Annonce
Randers

Red Barnet: De voksne er udgangspunktet for en succesfuld skolegang

Relationerne mellem børn og voksne er det vigtigste, hvis socialt udsatte børn skal klare sig gennem folkeskolen, lyder det fra børnene selv. Foto: Red Barnet Ungdom
En ny undersøgelse fra Red Barnet Ungdom peger på, at trygge rammer er alfa og omega, når socialt udsatte skolebørn skal klædes på til en ungdomsuddannelse.

Randers: Voksne med tid, overskud og opmærksomhed er den vigtigste forudsætning for, at børn med indlæringsvanskeligheder kommer helskindet gennem folkeskolen og efterfølgende er i stand til at gennemføre en ungdomsuddannelse.

Det er konklusionen i en undersøgelse, Red Barnet Ungdom netop har offentliggjort. Hvilket falder fuldstændig i tråd med de læringscaféer, som organisationen driver på folkeskoler rundt om i landet.

- Det er naturligvis lærerne og forældrene, der er børnenes primære læringsstøtter, men de frivilligt drevne læringstilbud er også med til at motivere børnene og give dem tro på egne evner, siger Astrid Engberg, der er konstitueret generalsekretær hos Red Barnet Ungdom.

Annonce
I dag er tendensen i for høj grad alene at se på præstationerne i folkeskolen.

Astrid Engberg, konstitueret generalsekretær hos Red Barnet Ungdom

Nørrevangsskolen godt tilfreds

Nørrevangsskolen i Randers har de seneste to år huset netop en af disse læringscafeer. Og skoleleder Martin Hyldgaard har kun roser til Red Barnet Ungdoms initiativ.

- Vi kan se, at børnene bliver gladere og er mere motiverede for at gå i skole via lektiecafeen, siger han.

På Nørrevangsskolen er lektiecafeen for elever i 6. og 7. klasse, og cafeen holder åbent en gang om ugen. Mellem fem og ti elever deltager hver gang.

Forskelligt fokus for børn og voksne

Red Barnet Ungdoms undersøgelse peger på, at der er brug for et øget fokus på relationerne mellem skolebørnene og de voksne, de er omgivet af.

- I dag er tendensen i for høj grad alene at se på præstationerne i folkeskolen, konkluderer Astrid Engberg.

- Mens voksne taler om skoledagens længde, læringsmål og tests, viser undersøgelsen, der har spurgt børnene selv, at det er relationerne og rammerne for læringen, der optager børnene, lyder det i Red Barnet Ungdoms præsentation af undersøgelsen.

Ifølge den seneste PISA-undersøgelse forlader omkring 15 procent af hver årgang folkeskolen uden at have tilegnet sig de de grundlægende kompetencer, som er en forudsætning for at kunne tage en ungdomsuddannelse. En anden undersøgelse fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) fra marts peger på, at socialt udsatte børns trivsel og faglige selvtillid vokser markant, hvis de blot i seks måneder kommer i en læringscafé.

Red Barnet Ungdom driver omkring 50 lektiecafeer i Danmark.

Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland

Thorsager Kirke har næsten fået alle stole tilbage: Efterladt varevogn gemte på stjålne rundkirkestole

Annonce