Annonce
Randers

Scandia Expressen kommer: Sporbyen får sin egen tog-restaurant

Scandia Expressen bliver en meget anderledes spiseoplevelse, lover ejerne. Foto: Randers Arkitekten
Så tæt på den rigtige Orient Expressen som muligt skal Sporbyen Scandias nyeste tiltag, to togsæt med i alt fire togvogne indrettet som spisevogne og selskabsvogne, være. I dag ankommer togene, der, når de er renoveret og klar til brug, skal betjenes af personale i hvide uniformer, med hvide handsker og stjerner på skuldrene.

Randers: Det bliver en spektakulær og meget anderledes spiseoplevelse at gå på restaurant Scandia Expressen i Sporbyen Scandia. Det lover ejerne, Steen Jørgensen, Jørgen Nielsen og Peter Rasmussen, der har fundet og købt to togsæt eller i alt fire togvogne af togtypen MR, der har kørt for DSB og faktisk er lavet på togfabrikken i Randers i 1980.

Togsættene med numrene 4041 og 4069 får nu en glorværdig pension som spisested og skal samtidig være blikfang med reference til togfabrikken Scandia i Randers, hvor der er ved at vokse en bydel med 1000 boliger op.

I dag ankommer de fire togvogne, som hver vejer 47 tons. De overlevede den store togbrand i Fredericia i forrige uge, fordi de som de eneste tog var kørt ud på et sidespor. Togsættene transporteres hertil af Randersfirmaet Ødum. Vognene skal renoveres og indrettes til henholdsvis spise- og selskabsvogne og bliver et værdigt blikfang for byens nye kvarter i Sporbyen.

Ifølge Jørgen Nielsen, der har Jørgens Café i Randers og som sammen med Peter Rasmussen skal stå for Scandia Expressen, skal servicen i restauranten være sublim. Der er tale om service på allerførste klasse, hvor der lægges vægt på den gode betjening af tjenere i korte, hvide uniformer med hvide handsker og stjerner på skuldrene efter fortjeneste.

De står bag Scandia Expressen

Disse er med til at gøre Scandia Expressen til en realitet:

Tegninger af spisestedet samt placering af vognene har Randers Arkitekten stået for.

Økonomien af drift, anlæg og budgetter har Kvist og Jensen udarbejdet.

Projector A/S har medvirket ved købet af MR togene.

GardinLis A/S skal hjælpe til ved indretningen af vognene.

JP Group A/S bistår ved renoveringen.

3F seniorer medvirker med renoveringen.

Kilde: Sporbyen Scandia

En spændende togrejse

Arkitekt Jesper Nielsen, Randers Arkitekten, har været med til at tegne skitserne og dermed danne platformen for ideen med togvognene.

- Jeg kom lidt sent ind i projektet, men det har været en spændende opgave. At fortolke og forme en rejse på noget, der er stillestående. Jeg har forestillet mig, at jeg står på perronen på en togstation og venter på et tog. Og sådan skal gæsterne gerne opleve det. Som en forventning til en oplevelse, siger Jesper Nielsen.

Togene skal placeres på områdets eksisterende skinner og kan flyttes rundt i området, hvis der er behov for det. Der laves overdækning mellem de to togpar, som står overfor hinanden, så gæsterne kan gå tørskoet mellem togene.

Meningen er, at restauranten skal være så tæt på den ægte Orient Expressen som muligt. Og MR-togene, der har kørt for DSB i hele landet, skal sættes i stand af tidligere medarbejdere på Scandia.

Der bliver hovedsageligt tale om frivillig arbejdskraft.

- 10 mand, der tidligere har arbejdet på Scandia, har sagt ja til at være med til at sætte togene i stand. Fire af dem har endda været med til at bygge præcis de to vognsæt, for de kunne genkende togenes numre, siger Peter Rasmussen.

Der arbejdes på, at restaurantvognen skal tilbyde retter, som skal fastsættes en måned af gangen, for eksempel "Turen går til Rom", udelukkende med italienske retter, "Turen går til Paris" med franske retter og så videre.

- Og så kan man jo med teknik få det til at virke, som om man faktisk er de steder, der er tale om ved at lade skærme køre, som virker som om, de er vinduer, siger Steen Jørgensen, der er primus motor på projekt Sporbyen Scandia.

På den måde kan man "køre" forbi Eiffeltårnet, når den står på fransk mad, med mere. Det er vist kun fantasien, der sætter grænser her.

Der lægges ud med at få restaurantvognen sat i stand, så kultur- og selskabsvognen kommer i anden række. Vognene skal restaureres i hal K, hvor der samtidig sker andre aktiviteter.

Det er i øvrigt endnu ikke helt besluttet, hvordan Scandia Expressens navn skal staves. Om det skal være med x i Expressen eller med den mere randrusianske måde at stave det på, med 'ks'.

- Men det finder vi ud af, lyder det fra trekløveret bag initiativet.

I gang til næste forår

Steen Jørgensen har forsøgt at få lov til at få tilladelse til sovevogne i forbindelse med restauranten, så gæsterne kan tilbydes overnatning.

- Men det ser ikke ud til, at det kan lade sig gøre med hensyn til brandreglerne, så derfor arbejder vi nu i stedet for med små boogie-sovevogne, der er en slags minihoteller til to personer, der kan sættes på skinnerne, siger han.

Når togsættene i løbet af fredag ankommer på Toldbodgade, er det i øvrigt et lukket arrangement med specielt inviterede gæster, der kan se til inde fra en bygning.

- Vi kan ikke have andre togentusiaster til at komme herud, for arbejdet med at hejse vognene skal foregå under sikre forhold, siger Peter Rasmussen.

Men der bliver rig lejlighed til at stifte nærmere bekendtskab med de to togsæt, når de tages i brug som restaurant- og selskabslokaler. Det sker, hvis alt går vel, til foråret 2020.

Folkene bag det nye spisested i Randers, Scandia Expressen. Fra venstre er det Peter Rasmussen, Steen Jørgensen med hans søn Stephan og Jørgen Nielsen fra Jørgens Café. Foto: Lone Hammer Sørensen
Annonce
Forsiden netop nu
Randers HK For abonnenter

Stort portræt af Katrine Larson: Guldpigen der gik en anden vej

Randers HK For abonnenter

Juncker efter formidabel redningsprocent: Stadig en smule ærgerlig

Randers

Beredskabet bad om politi-assistance til at dæmpe unge bilister: - De ræsede om ørerne på os

Annonce