Annonce
Randers

Realskolen i Rom til børne-topmøde om innovation

Fie, Marie og Julie repræsenterede deres 9. klasse fra Randers Realskole på det kæmpemæssige Design for Change-børnetopmøde i Rom. Foto: Christian Møller
Tre elever og to lærere er netop kommet hjem efter fire dage sammen med børn og unge fra mere end 40 forskellige lande.

RANDERS: Randers Realskole har gennem flere år sat innovation højt på dagsordenen for deres 8.-klasser, som selv formulerer og udarbejder et projekt. Sidste år arbejdede klassen med social innovation i samarbejde med Sct. Peders Kirke og med fokus på hjemløse i Randers. En del af projektet var at indsamle indkøbsvogne fyldt med madvarer og andre daglige fornødenheder, som kirken efterfølgende kunne dele ud til hjemløse.

Det projekt var så godt, at klassen via en dansk finale kvalificerede sig til at deltage i et kæmpemæssigt børne-topmøde i Rom arrangeret af Design for Change, hvor børn og unge fra mere end 40 lande mødtes for at fremlægge deres egne innovative ideer.

- I år var et kriterium, at projekterne skulle dreje sig om et af FN´s 17 verdensmål. Og vores hjemløse-projekt handler netop om at bekæmpe fattigdom, hvilket er verdensmål nummer et, siger udviklingschef Cristian Møller fra Randers Realskole.

Klassen udvalgte tre repræsentanter, der netop er kommet hjem fra den italienske hovedstad efter fire dage med møder fremlæggelser og oplevelser sammen med unge fra andre lande, andre kulturer og andre religioner. Men før de tog af sted, måtte de faktisk genoplive deres projekt fra 8. klasse - så de havde noget nyt at fortælle om i det store forum.

- Vi lavede endnu en indsamling sammen med Sct. Peders Kirke - og fik det samme sug, når vi oplevede, hvor glade de var for at modtage vores indkøbsvogne, fortæller Marie Mogensen, Fie Vinther Friis-Andersen og Julie Volff Pedersen, der i dag går i 9. klasse.

Annonce
I det hele taget har vi lært en masse om os selv: At vi kan ting, vi ikke troede på. Og at børn kan en masse, også selv om de voksne siger nej.

Marie Mogensen, Fie Vinther Friis-Andersen og Julie Volff Pedersen, Randers Realskole

Sightseeing og pavebesøg

På topmødet i Rom skulle de flere gange fremlægge deres projekt for store forsamlinger - på engelsk. Men selv om der var mange sommerfugle i maven, lige inden de gik på, blev det rutine at tale til så mange mennesker.

- I det hele taget har vi lært en masse om os selv: At vi kan ting, vi ikke troede på. Og at børn kan en masse, også selv om de voksne siger nej.

Det var således langt hen ad vejen børnene og de unge, der selv styrede slagets gang ved det store arrangement.

- Og sammen med de andre deltagere lærte vi også en masse om, hvordan deres verden ser ud. For eksempel var der et rumænsk projekt, der handlede om volden i deres skoler. Noget, vi næsten ikke kan forestille os i Danmark, siger de.

Og selv om de tre piger var kommet til Rom for at deltage i topmødet, blev der også tid til andet.

- Vi kom da på sightseeing og oplevede Rom på egen hånd. Og så var alle 3500 deltagere på besøg i Vatikanet hos paven. Han hilste på så mange, som det kunne lade sig gøre - og en af de små elever fra Danmark fik faktisk lov til at trykke ham i hånden.

Kontakt på Instagram

Danmark var repræsenteret af 31 elever - store og små - fra fire forskellige skoler.

Og på trods af sightseeing og pavebesøg var det selve mødet, der var den største oplevelse, er de enige om.

- Det mest spændende var at høre om alle de projekter, de andre havde med til mødet. Men selvfølgelig kom vi til at kende mennesker fra helt andre verdener. Og vi har stadig kontakt via Instagram med en pige fra Macao, fortæller de.

Marie Mogensen, Fie Vinther Friis-Andersen og Julie Volff Pedersen er heller ikke i tvivl om, at hele forløbet har givet dem meget mere lyst til at fortsætte med frivilligt arbejde - og klædt dem bedre på til at gøre en forskel.

Randers Realskole har arbejdet målrettet med social innovation de seneste tre år.

- Og vi har fundet ud af, at det store fokus, vi har på fagligheden, passer perfekt til denne type arbejde. Det her er noget, vi vil fortsætte med, siger lærer Mette Søndergaard, der også var med i Rom.

Deltagerne på topmødet var mellem seks og 17 år gamle.

Design for Change

”Design for Change” (DFC) er et verdensomspændende undervisningsprogram. Gennem en proces på fire simple trin skal elever udvikle idéer og udføre projekter, der gør en forskel. Skorpeskolen, en privatskole ved Helsingør, var den første skole i Danmark til at tage DFC til sig. For femte år i træk gennemfører skolen forløbet og deltager i den danske del af DFC-konkurrencen, som skolen har vundet de seneste år.

Skoleprojektet Design for Change startede i Indien i 2009 og har siden spredt sig til mere end 60 lande. Med udgangspunkt i en fire-trins proces, hvor elever skal ”opdage”, ”drømme”, ”skabe” og ”dele”, vil DFC-programmet lære børn, at de kan gøre en forskel og ændre verden omkring dem.

De fire trin er:

Opdage-fasen: Eleverne skal tænke med hjertet og finde ud af, hvad de gerne vil ændre på. Hertil skal eleverne undersøge, om deres tænkte udfordring er et reelt problem og for hvem.

Drømme-fasen: Eleverne skal brainstorme på kreative løsninger til udfordringen og visualisere succesen.

Skabe-fasen: Eleverne skal skabe handlinger bag deres idéer og reflektere over processen.

Dele-fasen: Eleverne skal som afslutning dele deres erfaringer med omverdenen, så de kan inspirere andre.

Marie, Julie og Fie er enige om, at trods sightseeing og pave-besøg var det mest spændende ved topmødet at høre om de mange projekter, unge fra hele verden kunne fortælle om. Foto: Christian Møller
Mellem møder og fremlæggelser blev der også tid til at se nærmere på Rom - som for eksempel et besøg i Peterskirken. Fra venstre er det lærer Mette Søndergaard, Fie Marie, Julie og lærer Christina Paustian. Foto: Christian Møller
Hjemme i Randers igen har de tre aktivister kun fået endnu mere lyst til at give sig i kast med frivilligt hjælpearbejde. Foto: Morten Lund
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
DEBAT

Opdateret: Kommentarfeltet under artikler virker igen

INFO: Vi har haft nogle tekniske problemer på vores hjemmeside, som har betydet, at det ikke har været muligt at debattere og skrive kommentarer under artiklerne. Problemet er nu løst. Vi beklager bøvlet og takker for tålmodigheden.

Sport

Målrettet BMX-talent blev festens midtpunkt: - Surrealistisk at vinde Årets Sportsnavn

Annonce