Annonce
Danmark

Rema-købmand ramt af shitstorm: Bliver beskyldt for hverdags-sexisme

Købmand Allan Bruun havde ikke forudset, hvor meget omtale tre af Rema 1000 Uhrhøjs Facebook-opslag kunne få, da han i september slog dem op. Arkivfoto: Mette Mørk
Rema 1000 på Uhrhøj i Vejle er kommet i problemer på Facebook efter en række kontroversielle opslag. Købmand Allan Bruun siger selv, at det hele var ment i sjov. Men Everyday Sexism Project Danmark er langt fra enig.

Vejle: Tre Facebook-opslag fra Rema 1000 på Uhrhøj har været nok til at starte en shitstorm mod butikken, hvor købmand Allan Bruun beskyldes for at bedrive "hyggesexisme".

Opslagene, som var op mod en måned gamle, fik sindene i kog på Facebook-siden "Everyday Sexism Project Danmark", hvor der i skrivende stund er kommet 164 kommentarer og 416 "synes godt om".

Opslagene på butikkens side er fjernet nu. Men man kunne blandt andet læse om butikkens statusoptælling:

Her var der lagt et billede op af to kvindelige ansatte med ordene: "Vi holder status i dag. Jeg har uheldigvis fundet de to eneste hunkøn, der ikke kan multitaske. Blot en af deres mange mangler."

Og: "Vi kom igennem trods store udfordringer med personalet. Pigerne har kun 10 fingre - derfor opstod der problemer med alle de varer, hvor antallet var over 10."

Annonce

Det er jo min kone og så min souschef, som jeg har haft ansat i snart 10 år, jeg omtaler, og det er jo bare fis, jeg laver med dem. De laver jo også fis med mig, og vi har en rigtig, rigtig god tone i vores butik. Så det var da godt nok vanvittigt.

Allan Bruun, købmand, Rema 1000, Uhrhøj

Hvor klam er han så i hverdagen?

Blandt de mange kommentarer på Everyday Sexism Project Danmarks Facebook-opslag lyder det blandt andet:

- Wouw! Uanset om de havde været piger eller drenge, er det da bare ikke i orden at skrive så nedsættende om sit personale! Jeg er glad for, min chef ikke er sådan!, skriver Nanna Højlund.

- Man kan allerede høre opløbet til en "Arj... det er jo bare humor, man må da heller ikke sige noget mere"-undskyldningen komme fra Røv Allan fra Rema 1000, skriver John Peter James Joyce.

- Når han opfører sig så uintelligent og ubehageligt på SoMe, gad vide, hvor klam han så formår at være, når de arbejder sammen i hverdagen? Line Marie Skjoldan.

På Uhrhøj i Vejle er købmand Allan Bruun rystet og uforstående over for de barske reaktioner:

- Det er jo min kone og så min souschef, som jeg har haft ansat i snart 10 år, som jeg omtaler. Og det er jo bare fis, jeg laver med dem. De laver jo også fis med mig, og vi har en rigtig, rigtig god tone i vores butik. Så det var da godt nok vanvittigt, siger Allan Bruun til Vejle Amts Folkeblad.

Kunderne synes, det er sjovt

Everyday Sexism Project Danmark synes derimod, at opslaget er et eksempel på noget helt andet end sjov.

- Det er et klassisk eksempel på det, vi kalder for hyggesexisme. Det bliver som regel affærdiget med, at det jo bare er for sjov, og "kan I ikke tage en joke?" Det er interessant, at vi i disse tider bliver mere og mere opmærksomme på racisme og homofobi og den slags. Men der er meget lidt opmærksomhed på det, som man kan kalde hyggesexsisme, hvor det er okay, at man gør lidt grin med og er lidt nedladende over for kvinder. I det her tilfælde to kvindelige ansatte, siger Zen Donen, bestyrelsesmedlem i Everyday Sexism Project Danmark.

Allan Bruun holder fast i, at det nu engang er sådan, tonen er mellem ham og hans ansatte, og at butikkens kunder finder tonen og hans opslag sjove.

- Kunderne kommer jo nogle gange hen til os og siger, det er sjovt og griner af det. En dag havde jeg slået op, at jeg havde glemt en af mine ansattes fødselsdag, og jeg skrev, at hun var blevet sur. Det var der nogle kunder, der syntes var sjovt, siger han.

Zen Donen forklarer, at eksemplet fra Rema 1000 på Uhrhøj ikke er enestående. Og at det hænger sammen med måden, vi ser sexisme på.

- Lige præcis, når det handler om sexisme, er der meget mere overbærenhed omkring det, end der er med alle mulige andre ting. Det er også derfor, vi synes, det er et meget godt eksempel, men det er absolut ikke det eneste. Det er bare med til at normalisere de her ting, og fordi det er så udbredt, så stopper vi sjældent op og tænker over det, siger Zen Donen.

Hvem er Everyday Sexism Project Danmark?

Everyday Sexism Project Danmark er en frivillig forening med det formål at oplyse om og bekæmpe sexisme og samle beretninger om den hverdagssexisme, som kvinder oplever.

"Det betyder ikke, at andre køn ikke kan opleve diskrimination, men dette er vores fokus. Fra tilråb på gaden til seksuelle overgreb, fra kønsstereotyper i børnehaven til seksualisering i medierne og forskelsbehandling på arbejdspladsen. Fra de mindre hændelser til de mest graverende," skriver foreningen om sig selv.

På hjemmesiden http://danmark.everydaysexism.com/ kan man anonymt fortælle om chikane, overgreb, tilråb, uønsket kontakt, og sexistiske bemærkninger eller opførsel i alle sammenhænge.

Kilde: Everyday Sexism Project Danmark

Slut med opslag

Købmand Allan Bruun understreger, at hans to ansatte ikke har følt sig ramt af opslagene, og at de selv laver sjov med ham på Facebook. Allan Bruun har dog alligevel valgt at tage konsekvensen af dagens oplevelser. Han har besluttet, at der fremover kun skal være de gængse tilbudsopslag.

- Hvis mine medarbejdere virkelig var så dårlige, som opslagene antyder, så tror jeg ikke jeg ville skrive det offentligt. Men de opslag er jo det, folk godt kan lide. Det er det, de kommer og snakker med os om. Jeg er jo nødt til nu at lave de der dødhamrende kedelige opslag, men det er bare så upersonligt. Men jeg laver ikke sådan nogle opslag en anden gang, siger Allan Bruun.

Zen Donen understreger, at Everyday Sexism Project Danmark ikke har været ude på at skabe en shitstorm, men at folk kan agere, som de vil.

- Vi er ikke interesserede i at lukke munden på nogen. Folk må gøre, hvad de vil, men de kan så ikke forvente ikke at blive udsat for kritik. Sådan er det også med Allans opslag. Det er helt fint, hvis det har fået Allan til at tænke sig om, siger Zen Donen.

Allan Bruun har efterfølgende skrevet et opslag på Rema 1000 Uhrhøjs side, hvori han undskylder for det, han har skrevet.

"Jeg har fundet de to eneste hunkøn, der ikke kan multitaske," skriver Allan Bruun blandt andet. Screenshot fra Facebook
Pigerne i forretningen kunne kun tælle til 10 - måtte man forstå. Screenshot fra Facebook
Købmanden glemte Anne Dortes fødselsdag - "så nu er hun lige så sur som de andre gamle koner, der arbejder her." Screenshot fra Facebook
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Debat: FLAG-evaluering viser gode resultater, ’når planer går i fisk’

Den danske FLAG-ordning er netop blevet evalueret af COWI, og resultatet er positivt! Evalueringen beskriver set-up’et for ordningen, som handler om, at hver FLAG-forening laver en udviklingsplan og ansætter en koordinator, hvorefter lokale virksomheder og organisationer kan søge støtte og få hjælp til fremme af ideer, som falder ind under planen. FLAG-bestyrelsen indstiller projekterne til Erhvervsstyrelsen, som udfører legalitetskontrol og udbetaler støttebeløbene. På europæisk plan er der oprettet knap 370 FLAG’er, hvoraf 10 er danske. Fra EU’s side er argumentet for at støtte FLAG’erne, at lokale ideer, initiativer og ressourcer tages som udgangspunkt for udvikling, og at der arbejdes på tværs af sektorer som fiskeri, turisme og kulturinstitutioner for at opfange og udvikle nyskabende løsninger. Denne tilgang til udvikling kaldes CLLD (community-led local development). CLLD placerer lokalbefolkningen i førersædet, så de kan beslutte, hvordan de vil bruge EU-finansiering til at forbedre deres område. Men hvad er det for projekter, de danske FLAG’er sætter i værk? Et eksempel er Motorfabrikken Marstal, som med midler fra FLAG-ordningen har renoveret en del af en gammel fabrik og er ved at skabe et innovativt kontormiljø, hvor iværksættere kan leje et kontorlokale og deltage i kurser og workshops. På et senere tidspunkt planlægges yderligere renovering til konferencefaciliteter og et værksted, der bygger på både traditionelt håndværk og nye digitale maritime industrier. En stor del af de gamle maskiner findes stadig i bygningen, og man vil genoplive bygningerne i overensstemmelse med deres tidligere brug, da det kan skabe merværdi og inspirere iværksættere. Projektet er med til at udvide opfattelsen af, hvad maritime erhverv er. Det anses som vigtigt for også at få unge mennesker og tilflyttere til at bo og arbejde i kystsamfund. Et andet projekteksempel er Kerteminde Maritime Haver, som har opnået støtte til at etablere en besøgs- og formidlingsattraktion, der kobles sammen med sejlads med turister. Turisterne vil som et stop på turen modtage historier om og smagsprøver af tang og skaldyrsproduktion. Projektet er netop et godt eksempel på, hvordan lokalområder kan have gavn af at erfaringsudveksle og lære af hinanden. Kerteminde Maritime Haver er således blevet opbygget på basis af både lokal viden og erfaringer med en lignende havhave ved Ebeltoft. De maritime erhverv har aldrig været lukkede om sig selv. En anbefaling om en understøttelse af flere samarbejdsprojekter kunne bringe nye og frugtbare koblinger af projektideer med sig. COWI’s evaluering fastslår, at FLAG’erne allerede har opfyldt en del af de mål, som fra nationalt hold har været opstillet for deres indsats for programperioden 2014-2020. FLAG’erne er lykkedes med at få iværksat relevante projekter, skabe beskæftigelse og være en solid sparringspart for projektansøgere i deres lokalområder. Dette selvom ansøgningsprocessen beskrives som forholdsvis indviklet. Der er også skabt resultater, som er sværere at måle, som bedre fællesskab i lokalområder, bedre oplevelser og rammebetingelser. Hvad angår samarbejdsprojekter lever man imidlertid ikke op til det ved programstart fastsatte mål om, at der skal gennemføres samarbejdsprojekter mellem FLAG’er i Danmark og mellem danske og udenlandske FLAG’er. Der er nemlig ifølge evalueringen kun iværksat 1 samarbejdsprojekt ud af et samlet måltal på 18 projekter. Samarbejdsprojekter er netop vigtige for at øge muligheden for nyskabende erhvervsaktivitet, for opnåelse af kritisk masse for et projekt, for at indgå i nye netværk, eller for at få adgang til nye markeder. Så når der ikke er fastlagt nogle anbefalinger for FLAG-delen af evalueringen, kunne dette godt være et område at komme med én!

Annonce