Annonce
Randers

Sig din mening: Midtbyplan med mange nye tiltag i høring

Busterminalen bliver, hvor den er, men i en ny udgave - ifølge et forslag til strategiplan for midtbyen, som nu sendes i høring. Arkivfoto: Lars Rasborg
Borgerne har nu chancen for at komme med ideer, forslag og kommentarer til en strategiplan, der skal bane vejen for udvikling af midtbyen i de kommende år. I byrådet er der - stadig - uenighed om, hvordan trafikken skal afvikles i det centrale Randers.

Randers: Randers Midtby skal være et dejligt sted at opholde sig, ikke blot indenfor butikkernes åbningstid. Der skal være tilbud om aktiviteter, grønne oaser og et varieret restaurationsliv. Det er en del af visionerne for en strategiplan for midtbyen, der har været længe undervejs, og som nu sendes i offentlig høring. Målet er, at det centrale Randers også om mange år er levende og spændende at bo i og besøge.

- For en gangs skyld begynder vi at kigge på målet. I 10-15 år har vi snakket om midler, for eksempel at stoppe biltrafikken, sagde Jens Peter Hansen (V).

Netop trafikken var årsagen til, at hele byrådet ikke kunne stemme for forslaget til strategiplan. SF, Beboerlisten, Enhedslisten og Velfærdslisten stillede nemlig forslag om, at man gør en indsats for at få bilerne ud af byens gader, i første omgang som forsøg. Men det var der ikke flertal for.

- Randers kan bryste sig af, at vi har de mest bil-trafikerede gågader i det ganske land, for eksempel Østervold og Sløjfen. Skal vi skabe et godt midtbymiljø, så skal der lukkes ned for biltrafikken. Og så skal der gøres noget for gangbesværede, for de har svært ved at færdes i midtbyen, sagde Kasper Fuhr Christensen om de fire partier og listers forslag.

Annonce
- Randers kan bryste sig af, at vi har de mest bil-trafikerede gågader i det ganske land, for eksempel Østervold og Sløjfen.

Kasper Fuhr Christensen (VL), byrådsmedlem

Der skal penge til

- Radikale er meget tilfredse med udviklingsplanen. Vi må tænke nyt, og der skal være andre grunde til at gå ned i midtbyen end for at handle. Men økonomiske midler må der også til, hvis vi skal videre, sagde Mogens Nyholm (R). Han var åben overfor at lave forsøg med at begrænse biltrafikken.

- Forslaget til midtbystrategi er så flot, at det næsten ligner en reklame for Randers. Men der er ikke ét eneste billede af byen, der er fyldt med biler. Biler er ikke med til at skabe miljø og hygge og alt det andet, vi gerne vil have. SFs holdning er, at vi må turde sige højt, at vi skal gøre noget andet, end vi plejer, sagde Rosa Lykke Yde med henvisning til, at bilerne skal fylde mindre i bybilledet.

- Strategiplanen ligner en vej ud af den stagnation, der er i midtbyen. Med denne plan får vi en spændende midtby, og mange andre ting end detailhandlen skal være med til at bane vejen, sagde Lars Søgaard (V).

Byen skal bindes sammen

En af strategiplanens visioner er, at der skal ske en fortætning af detailhandlen i centrum, hvilket åbner for, at der fremover vil kunne skabes boliger, hvor der nu er butikker.

Af strategiplanen fremgår det, at busterminalen skal blive, hvor den er, men at den skal omdannes.

Et af de centrale elementer i strategiplanen er, at midtbyen og vandet skal bindes sammen og på den måde understøtte den overordnede plan og vision for Randers: "Byen til Vandet".

For at kunne binde byen og vandet sammen, er det nødvendigt at tage en beslutning i forhold til trafikforholdene ved havnen og i særdeleshed Havnegade og Randersbro, som ligger i området, der er omfattet af "Byen til Vandet".

Midtbyplanen sendes nu i offentlig høring i fire uger.

Annonce
Forsiden netop nu
Randers FC For abonnenter

5 ting vi lærte: Saba var savnet, Kamara var rusten, men det dufter stadig af top 6

Annonce