Annonce
Randers

Særtransport mandag og tirsdag nat: Lysreguleringer, skilte og master skal graves op

Når de to kæmpe skorstensfiltre skal over Randersbro og videre ud til Leca Værket, skal der graves skilte, lysreguleringer og master op, for at det store gods kan komme til. Foto: Annelene Petersen
Når de to skorstensfiltre i nat og tirsdag nat skal køres til Leca Værket skal alle forhindringer graves op på deres vej. Det betyder, at både Verdo og Strøm Hansen A/S kører i forvejen og graver skilte, lysreguleringer og master op.

Randers: Det er store trafikale udfordringer, som særtransporterne fra Give Sværgods A/S står foran, når de to skorstensfiltre på henholdsvis 92 og 90 ton inklusiv lastbil skal fragtes fra Randers Havn til Leca Værket. Alt, hvad der er i vejen, skal graves op på ruten. Det være sig lysreguleringer, skilte og master.

- Følgebiler fra Verdo og Strøm Hansen kører i forvejen og gør plads til særtransporterne. Det betyder, at de graver skilte, lysreguleringer og master op. Noget af det kommer på plads med det samme, for eksempel lysreguleringer, dem kan vi jo ikke undvære, siger civilingeniør og trafikplanlægger, Alexander Svejstrup, Veje og trafik, Randers Kommune.

Det sker i aften og nat og så gentages det hele tirsdag aften og nat.

Skorstensfiltrene, der skal bruges i anlægget til røggasrensning, når Leca Danmark lægger om fra kulfyret produktion til at fyre med biomasse, er lavet af glasfiber og vejer henholdsvis 34 ton og 26 ton, og de transporteres til Hinge mandag mellem klokken 22 og klokken 5, og tirsdag mellem klokken 22 og klokken 5.

De kæmpestor konstruktioner er produceret i Baltikum og sejlet til Randers, hvor de har ligget og ventet på Randers Havn på videre lastbiltransport.

Annonce
Her pilles lysreguleringen på Kulholmsvej ned for at de store skorstensfiltre kan komme forbi. Foto: Annelene Petersen

Komplicerede beregninger bag

Der er lavet komplicerede beregninger på særtransportens tryk og belastning på Randersbro, og derefter er tilladelsen givet, forklarer Alexander Svejstrup.

- Vejdirektoratet har en portal, hvor alle broværker og tunneller er beskrevet i Danmark, og broerne har fået en klasse og en norm for, hvor meget vægt, der må køres med på dem. Det afhænger jo af mange faktorer så som spændvidde på broen, afstanden mellem bropiller, antal aksler på køretøjet, køretøjets hastighed, hvor på broen, der køres med mere. Og lad mig bare sige, at vi er ikke bekymrede over den her transport. Der kunne skrues yderligere på det ved at forbyde andre køretøjer på broen samtidig med, men det er ikke skønnet nødvendigt, siger Alexander Svejstrup.

Særtransporten skal køre modsat færdselsretningen, hvor der køres direkte oven på bropillerne, og der må ikke køres med mere end ti kilometer i timen på broen, mens resten af transporten må gå op til 60 kilometer i timen.

Hvem betaler så for at de store skorstensfiltre kan komme til Hinge?

- Alle regninger sendes til vognmanden. Der går ingen skattekroner til det her, det skal borgerne ikke betale for. Men kommunen er behjælpelig med tilladelse og information om særtransporterne, siger Alexander Svejstrup.

Turene koster 250.000 kroner

Vognmanden fortæller, at regningen løber op i omkring 250.000 kroner for det hele.

- Og det er ikke noget, vi er bekymret for, det her. Broen skal nok holde, siger partner i Give Sværtransport A/S, Jan H. Rafn, der selv har kørt ruten nogle gange for at være på den sikre side med at de 7,45 meter brede, 9,06 meter høje og 36,5 meter lange skorstensfiltre kan bugseres rundt.

Han oplyser, at det bestemt ikke er det tungeste gods firmaet har kørt med.

- Nej, det her er ikke noget, vi er uvant med. Det største vi har kørt med er på den anden side af 300 ton. det har været industrielt gods, offshore fra fabrik til havn, siger Jan H. Rafn, der fortæller at firmaet har fire følgebiler med til at sørge for at trafikken ikke kommer for tæt på særtransporterne.

Han kører i øvrigt selv med i aften og tirsdag aften.

- Ja, når det er mig, der har beregnet ruten, så kører jeg selv med, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland For abonnenter

Beskyldes for totalt svigt: Notat rejser kras kritik af Trafikstyrelsen efter den aflyste letbaneåbning

Annonce