Annonce
Debat

Riget fattes penge – infrastrukturen lider

Læserbrev: På byrådets første møde i det nye år – 18. januar 2021 - var der en sag om infrastrukturforbedringsprojekter for i alt 12 millioner kroner. Man har kun seks millioner kroner til rådighed. Der fremkommer endda nye forslag til nye cykelstiprojekter og på, hvordan man yderligere kunne bruge penge og prioritere anderledes.

Sagen udspringer i, at man vil fremrykke afsatte midler i fremtidige år, afsat i rammen ”øvrige vejprojekter i 2021-2023. Det vil kort fortalt sige, at man tømmer kassen de næste tre år for midler til øvrige vejprojekter.

Denne sag gav en vældig debat. Det ene parti efter det andet argumenterer for en skarp prioritering af midler, budgetter, budgetforlig, og at kommunen ikke har råd til det hele, og at der derfor må prioriteres.

Annonce

Vi snakker om farlige uheldskryds, trafikreguleringer ved skoler, vejforløb, hvor der opstår farlige situationer, og bedre fremkommelighed og så videre. Altså hverdagsting.

Men riget fattes penge.


Anno 2021 er der ikke afsat en eneste krone, og der er ikke lavet et eneste projekt i infrastrukturplanen fra 2008.


Ak og ve, hvordan skal det så gå, når man om en måned skal til at diskutere en infrastrukturplan i kommunen med investeringer i, ja, hold nu, fast 2,7 milliarder kroner = 2.700.000.000 + statens investering i E45 på tre milliarder kroner.

De fleste kan huske tilbage til 2008, hvor kommunen sidst vedtog en infrastrukturplan. Der var ambitionerne også høje med infrastrukturinvesteringer på 1,8 milliarder kroner, og hvor kommunen skulle afsætte mellem 48 og 67 millioner kroner årligt.

Anno 2021, så er der ikke afsat en eneste krone, og der er ikke lavet et eneste projekt i infrastrukturplanen fra 2008. Det er da også kun 23 år siden, at kommunen mente, at vejsystemet var på sammenbruddets kant, hvis ikke investeringerne blev lavet. Kommunen fremskrev trafikvæksten dengang med 0,92 procent pr. år

Nu snakker vi igen infrastruktur – beløbet er væsentlig højere – kommunens prognose på trafikvækst ligeså – faktisk astronomisk 2,87 procent.

Er der et mønster? Måske en ”brændende platform”?

Ak og ve – virkeligheden kalder …

Annonce
Randers

Tag kandidattesten her

Randers FC For abonnenter

AGF var statister i ny randrusiansk triumf: Dét sagde Randers FC-lejren efter sejren over rivalerne

Danmark

Søndagens coronatal: 1349 positive svar ud af 67.000 testede

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Analyse: Derfor får Dansk Folkeparti to mandater i det nye byråd

Randers For abonnenter

Daniel og Mads springer ud i et verdenseventyr - det har kostet blod, sved, tårer og masser af mad

Østjylland

DF-politiker dømt for racistisk opslag på Facebook

Randers FC For abonnenter

Karakterer fra det østjyske derby: Let på hatten, Kronjylland!

Randers FC

Se videoanalysen og højdepunkterne: Randers FC er kongerne af Østjylland

Randers For abonnenter

Renés lystfiskermekka var allerede en succes, men corona-pandemien gav fra dag ét væksten et yderligere boost

Debat

Debat: Der skal styr på spildevandet - ellers får vi aldrig et godt vandmiljø

Erhverv

Handskefabrikkens vilde udvikling: Randers er blevet til Rhanders og vil være Danmarks Gucci

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Randers

Antik og lopper i lange baner for første gang i den nye hal: Arena Randers bugnede af varer og folk

Randers For abonnenter

Fra kaptajn i skyerne til træ-transport i asfalthøjde: Da pilotjobbet røg, var Kresten ikke for fin til at slæbe kloakrør

Randers

Borger-opfordring til at der skal gå sport i det: Handl i Randers midtby, så den ikke går til grunde

Annonce