Annonce
Randers

Randers Kommune med i nyt projekt: Fokus på plejebørns trivsel og læring

Nye tal fra Alliancen for Anbragte Børn og Unge viser, at hver sjette tidligere anbragte er på førtidspension, når de fylder 30 år. Det vil Randers Kommune nu gøre noget ved. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Alt for mange plejebørn ender med at stå bagest i køen til arbejdsmarkedet uden uddannelse, og det vil Randers Kommune nu gøre noget ved, ved at sikre sig, at børnene ikke bare trives, men også lærer noget og får en uddannelse.
Annonce

Randers: Der er stor risiko for at ende med en førtidspension i en tidlig alder, hvis du har tilbragt din barndom hos en plejefamilie. Randers Kommune og forskere fra Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge er gået sammen om et projekt, der skal sikre, at plejebørns trivsel og læring følges tæt. Og at der sættes ind med den rette hjælp, hvis noget ikke går som det skal.

Når en kommune anbringer et barn uden for hjemmet, påtager kommunen sig et kæmpe ansvar for at sikre, at barnet trives, lærer og får en uddannelse. Men alligevel ender alt for mange anbragte børn uden en afgangseksamen fra folkeskolen og uden uddannelse. Nye tal fra Alliancen for Anbragte Børn og Unge viser, at hver sjette tidligere anbragte er på førtidspension, når de fylder 30 år.

Annonce

Mig og Min Plejefamilie

Det skal der gøres noget ved. Det mener både Randers Kommune og Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge. De samarbejder derfor om et stort projekt kaldet Mig og Min Plejefamilie.

- Mit håb er, at vi hurtigere ser, hvis der er en mistrivsel, så vi kan hjælpe barnet og plejefamilien til at få rettet op på det, siger Jette Juul, der er leder for familieplejekonsulenterne i Randers Kommune.

Gennem projektet Mig og Min plejefamilie får kommunen en række redskaber til at følge plejebørnenes trivsel og læring, så der kan sættes tidligt og målrettet ind.

Afprøvningen af de nye metoder skydes i gang i Randers torsdag 17. september.

Annonce

Den centrale kerne

Børn, der er bagud i skolen, har brug for en indsats i skolen, men også brug for fokus på læring i hjemmet, hvis de skal indhente deres efterslæb. Derfor er plejefamilien, rådgivning til plejefamilien og læringsindsatser i hjemmet den centrale kerne i projektet.

- Desuden kommer de socialrådgivere og plejefamiliekonsulentener, der har med de anbragte børn at gøre, til at arbejde tættere sammen. Et tættere samarbejde vil helt sikkert gavne børnene,  siger Jette Juul.

Projekt Mig og Min Plejefamilie

Om projektet Mig og min plejefamilie – en hånd til bedre trivsel, er navnet på et ambitiøst projekt, som skal styrke trivslen for børn og unge i familiepleje.

Projektet gennemføres af forskere ved NUBU med støtte fra Tryg Fonden og Den A.P. Møllerske Støttefond.

Projektets formål er på kort sigt at forbedre anbragte børn og unges trivsel og læring. På lang sigt styrker det børnenes muligheder for at mestre deres liv, så de uddanner sig, arbejder, får et godt helbred og undgår sociale problemer.

- Når det kommer til børnenes læring, er der behov for et styrket fokus. Børn, der er blevet anbragt, har ofte brud og perioder med tumult med i bagagen. De har brug for, at nogen ser og fanger de faglige huller, de måtte have fået i de perioder. Og de har brug for nogen, som bestyrker dem i, at de kan komme til at kunne meget mere. At de har et læringspotentiale, som de kan udnytte, siger projektleder Charlotte Bredahl Jacobsen fra Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge.

De nye redskaber rummer spørgeskemaer, dialogværktøjer og workshops med fokus på læringsspil og læsning i hjemmet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers FC For abonnenter

Fem ting vi lærte mod FC København: Afgørende angribere, stærk trup og fortsat tendens

Annonce