Annonce
Østjylland

Skal vi have en etape 2 af letbanen? Århus Stiftstidende spørger læserpanelet

AARHUS: Vi har spurgt vores læserpanel om, hvorvidt de synes, der skal etableres en etape 2 af letbanen i Aarhus.

Læs deres svar herunder.

Annonce

FAKTA

  • Togfonden indebar et forslag om en såkaldt timemodel, som kort fortalt betyder, at der kun skulle være en times rejsetid mellem landets største byer. Lokalt i Østjylland indbefatter det en ny højhastigheds-jernbane fra Hasselager over Solbjerg og ned til Hovedgård. Læs mere om det her.
  • Letbanens etape 2 kommer til at bestå af tre delprojekter: En letbanelinje til Aarhus Ø, en linje til Brabrand og en linje mellem Lisbjergskolen og Hinnerup. Kommunen har finansieret sin del, men mangler statstilskud for at den kan realiseres. Læs mere om det her.

Anne Sofie Vejrum

Jeg synes helt klart, at staten skal investere i flere etaper af letbanen i Aarhus. Min oplevelse med letbanen har indtil videre været god. Letbanen er tidsmæssigt langt mere pålidelig end busserne, og rejsetiden er kortere.

Jeg tror derfor på, at flere etaper vil give endnu flere pendlere et mere effektivt og tilgængeligt trafiksystem, som er et reelt alternativ til bilturen til og fra arbejde, og som derfor også vil mindske de lange bilkøer i myldretiden.

Niels Busk Sørensen

Jeg mener ikke, staten skal bruge flere penge på letbanen i Aarhus.

Aalborg skal vel også have letbane på et tidspunkt, og de skal vel også have penge. I øvrigt mener jeg at etape 2 i Aarhus skal droppes helt. Det vil kræve mange nedrivninger af huse at skulle etablere etape 2. Og det er jo just ikke et kønt syn med alle de master med køreledninger.

Anne Sofie Vejrum. Foto: Axel Schütt

Hanne Sixhøj

Jeg synes - som tidligere nævnt - at der først og fremmest skal investeres i kollektiv trafik - både med hensyn til en bedre dækning og lavere priser.

Jeg er derfor tilhænger af, at letbanen udvides med flere strækninger, og jeg ser også gerne dækningen af by- og regionalbusser forbedret betydeligt.

Niels Busk Sørensen. Foto: Kim Haugaard

Carsten Meinhardt

Ethvert skridt i retning af at styrke den kollektive transport, er et rigtigt skridt; således også letbanens etape 2.

Det gælder for hele landet, som for Aarhus, og naturligvis er det en statslig opgave at bidrage til den udvikling. Desværre har hele forløbet omkring etablering af etape 1 været noget dilettantisk klummer, men lad os nu håbe, at det går bedre med etape 2.

Hanne Sixhøj. Foto: Flemming Krogh

Marianne Jensen

Lyder umiddelbart som en dyr og besværlig udbygning af den kollektive trafik.

Såvel selve banen som omgivelserne. Visuelt gør masterne det heller ikke kønnere. Alternative muligheder (BRT busser, letbanering) fortjener at blive undersøgt nærmere i forhold til fordele/ulemper.

Gennemføres etape 2 som letbane, skal staten yde mere end hidtil.

Carsten Meinhardt. Foto: Jens Thaysen

Lena Andersen

inden staten skal investere i etape 2 er min holdning, at den eksisterende letbanestrækning først skal køre planmæssigt - jeg tænker specielt på den sidst nye strækning fra Aarhus til Grenaa.

Man skulle også undersøge alternative løsninger som BRT busser, der ville være billigere i anlægsomkostninger, idet der jo ikke skal lægges skinner.

Og driftsmæssigt må der hentes erfaringer, når BRT-ordningen kommer til at køre i Aalborg.

Marianne Jensen. Foto: Flemming Krogh
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce