Randers: Randers Kommune og Randers Lærerforening har indgået en aftale om en ny arbejdstidsaftale for lærere og børnehaveklasseledere i folkeskolerne i Randers.
Den er baseret på den centrale arbejdstidsaftale, A20, som i sommer blev indgået mellem Kommunernes Landsforening og Lærernes Centralorganisation, men der er også tilføjet en række elementer.
Ny arbejdstids-aftale mellem Randers Kommune og Randers Lærerforening
Lærernes og børnehaveklasseledernes tid er med den nye aftale inddelt i tre store klumper:
1) Undervisning.
2) Forberedelse/efterbehandling.
3) Andre opgaver.
Sidstnævnte kan for eksempel være planlægning af skole-/hjemsamarbejde, skolefester, prøver, personalemøder, deltagelse i arbejdsgrupper, netværksmøder og en række andre elementer som også understøtter, at elevernes skoleliv har kvalitet.
Samtidig sikrer aftalen, at der bliver sat tid af til, at undervisningen bliver forberedt og, at der bliver mulighed for at løse andre opgaver kvalificeret og med fokus på elevernes færdigheder, kundskaber, dannelse, trivsel og udvikling.
- Aftalen betyder, at lærere og børnehaveklasseledere er sikret et minimum af undervisningstimer om året samt et maksimum på antallet af undervisningslektioner. På den måde bliver de øvrige centrale opgaver fordelt mellem flere dygtige medarbejdere, som det også er ånden i aftalen. Aftalen i sin helhed står på tre grundpiller: fleksibilitet, samarbejde og det lokale råderum, siger Jesper Kousholt, skolechef i Randers Kommune, i en pressemeddelelse.
Hos Randers Lærerforening hæfter de sig særligt ved én ting i aftalen.
- Vi vil gerne gøre opmærksom på, at puljen til forberedelse er blevet adskilt fra "anden tid". Dette finder vi særligt vigtigt i forhold til at give lærere og børnehaveklasseledere mulighed for at forberede undervisningen bedst muligt. Ligeledes har vi sat et fornuftigt maksimum på antallet af lektioner, som den enkelte skal præstere, lyder det fra Leif Plauborg, formand i Randers Lærerforening.
Med underskriften på aftalen går arbejdet med at udbrede kendskabet til indholdet nu i gang, sådan at både skoleledere, tillidsrepræsentanter og medarbejdere kender rammerne for deres arbejde på folkeskolerne.