Annonce
Danmark

Regeringen vil bruge milliarder på veje, der skal forbinde land og by

Transportminister Benny Engelbrecht (S) præsenterer torsdag regeringens udspil til de næste ti års investeringer i infrastruktur sammen med indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek. Arkivfoto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Regeringen vil forberede investeringer i veje, broer og togskinner til et liv efter corona. Et liv hvor flere vil arbejde mere hjemme og derfor vil opleve større motivation til at bo længere væk fra deres arbejdsplads. Det siger transportminister Benny Engelbrecht til Avisen Danmark. Han vil bruge 6,5 milliarder til en pulje, der skal gøre det lettere at bo i hele landet.

Infrastruktur: Torsdag præsenterer regeringen langt om længe sit udspil til, hvordan pengene de næste 10 år skal bruges på broer, veje, jernbaner og cykelstier.

Avisen Danmark kan dog allerede nu fortælle, at regeringen vil starte med at reservere 6,5 milliarder kroner til en pulje, der kan strøs ud over mindre trafikprojekter landet over. Milliarderne skal målrettes f.eks. omfartsveje, motorvejstilkørsler, rundkørsler og overhalingsspor på landeveje helt ned til enkelte trafiksignaler, hvor behovene måtte opstå lokalt, og hvor det er en selvstændig pointe, at det gør det lettere at f.eks. pendle for de borgere, der har bosat sig uden for de store byer.

- Puljen skal være problemløser for trafikken lokalt og gøre det lettere at bosætte sig i hele Danmark. En af fordelene ved at vores infrastrukturplan kommer senere, end vi egentlig havde forstillet os, er, vi kan tage erfaringerne fra corona med ind. Efter corona vil vi komme til at se store forandringer med mere fleksibilitet i vores arbejdsliv, hvor hjemmearbejde enkelte dage om ugen bliver mere udbredt og vil betyde, at folk i højere grad ser en mulighed i at bosætte sig længere væk fra deres arbejdsplads. Det skal vi tilpasse infrastrukturen til, siger transportminister Benny Engelbrecht.


Puljen skal være problemløser for trafikken lokalt og gøre det lettere at bosætte sig i hele Danmark.

Benny Engelbrecht (S), transportminister


Det samlede infrastrukturudspil vil blive præsenteret af transportministeren på et pressemøde sammen med indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek, der er den minister i regeringen med nok den stærkeste profil i hele land og by-diskussionen.

- Det er fantastisk, at vi har fået det motorvejsnet, vi har, men der er altså stadig masser af trafik på vores landeveje. De fleste, der bruger dem jævnligt, oplever, at der er masser af smalle, men vigtige strækninger, hvor man oplever at måtte køre 60 km/t, fordi det ikke er muligt at overhale. Her kan vi redde meget med flere overhalingsspor og flere tilkørsler, siger Kaare Dybvad Bek.

- Og sådan en pulje, hvor der ikke endnu er sat navn på de konkrete projekter, giver mulighed for lokalt at finde ud af, hvor hullerne er, siger han.

Annonce

Motorveje eller togskinner

Folketingets partier har allerede varmet op til de kommende forhandlinger ved i Avisen Danmark at præsentere, hvad der er deres vigtigste prioriteter, og hvad de har tænkt sig at modarbejde mest ivrigt.

Der tegnede sig et tydeligt billede af, at partierne til højre for regeringen lægger meget stor vægt på mere motorvej - f.eks. ned gennem Midtjylland, på E45 og ved Frederikssund og Hillerød - mens de til venstre for regeringen nærmest gør det til et mål at forhindre mere motorvej til fordel for jernbane, cykelstier og de såkaldte 2+1-veje.

Benny Engelbrecht har dog ikke tænkt sig endnu at løfte sløret for, hvilke konkrete projekter, regeringen foretrækker, om togfondens planer om f.eks. ny bane til Billund og jernbanebro over Vejle Fjord stadig lever osv.

- Nogle vil gerne have flere veje, nogle vil gerne have mere kollektiv transport. Socialdemokratiet vil gerne begge dele, fordi det er vigtigt for os, at man skal kunne bo både på landet og i byen.

Findes der partier i Folketinget, der ikke mener, at man skal kunne det?

- Det tror jeg ikke, men vil man gerne det, bliver man nødt til både at investere i kollektiv trafik og veje, siger han.

Ud over de 6,5 puljemilliarder bliver det også en del af regeringens udspil, at der skal afsættes 250 millioner til at omdanne ubemandede stationsbygninger i mindre byer til bygninger med liv og mennesker, der kan tjene flere formål i lokalsamfundene.

Det ved vi om regeringens udspil

Efter talrige og lange forsinkelser præsenterer regeringen sit udspil til en tiårig infrastrukturplan torsdag.

Vi ved det kommer til at indeholde følgende:

  1. Puljemilliarder
    6,5 milliarder kroner skal afsættes til mindre trafikinvesteringer over de næste ti år, som skal sikre bedre forbindelse mellem land og by. Til sammenligning koster en kilometer motorvej 40-70 millioner kroner, mens en omfartsvej koster 100-300 millioner.
  2. Bedre togstationer
    250 millioner kroner skal bruges på at få liv i ubemandede stationsbygninger i de mindre byer.
  3. Mere el
    500 millioner til flere ladestandere til elbiler. Det kan man få cirka 670 lynlade-pladser for fordelt på 50 lokationerr. Der er i dag cirka 3500 offentlige tilgængeligeladestandere i Danmark. Ved udgangen af 2020 var der 62.000 el- og hybridbiler i Danmark - om ni år er det meningen, at der skal være 775.000 el- og hybridbiler i Danmark.
  4. Bilfri søndag
    Regeringen vil give kommunerne lov til at indføre bilfrie søndag mellem klokken ni om morgenen og klokken otte om aftenen. Forslaget sigter først og fremmest mod København og Aarhus, men alle kommuner skal have muligheden. Det vil være kommunalbestyrelserne, der beslutter, om søndagene skal være bilfri.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Debat: Stop for eksport af levende dyr

Randers FC

Genlæs livebloggen: Randers taber 2-0 til AGF i Aarhus

Randers FC For abonnenter

Kontraktudløb til sommer: Status på fremtiden for mål-maskinen Marvin Egho

Annonce