Annonce
Erhverv

Søstrene Grene bremser op: Nethandel i stedet for flere butikker

Mikkel Grene, th., og broderen Chresten Grene stopper lidt op med nye butikker. Søstrene Grene har allerede 250 butikker i 16 lande, og har åbnet mange nye de seneste år. Foto: Jørgen Krogh
Den 51-årige koncern med hovedkvarter på Aarhus Ø har fået mindre overskud. 250 butikker verden over skal suppleres med ny webshop.

AARHUS: Søstrene Grene skruer ned for ambitionen om at åbne nye butikker på stribe verden over. Det sker, efter overskuddet er halveret det seneste år.

Administrerende direktør Mikkel Grene er anden generation af Søstrene Grenes skabere, Inger Grene og Knud Chresten Vaupell Olsen, der åbnede den første Grene-butik med alskens gode ting og sager i Aarhus tilbage i 1973. Han oplyser til dagbladet Børsen, at 250 butikker i 16 lande foreløbig er et fint antal.

- For tre år siden snakkede vi om at komme op på 400-500 butikker. Vi har siddet og lavet planer for, hvordan vi skulle nå de 500 butikker. Nu sidder vi virkelig og holder øje med, hvad der sker ude på markedet for at finde ud af, hvad der er den bedste strategi for os, siger Mikkel Grene til Børsen.

Resultatet af Søstrene Grenes 2018/19 regnskab er et overskud på 49 millioner kroner ud af den rekordhøje omsætning på 1,1 milliard kroner for de 250 butikker, hvilket er ringere end koncernen forventede.

Overskuddet var 103 millioner kroner året før og er altså halvveret. En af forklaringerne ifølge direktøren, at væksten med nye butikker i blandt andet Tyskland har kostet dyrt. Derfor stopper den århusianske koncern, der i begyndelsen af 2018 indviede et kæmpe logistikcenter i Aarhus-forstaden Aarslev, nu jagten på ekspansion - og kigger i stedet målrettet på bundlinjen og dermed overskuddet.

Annonce

Fakta om Søstrene Grene

Historien om Søstrene Grene begynder i Aarhus i 1973, da ægteparret Inger Grene og Knud Cresten Vaupell Olsen åbner en butik, som skal vise sig at blive lidt ud over det sædvanlige. Ægteparret sætter sig for at skabe en helt ny form for butik, der kan sætte scenen for vidunderlige, sanselige oplevelser. Et sted, hvor kreative og nysgerrige sind kan trives. De kalder butikken for Søstrene Grene, men i dag kendes konceptet også som "Anna og Claras vidunderlige verden".

Hovedkontoret er placeret i Aarhus – byen, hvor det hele startede – og her arbejder et helt hold af skandinaviske designere og indkøbere på at sikre, at søstrenes særlige nordiske element er til stede i alle de designs, der ender i butikken. Ambitionen er, at Søstrene Grenes butikker fortsat skal byde på et udsøgt og fornyende sortiment, som skaber rammen for gode fund og oplevelser.

Med en fortid hos Aarhus Ballet Akademi og en stor forkærlighed for klassisk musik står det fra starten Knud Crestens hjerte nært at skabe et butikskoncept, hvor musik, smukke vareopstillinger og gode fortællinger kan iscenesættes på fineste vis. Det er derfor også ham, der i 1973 får idéen til søstrene Anna og Clara, som skal komme til at manifestere alle hans og Ingers værdier samt visioner for virksomheden.

Anna og Claras personligheder baseres på to historiske personer fra Grene-familien. Den ene er en kreativ æstetiker, nemlig Anna, mens Clara er praktisk og organiseret – sammen bliver de en repræsentation af alt det, Søstrene Grene er og byder på. Søstrene er høflige, traditionelle, og de giver tips til, hvordan gæsten kan lukke kreativiteten, glæden og skønheden ind i dagligdagen. Anna og Clara bliver værterne i Søstrene Grene


  • Fra den allerførste dag inviterer Anna og Clara gæsten rundt i labyrintlignende gange, hvor den hyggelige belysning, den klassiske musik og duften af rå trækasser er med til at skabe en helt særlig oplevelse for alle, der træder inden for dørene. Langs butikkens gange bliver der lagt an til, at gæstens kreativitet kan spire, når fund gøres, og idéer får frit løb. Dog vigtigst af alt bliver den hektiske hverdag efterladt udenfor, når gæsten rejser rundt i Anna og Claras vidunderlige verden

  • I mange år rejser Inger og Knud Cresten verden rundt med deres børn på udkig efter de helt rette fund til butikken. Inger, som er indretningsarkitekt af fag og æstetikker af natur, har en helt særlig sans for farvevalg og formsprog, hvilket resulterer i en strøm af skønne varer til butikken. Hvert produkt i Søstrene Grene udvælges således altid nøje efter strenge kriterier til høj æstetisk kvalitet, og priserne må aldrig sættes højere, end de behøver at være. Dette er afgørende for ægteparret

  • I 1989 lader Inger og Knud Cresten de første franchisetagere åbne Søstrene Grene-butikker i henholdsvis Herning og Aalborg. Sidenhen er der kommet flere til, skønt udvælgelsesprocessen stadig er lige så nøje. At blive franchisetager i en Søstrene Grene-butik kræver nemlig, at man har den helt rette indstilling til verden og efterlever de samme værdier, som konceptet oprindeligt blev bygget på. Således skal glæden og den gode oplevelse forblive, skønt kæden vokser sig større og større

  • I dag har Søstrene Grene butikker i adskillige lande rundt omkring i verden, og kæden ejes og drives nu af anden generation, nemlig brødrene Mikkel og Cresten Grene.

  • Kilde: Søstrene Grene
Søstrene Grene har ikke færre end 3,4 millioner følgere på Instagram og Facebook. Nu vil kunderne snart købe de mange ting og sager fra den århusianske koncern i dets webshop. Foto: Scanpix

3,4 mio. følgere på sociale medier

Søstrene Grene har ikke færre end 3,4 mio følgere på sociale medier som Instagram og Facebook. De vil alle være et godt afsæt til virksomhedens strategi, som går ud på at skabe en webshop, så kunderne både kan gå ind i Grene-butikkerne - og få stillet deres behov via cyberspace.

Udviklingen er naturlig, idet den traditionelle handel i detailforreningerne er under stort pres fra nethandlen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers FC For abonnenter

Thomasberg efter nedtur i Silkeborg: Det er en enorm stor skuffelse

Østjylland For abonnenter

Grønne energitiltag på vej: Flere steder på Djursland gør klar til store solcelleparker

Annonce