Annonce
Randers

Samkørsel er en utopi, så hvad nu, Randers? Sådan mindskes problemerne på E45

Længere ramper og nye anlæg kan være en midlertidig løsning, indtil også de nye veje er fyldt op. Foto: Annelene Petersen
Vi skal ændre vores vaner, hvis de trafikale problemer på E45 ikke bare skal stige og stige de kommende mange år. Samkørsel og flextid kan være blandt løsningerne.

Randers: Prognoserne er ikke for pæne. Trafiktallene stiger på motorvejen ud for Randers, og køerne bliver kun længere de kommende år.

Frem til mandag var håbet stadig, at Folketinget ville prioritere pengene således, at E45 fik et ekstra spor mellem Aarhus Nord og Randers Nord-afkørslerne.

Men det blev det ikke til. Beboerne i Helsted og Vorup får en længe ventet støjskærm, og der bliver etableret længere ramper til afkørslerne, men det største håb, det ekstra spor, udeblev.

Annonce

Så hvad nu? Både politikere og erhvervsliv var hurtigt ude for at udtale deres skuffelse. Men da aftalen løber helt frem til 2035, er der ikke meget, der tyder på, at vi igen kan skrive et par vejbaner på ønskesedlen lige foreløbigt.

For at starte ved ramperne, så har de deres berettigelse. Det siger trafikforsker Jeppe Rich, professor ved DTU Transport.

- Hvis man kigger på motorvejsnettet generelt og ser på, hvor der er trængsel, så er det præcis på og omkring ramperne, at køer opstår. Næsten al den trafik, man ser, er tilbagestuvninger fra ramper, indsnævringer eller vejbaneflet, siger Jeppe Rich.

Så selvom prognosen fra COWI var nedslående, så er der en chance for, at en del af problemet afhjælpes. Altså lige indtil også de ekstra lange ramper også er fyldte.

Hvad med afgifter?

Men for at dæmme op for det mere generelle problem, nemlig at bilerne er samlet på motorvejen i spidsbelastningerne om morgenen og om eftermiddagen, så kunne man have set på helt andre muligheder.

- De fleste transportforskere har peget på, at det er mærkeligt, man ikke har trafikregulering - som for eksempel vejafgifter - i værktøjskassen, når man kigger så langt frem, som man gør. Det kan være en måde at regulere det, siger Jeppe Rich.

- Der er mange, som kører i myldretiden, man godt kunne flytte, uden at det ville forringe deres nytte synderligt. Og faktisk er det ikke mange, man behøver at flytte, før det gør en ret stor effekt, siger han.

Annonce

Samkørsel er utopisk

De fleste håndtag, som man kan skrue på, betjenes af politikere. De kan regulere afgifter og afsætte penge til nye vejanlæg.

Men en enkelt ting kan man gøre selv. For med samkørsel reducerer man som minimum sit eget forbrug af vejen med 50 procent. Det kræver bare, at andre også er med på idéen, og her halter det generelt i Danmark.

- Potentialet er kæmpestort. Hvis man kunne få folk til at køre sammen, så ville man jo erstatte to biler med en. Problemet er bare, at når man kigger på det, så er der ikke ret mange, der er villige til at gøre det, siger Jeppe Rich.

Annonce

Mellem

De mange køer på motorvejen skaber dagligt problemer for pendlere, men også erhvervslivet er hårdt ramt.

Dansk Industri har flere gange påpeget de udfordringer, som E45 giver, og det vil de blive ved med.

- Jeg synes, vi har gjort alt, hvad vi kunne, for at vise, at der er en udfordring, men det har jo i sidste ende ikke været nok, siger regionalforeningskonsulent for DI Randers-Norddjurs, Gordon Trier Holm.

- Det betyder, at vi skal vente længere på medarbejdere og leverancer. Én ting er trængslen til hverdag, men når der sker uheld, strammer det virkelig til.

Der er ingen gratis løsning på problemet, og derfor må den enkelte virksomhed se på, hvad der bedst kan svare sig for dem.

Eksempelvis ved at have medarbejdere, der ikke skal køre i myldretiden, eller med varelevering uden for de gængse tidspunkter.

- Det er meget svært at sige noget generelt, men jeg kan godt forestille mig, at der er nogle virksomheder, som kan sprede for eksempel levering ud over døgnet. Men der vil selvfølgelig være meget stor forskel på, om det overhovedet kan lade sig gøre, siger Gordon Trier Holm.

Gordon Trier Holm og DI vil blive ved med at sætte fokus på de problemer, som trafikken på E45 giver. Foto: DI
Trafikforsker Jeppe Rich nævner afgifter i myldretiden som en mulig løsning på de trafikale problemer. Privatfoto
Annonce
Randers For abonnenter

Forrygende travlt trods corona: Ny-ombygget restaurant i Randers har masser at lave

Danmark

Mandagens coronatal: Ny smitterekord

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

For 100 år siden vogtede det Niels Ebbesen - nu er det forvist til at ruste i en park: Læsertip om udsigtspunkt afslører mystisk skæbne

Randers For abonnenter

Endnu en myndighed kritiserer specialtilbud: Rod i instrukser, journaler og medicinhåndtering er til fare for patienternes sikkerhed

Randers

Nu kan du snart stå i kø i tørvejr, når du testes - uanset hvordan vejret i øvrigt er

Randers FC For abonnenter

Uvisheden om Randers FC-trænerens fremtid kan ikke blive hængende i luften: Det er tid til afklaring

Dall: Derfor kommer Løkkes nye parti i Folketinget

Randers For abonnenter

De kan ikke gå - men de kan løbe: Sanne troede ikke, det var en sport for hende, men på under et år kom hun på landsholdet

Alarm 112

27-årig mands mulige mål afsløret i retten: Idrætsskole i landsby syd for Hobro var en af hans 'fantasier'

Sport

Flyvespark sendte Yasmins eventyr til tælling, men Randers-talentet vader i succes, slås på lige fod med drengene og har opfyldt sin store drøm

Dronningens smykkeskrin fortæller sin helt egen historie: Blandt platin, rubiner og brillanter ligger der pludselig et par plastic-øreringe fra Matas

Randers

Mandagshøjvande kom i vejen for Pers bådprojekt: Nu håber han, at utæt port bliver lappet, før det for alvor bliver vildt

Randers For abonnenter

De er ikke i gang med at rive det ned - tværtimod: Helt nyt liv på vej i det tidligere Provinsforlaget på Århusvej

Randers

Alvorlige anklager, falske profiler og hundredvis af mails: Svend Brinkmann åbner op om flere års forfølgelse

Annonce