20 procent af firmaet.
  4. Virksomheden beskæftiger i dag 32 medarbejdere, der i stigende grad bruger deres tid på at samle og vedligeholde hjulsæt til toge. Sidste år stod firmaet således for at samle 200 hjulsæt, og i år er forventningen, at firmaet vil samle et sted mellem 220 til 250 hjulsæt. Derudover får virksomheden også omsætning ind på vedligehold, produktion og udvikling af andre komponenter til branchen såsom reservedele, interiør og elektroniksystemer.
  5. I øjeblikket løser firmaet omkring 80 procent af deres opgaver i Danmark og 20 procent udenfor landets grænser.
  6. Firmaet havde i regnskabsåret 2020/2021 en bruttofortjeneste på 15,3 millioner kroner og et årsresultat på 1,5 millioner kroner efter skat.
Annonce

Sif og Andreas vil give mere til jorden end de tager: Sådan kom de i gang uden at stifte stor gæld

Randers FC For abonnenter

Fire år med Søren Pedersen som chef for køb og salg: Sådan har han klaret det, og dét kan vi forvente os til sommer

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Pernilles midtbybutik havde en fantastisk åbning: Nu bliver det den femte interiørbutik til at lukke siden nytår

Randers For abonnenter

Magtlisten i Randers nærmer sig toppen: Mød erhvervskvinden, der arbejder på at skabe en dansk pendant til Gucci, og som har en plads i top 20

Erhverv

Ingen revolution i Verdos top i denne omgang: Repræsentantskabet valgte at beholde næsten hele den gamle bestyrelse

Sport For abonnenter

Billeder og cheftrænerens forklaring fra Kristrup, der nu hænger i en tynd tråd: - Vi er for gode til at rykke ned

Eccos overskud skrumper midt i russiske stormvejr: Krigen får negative konsekvenser for skogigantens økonomi i 2022

Randers

Ingen har lyst til at tage ansvaret for det der foregår - men alle er enige om at det ikke er godt nok: Velkommen til Jobcentret

Kultur For abonnenter

Randers' middelaldereventyr i Kina klædt af til skindet: Jamen, han har jo slet ikke noget tøj på!

38-årige Nina Østergaard bliver topchef for Fyns største koncern

Randers

På trods af røg og smeltet plastic kørte Dannie næsten 500 meter i brændende bil på motorvejen: Nu er hans baby forvandlet til aske

Cirkusrevy uden Ulf og Lisbet: Velsmurt underholdning, men ingen latterkramper

Østjylland

Kjeld skal så 22 kilometer blomsterbed - til fri plukning: I år er der en ny blomsterblanding på menuen

Randers For abonnenter

Søren kunne godt stoppe med at arbejde og bare leve af sine penge: Men han har stadig en vigtig mission at fuldføre

Erhverv

Hypen for friturestegt bagværk er væk: Donut Shoppen lukker ned i Brødregade

Annonce