Annonce
Erhverv

SAS skylder kunder 650 millioner kroner for aflyste rejser

Corona har lammet flytrafikken, og det har sendt flyselskaberne på overarbejde med at refundere kunderne. (Arkivfoto). Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Corona har betydet aflysninger af fly, og mange kunder skal have penge tilbage. SAS skylder fortsat millioner.

Mange flypassagerer har fået aflyst rejser på grund af corona, og det har givet flyselskaber et kolossalt arbejde med at refundere pengene.

Ved indgangen til december manglede SAS stadig at tilbagebetale omkring 650 millioner kroner til passagerne.

Det fremgår af flyselskabets årsregnskab, der er offentliggjort torsdag morgen.

Flyselskabets topchef, Rickard Gustafson, glæder sig over, at SAS er blevet hurtigere til at tilbagebetale pengene for de aflyste rejser.

Det skyldes blandt andet, at robotter har hjulpet med efterslæbet.

- I kvartalet (august, september, oktober, red.) tilbagebetalte vi en milliard svenske kroner for aflyste fly, hvilket er en stigning på mere end 50 procent sammenlignet med kvartalet før.

- Men vi vil ikke slappe af, før alle retmæssige krav er blevet klaret, siger han i en kommentar.

Normalt har passagerer ret til at få refunderet deres ubrugte flybilletter inden for syv dage, når en flyafgang er blevet aflyst.

Men siden coronaudbruddet har mange passagerer oplevet en længere ventetid, når de har bedt om at få deres penge tilbage.

Derfor blev der i oktober opstillet en frist for, hvornår SAS og 11 andre luftselskaber skulle have tilbagebetalt passagerer, som har fået fly aflyst på grund af corona.

Den første frist var 15. november. Den gjaldt for krav om refusion, der var kommet inden 1. oktober. Men det nåede SAS ikke.

Fristen for krav modtaget efter 1. oktober var 1. december - altså i tirsdags.

Senest 10. december skal luftfartsselskaberne sende en redegørelse for, om fristerne er overholdt, til Trafikstyrelsen. Herefter vil det blive vurderet, om selskaberne skal meldes til politiet.

SAS ser ifølge Sille Beck-Hansen, der er fungerende pressechef i Danmark, frem til at fremlægge redegørelsen for styrelsen.

- SAS har øget takten af tilbagebetalinger markant og er i det store hele næsten i mål med at have håndteret alle indkomne sager i henhold til EU-forordning 261/04 (om kompensation ved aflysning, red.)

- De sager, der udstår, hvilket er relativt få, skyldes primært høj kompleksitet. Eksempelvis sager, hvor andre aktører end passageren og SAS er involveret, skriver hun i en kommentar.

/ritzau/

Regnskab fra SAS
Annonce
Randers For abonnenter

Stigende antal millioner når aldrig borgerne: I én kommune går halvdelen af pengene til cheflønninger og støttefunktioner

Danmark

Onsdagens coronatal: 223 testet positiv det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Sagen afgjort: Ny ambulance-station i Randers Syd bliver indflytningsklar i julemåneden

Randers FC For abonnenter

Disse 5 ting skal vi blive klogere på, før det bliver alvor i Randers FC

Alarm 112

Fik slag i ansigtet: 19-årige frarøvet taske og studenterhue

Randers

Arrangører får længe ventet grønt lys: Ude Af Kontrol og Cascada indtager Justesens Plæne i festugen

Sport For abonnenter

Chris og Melskens' mavefornemmelse kaldte på noget nyt: Randers Freja får nyt trænerteam med Vorup-rødder

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Kultur

Barchef lovede gratis omgang for hvert mål: Måtte forære over 1000 fadøl til euforiske fans

Randers

Endnu en legeplads udsat for hærværk: - Der er nogen, der er gået mere eller mindre amok med en sprittusch

EM LIV

Malte fra Nørrebro blev hele Danmarks student, da han kastede sin hue på banen og fik Delaneys trøje efter dansk-russisk EM-skæbnekamp

Randers

Smadrede bilrude og stjal højttaler: - Du kan bare melde det til forsikringen

Randers For abonnenter

Frustrerede politikere om nej til byggeri i to etager: Skal vi til at bo i jordhuler?

Alarm 112

Brandfolk genoplivede kat på åben gade: Nu er der godt nyt fra dyrehospitalet

Annonce