Annonce
Erhverv

Samsø-producerede lupbriller kigger hele verden rundt

Sidste år solgte Exam Vision cirka 5000 lupbriller, og potentialet på det internationale marked er stort. PR-foto
ExamVision er i rivende udvikling med salg til 30 internationale markeder og vokseværk fra lille iværksætterprojekt til mellemstor virksomhed med nu 37 ansatte. - Vi har potentialet til at blive fire-fem gange så store inden 2025, vurderer marketingchef Per Eggen

SAMSØ: Det går hurtigt for ExamVision på Samsø.

- Vi er vokset med omkring 17-18 medarbejdere de seneste år, og vi eksporterer til 30 lande via 35 forhandlere, fortæller Per Eggen, CMO og marketingchef for ExamVision.

Virksomheden, som har eksisteret siden 2001, fremstiller lupbriller til blandt andet tandlæger og læger. Sidste år solgte ExamVision cirka 5000 lupbriller og 3000 sæt lys.

ExamVision begyndte som en iværksættervirksomhed stiftet af administrerende direktør Kim Jensen, som er optometrist, og partner Jørn Rønvig. Lupbrillen var ikke en ny opfindelse, men de havde ideer til, hvordan den kunne gøres bedre.

Ideerne blev taget godt imod af markedet. Hele fire gange har virksomheden være Gazelle-vindere, og ExamVision investerer massivt i både produktion, medarbejdere, it og markedsføring.

Annonce

ExamVision

ExamVision ApS blev etableret i 2001 af administrerende direktør Kim Jensen og partner Jørn Rønvig, der ikke længere er en del af virksomheden.

Virksomheden har 37 medarbejdere og har alene i de seneste år ansat 17-18 nye medarbejdere.

Virksomheden, inklusive produktionen, ligger på Samsø.

ExamVision eksporterer til 30 lande via 35 forhandlere.

Virksomheden har vundet Gazelle-prisen fire gange og Red Dot Design-prisen i 2010, 2012, 2014 og senest i 2019.

Desuden modtog ExamVision Dansk Industri Horsens Initiativpris i 2018.

Nye vækstmarkeder

ExamVision positionerer sig som high-end brand inden for branchen. Den høje kvalitet er både afspejlet i lupbrillernes kvalitet, men også i den rådgivning, de tilbyder kunderne til at opnå en god ergonomi og arbejdsstilling.

- Vores produkt er et unikt værktøj, som er 100 procent tilpasset den enkelte bruger i forhold til fysiologi og arbejdsstilling. Lupbrillen kan afhjælpe en dårlig siddeposition, for eksempel for en tandlæge, som ofte sidder foroverbøjet gennem arbejdsdagen. Vi tilbyder derfor ikke bare en hyldevare, men en personaliseret løsning for den enkelte, siger Per Eggen.

Virksomheden har længe været til stede på markeder som Skandinavien, Holland og England. På mange måder er de lande ved at være mættede, da de fleste tandlæger og læger allerede anvender lupbriller.

- I andre lande er der endnu kun få, der bruger dem, så potentialet for at vokse er klart til stede, fortæller Per Eggen.

Lige nu er virksomheden i dialog med potentielle forhandlere i tre-fire nye lande. Noget af de særligt interessante for Samsø-virksomheden er nære markeder som Tyskland, men også fjerne vækstmarkeder som Brasilien, Tyrkiet, Indien og Egypten er inde i billedet.

ExamVision har en forhandler i Taiwan, men virksomheden overvejer også at kigge mod Kina og Japan.

Hjemme på Samsø

Virksomheden med det internationale udsyn er fast forankret på Samsø. Administrerende direktør Kim Jensen er tidligere ejer af Samsø Optik, mange medarbejderne kommer fra Samsø, og virksomhedens produktion ligger på øen.

- Vi er i en periode med en masse udvikling og strategiplanlægning, men en ting er sikkert: Vi vil fortsat være på Samsø. Virksomheden er opstået her, og de mennesker, der har skabt den, har rod på Samsø. Samsø er en del af vores dna, siger Per Eggen og fortsætter:

- Samsø er en fredfyldt og rolig ø, og sådan ser vi også os selv. Vi tager os tid til at lave noget, der er i 100 procent i orden.

Selvom ExamVision tager sig tid til at lave kvalitetsprodukter, er der stadig fuld fart på udviklingen. Virksomheden er ved at vokse ud af deres produktionslokaler og er gået fra at være en lille iværksættervirksomhed med få medarbejdere til nu at beskæftige 37 personer.

Marketingchef Per Eggen fastholder, at ExamVision, uanset vækst og ny strategi, fortsat vil være forankret på Samsø. PR-foto

Koster at vokse

Ambitionen for de næste fem år er, at virksomheden bliver endnu større og et ledende brand i topsegmentet af branchen.

- Vi har potentialet til at blive fire-fem gange så store inden 2025, vurderer Per Eggen.

Sidste år foretog ExamVision en del investeringer i virksomheden for at sikre den fremtidige vækst. Alene i 2018 ansatte man syv nye medarbejdere, man investerede mellem en til halvanden million kroner i it-projekter, der skal digitalisere hele forretningen, og virksomheden har skruet voldsomt op for produktudviklingen.

Selvom virksomhedens overskud i 2018 på knap fire mio. kroner var et af de 10 største overskud i Odder og Samsø Kommuner, har investeringerne betydet mindre indtjening end andre år.

- Det koster at vokse. Vi har været selvfinansierende indtil nu, men måske skal vi ud at finde investering. Det er en af de mange strategiske overvejelser, vi går med lige nu, siger Per Eggen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Frygter skævvridning af Danmark efter coronakrise: Regeringen varsler særlig hjælp til landdistrikterne

Randers FC For abonnenter

Kamp om pladserne til lokalbrag: Midtbanekreatør har beholdt selvtilliden over pausen

Randers

Fri adgang til nationale testcentre for corona: I Randers bestemmer lægens vurdering stadig

Annonce