Annonce
Randers

Randers Kunstmuseum lukker en provokatør ind

Kristian von Hornsleth: Supercrash Ducati Project, series II, 2010. 1 af 10. Foto: Hornsleth Studio
- Udstillingen Super Crash skal vise menneskets undergang. Vi er allesammen ved at gå til grunde, men vi gør det på første klasse, udtaler Kristian von Hornsleth.

Randers: Man kan opleve udstillingen "Kristian von Hornsleth - Super Crash" i Randers i perioden fra 13. april til 28. juli.

- Det er med stor spænding, at Randers Kunstmuseum præsenterer udstillingen med kunstneren, provokatøren og mediefænomenet Kristian von Hornsleth (født 1963), lyder det i pressemeddelelsen fra museet.

- Kristian von Hornsleths værker kategoriseres ofte som ren provokation. Han udfordrer vores normer for acceptabel adfærd og kritiserer både velfærdssamfundet og kunstinstitutionen. Det kunstneriske projekt handler i høj grad om at udvikle modkulturer til det etablerede ved at fordreje, æstetisere eller blot visualisere politiske, institutionelle og socioøkonomiske problematikker. Midt i en krænkelseskultur manipulerer han, og gør det ofte mesterligt, med vores adfærdsmønstre og holdninger.

Udstillingen på Randers Kunstmuseum fokuserer på Hornsleths social-politiske projekter The Village Project, Hornsleth Homeless Tracker og Hornsleth Arms Investment Corporation samt hans kommercielle brandingprodukter skabt i kunstens navn.

Kristian von Hornsleth skriver:

- Udstillingen Super Crash skal vise menneskets undergang. Vi er allesammen ved at gå til grunde, men vi gør det på første klasse. Det bliver et virvar af værker, en slags forlystelsespark, hvor man kan rulle sig i glasskår«. Det er Hornsleths første museumsudstilling.

Kristian von Hornsleth blev verdenskendt med det kontroversielle Ugandaprojekt i 2006. Projektet gik ud på at få en hel landsby til at tage kunstnerens efternavn til gengæld for at få en gris eller ged.

Annonce

I yderkanten af det etablerede

Randers Kunstmuseum har som museum for dansk kunst et bredt fokus på kunstscenen i dag. En særlig interesse er dog rettet mod kunstnere, der på forskellig vis agerer i yderkanten af det etablerede. Med disse udstillinger ønsker museet specifikt at debattere kunstfeltets grænseområder. Hvad der så sker under Super Crash, når værkerne udstilles inden for kunstinstitutionens rammer bliver interessant. Holder værkerne som kunst? Bliver kritikken tam? Eller er det modsat institutionens rammer, der smuldrer under frontalangrebet?

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce